2025-03-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Därför att handlaren väljer att gå med förlust med vissa varor och väga upp den förlusten med högre marginal på andra varor. Detta gör man för att locka kunder att komma in i butiken och sedan merförsälja marginalstarka varor.
Va bra!
Då kan ju ICA "locka" med samma pris på kaffe och andra basvaror och höja än mer på oxfilen ICA ägarna köper...
Citera
2025-03-18, 11:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Va bra!
Då kan ju ICA "locka" med samma pris på kaffe och andra basvaror och höja än mer på oxfilen ICA ägarna köper...
ICA lockar med andra varor än vad Hemköp gör eftersom det är två olika näringsidkare.
Citera
2025-03-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
ICA lockar med andra varor än vad Hemköp gör eftersom det är två olika näringsidkare.
Det är ju otroligt att det ska kunna skilja 25 kr/pkt på Gevalia brygg på Eko respektive ICA.
Jag tycker det säger en hel del!
Att ICA "lockar" med en herrgårdsost för 119 kr eller ännu värre deras egna ost för 99 kr är maffia!!
Citera
2025-03-18, 12:18
Medlem
Citat:
Varför är så gott som alltid ICA dyrast!
För att det är deras affärsidé, någon ska vara det. Och det funkar uppenbarligen.
Citera
2025-03-18, 12:18
Medlem
Botkyrka-babes avatar
Absolut!
Jag kommer att bojkotta alla kedjor den här veckan!
Citera
2025-03-18, 12:21
Medlem
Handla på LIDL så ökar åtminstone konkurrensen för Axfood (ICA, Coop, Hemköp, City Gross). LIDL har många bra inhemska produkter såsom Matriket mfl.
Citera
2025-03-18, 12:27
Medlem
Min favoritaffär finns på två ställen, räknas det som en kedja? Eller vad är definitionen.
Citera
2025-03-18, 12:35
Medlem
MarkusStors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I dag börjar ”bojkottveckan”.
Ska du bojkotta?
Varför eller varför inte?

Själv kan jag tycka att det är meningslöst.
Vad är det för mening med att bojkotta en av de stora kedjorna, när konkurrenterna ändå ligger på samma höga nivå?

ICA, Willys, Citygross, Lidl, Coop håller ju samma
nivå överlag.
Om man bojkottar dem; var ska man då handla?
Ska försöka, håller mig till alla thai affärer som finns runt om i städerna
Citera
2025-03-18, 12:48
Medlem
ElakBolls avatar
Nej självklart inte för vad fan åstadkommer det i praktiken?

Mataffärerna VET självklart redan att kunderna inte gillar de höjda priserna - INGEN vill ha höjda priser på något som kostat mindre förut - så det har knappast något informerande syfte och sänder inget budskap som kedjorna inte redan har förstått. Och något prissänkande syfte lär det ju knappast ha heller för affärerna måste ju självklart höja priserna om deras egna inköp blivit dyrare, de kan ju inte börja sälja med förlust bara för att folk gnäller och klagar eller ens om de slutar handla.

Så återigen vad hoppas man på att det ska leda till för något positivt?
Citera
2025-03-18, 12:58
Medlem
Citat:
Mycket mycket dåligt argument!!!

Berätta ex.vis hur Eko kan ha "stående lågt pris" på Gevalia brygg för 45 kr.
Medan ICA maffian konstant ligger på 70 kr ???

Låter som att du hittar på detta priset. Finns ingen handlare som säljer Gevalia för 45kr annat än vid en tillfällig kampanj eller som lockvara.

I call bullshit.
Citera
2025-03-18, 13:07
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Nej självklart inte för vad fan åstadkommer det i praktiken?

Mataffärerna VET självklart redan att kunderna inte gillar de höjda priserna - INGEN vill ha höjda priser på något som kostat mindre förut - så det har knappast något informerande syfte och sänder inget budskap som kedjorna inte redan har förstått. Och något prissänkande syfte lär det ju knappast ha heller för affärerna måste ju självklart höja priserna om deras egna inköp blivit dyrare, de kan ju inte börja sälja med förlust bara för att folk gnäller och klagar eller ens om de slutar handla.

Så återigen vad hoppas man på att det ska leda till för något positivt?

Det ligger ju en hel del i det du menar; men dagligvaruhandeln måste ju sätta press på importörer, grossister och tillverkare. Som det är nu så sänks ju inga priser i dessa led. Det är ju som alltid konsumenterna som får ta smällarna. Och det är klart att det är så, för man vet att folk måste köpa mat.

Nu var jag nyss på Willys och ICA. Inte ett spår av någon bojkott. Parkeringen fylld till 3/4 och folk kommer ut med fulla vagnar.
Och jag ser i affären att folk lägger de dyra alternativen i vagnen; t ex Santa Maria tacobröd istället för Willys egna märke och Arlamjölken istället för ICA’s egen.
Och det skickar ju signaler till handlarna att folk egentligen inte bryr sig om priserna och att det går att höja ännu mera.
Vad ska ett kilo blandfärs upp i för att folk ska låta bli att köpa? 250 kr?
Vad ska en Skogaholmslimpa upp i för att folk ska välja en billigare limpa? 45 kr?
Citera
2025-03-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det ligger ju en hel del i det du menar; men dagligvaruhandeln måste ju sätta press på importörer, grossister och tillverkare. Som det är nu så sänks ju inga priser i dessa led. Det är ju som alltid konsumenterna som får ta smällarna. Och det är klart att det är så, för man vet att folk måste köpa mat.

Nu var jag nyss på Willys och ICA. Inte ett spår av någon bojkott. Parkeringen fylld till 3/4 och folk kommer ut med fulla vagnar.
Och jag ser i affären att folk lägger de dyra alternativen i vagnen; t ex Santa Maria tacobröd istället för Willys egna märke och Arlamjölken istället för ICA’s egen.
Och det skickar ju signaler till handlarna att folk egentligen inte bryr sig om priserna och att det går att höja ännu mera.
Vad ska ett kilo blandfärs upp i för att folk ska låta bli att köpa? 250 kr?
Vad ska en Skogaholmslimpa upp i för att folk ska välja en billigare limpa? 45 kr?

Det är väl folk som har råd helt enkelt. De som precis klarar sig på lönen från en månad till en annan har väl inte så mycket val, de måste köpa de billigare varorna medans den familj som varje månad lägger undan 10 000 i sparande för semesterresor och ny bil etc kan nog leva med att få åka på utlandsresa en gång per år istället för två så länge de får de varor de vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in