2025-03-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Nej .. det skall jag verkligen inte.. det är ett jävla tramsande med allt jävla snack om bojkott hit och dit… det är våra politiker i grund och botten.. som borde bojkottas i så fall.. alla borde bytas ut..

Tänkte skriva exakt detta. Företagare driver företag för att göra vinst. Folk gnäller för ica tar ut miljarder i vinst. Kollat bankerna? Kollat vad staten tar in i skatt? Det är inte matbutikerna som rånar oss.
Citera
2025-03-17, 15:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
Blir ju ännu dyrare än att laga eget, men du kanske inte menade nått annat heller iofs.

Beror på, skräpmat från Foodora kan vara billigare än att laga själv, just för att de behandlar personalen som skit och fuskar med allt.

Som sagt, en bojkott är ju väldigt tandlös om man inte har nån verklig plan för sin ekonomi och sina inköp, tror inte handlarna bryr sig, de fattar ju att alla måste äta så tids nog kommer de tillbaka och öppnar plånböckerna.

Det man får göra är att handla på nätet, utbudet är som sagt enormt, man är knappast beroende av butikerna med deras överpriser på samma sätt som för 20 år sen.
Citera
2025-03-17, 15:04
Medlem
Allt detta är bara trams. Att vägra handla en vecka innebär inte att man svälter den veckan utan att man handlar desto mer veckan innan och fyller på reserverna veckan efter. För handlarna innebär det ingen förändring i vad de säljer över tid. Det krävs andra metoder för att sänka priserna.
Citera
2025-03-17, 15:21
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Allt detta är bara trams. Att vägra handla en vecka innebär inte att man svälter den veckan utan att man handlar desto mer veckan innan och fyller på reserverna veckan efter. För handlarna innebär det ingen förändring i vad de säljer över tid. Det krävs andra metoder för att sänka priserna.

Jo det gör skillnad. Det handlar om att skicka en signal om att matpriserna är oacceptabla. Om en enskild butik förlorar mer än 50 % av sin omsättning under en vecka så har budskapet nått fram, det ställer till det en hel del för handlarna, särskilt med tanke på att deras varusystem är så präglat av "push- and pull" i så pass hög utsträckning. Kan det hända en gång, kan det hända igen.

Jag bojkottar Ica denna vecka, enda stället jag vanligtvis går till. Jag bunkrade lite extra förra veckan, och kommer handla där återigen nästa vecka. Det handlar liksom inte om att få butiken att konka, utan om att skicka en signal om att ockerpriserna inte är OK.
Citera
2025-03-17, 15:22
Medlem
Livsmedelsbutikerna anpassar sitt inköp efter försäljning.

Även om ni hypotetiskt köper dubbelt så mycket veckan innan för att sedan inte handla alls veckan efter så blir det en förlust för dom på grund av utgående varor.

Sedan så reas matvaror ut när dom närmar sig sitt bäst före datum, vilket blir en förlust relativt sälja för normalpris. Alternativet blir att slänga varorna

Maximal vinst nås med ett jämt varuflöde.

Så bojkotten är inte alls meningslös
Citera
2025-03-17, 15:23
Medlem
hippilis avatar
Var och handlade i dag, var lika mycket folk som vanligt och det lär vara så resten av veckan, blir väl handla 2 gånger till den här veckan och om jag bojkottar?

Nej varför skulle jag göra det, jag handlar ju för jag måste inte för det är roligt.
Citera
2025-03-17, 15:24
Medlem
Det enda jag egentligen kräver är att matbutikerna / producenterna berättar exakt varför priserna höjs från en månad till en annan.
Till exempel vad är det som har gjort att just mejeri har gått upp med 10%?
Det sägs aldrig i dessa nyhetsinslag. Bara att priserna har gått upp, matkoncernerna gör rekordvinster och bönderna har det jobbigt i vanlig ordning. Inget av detta förklarar bakomliggande orsaker till dessa extrema prisökningar. Kaffet har åtminstone delvis förklarats av dåligt väder.
Citera
2025-03-17, 15:30
Medlem
Till skillnad från många andra, särskilt yngre personer på sociala medier, verkar jag ha ett behov av livsmedel. Så jag kan inte bojkotta.
Citera
2025-03-17, 15:34
Medlem
TUKs avatar
Jag bojkottar alla och kör en 30-dagars vattenfasta. Siktar på 5% bf till beachen.
Citera
2025-03-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Beror på, skräpmat från Foodora kan vara billigare än att laga själv, just för att de behandlar personalen som skit och fuskar med allt.

Som sagt, en bojkott är ju väldigt tandlös om man inte har nån verklig plan för sin ekonomi och sina inköp, tror inte handlarna bryr sig, de fattar ju att alla måste äta så tids nog kommer de tillbaka och öppnar plånböckerna.

Det man får göra är att handla på nätet, utbudet är som sagt enormt, man är knappast beroende av butikerna med deras överpriser på samma sätt som för 20 år sen.

Foodora är ju inte bara skräpmat, beroende på vilken definition man har på skräpmat och var man bor.
T.ex. i större städer så finns det en uppsjö av restauranger på Foodora och Wolt etc och vill man handla restaurangmat som oxfilé med nåt gott till så kan man göra det, men det kostar ju så klart därefter. Finns också gott om nyttiga och vegetariska/veganska alternativ.

Sen hur de blir behandlade? Om man snackar lön så vet jag att många lätt tjänar mer än jobb som t.ex. Ica eller Postnordutdelare om de jobbar "heltid". Beror så klart på hur bemanningen är och hur många som beställer, men t.ex. de som jobbar kväll som extrajobb från säg kl 17-18 till 20-21 drar många gånger in över 200 kr timmen och 250-260 kr timmen är möjligt.

Men det kan lätt sabbas också av låg efterfrågan under en tid om inte bemanningen snabbt anpassas efter det.
Citera
2025-03-17, 15:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I dag börjar ”bojkottveckan”.
Ska du bojkotta?
Varför eller varför inte?

Själv kan jag tycka att det är meningslöst.
Vad är det för mening med att bojkotta en av de stora kedjorna, när konkurrenterna ändå ligger på samma höga nivå?

ICA, Willys, Citygross, Lidl, Coop håller ju samma
nivå överlag.
Om man bojkottar dem; var ska man då handla?
Var nyss och handlade på ICA. Finns ingen mening att bojkotta, speciellt som det är en bra affär. Jag gör som jag alltid gjort, köper det jag upplever som prisvärt och låter bli saker som är onödigt dyra. Dessutom, om jag inte får handla på ica coop lidl eller willys….. varfan ska jag då handla
Citera
2025-03-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Var nyss och handlade på ICA. Finns ingen mening att bojkotta, speciellt som det är en bra affär. Jag gör som jag alltid gjort, köper det jag upplever som prisvärt och låter bli saker som är onödigt dyra. Dessutom, om jag inte får handla på ica coop lidl eller willys….. varfan ska jag då handla

Precis, tycker man vissa saker är dyra så visar man det genom att inte köpa dom.
Jag som många andra hade förr ett kaffeberoende, men det gjorde jag tack och lov mig av med.
Kan dricka kaffe idag om det bjuds hemma hos någon, men köper aldrig hem kaffe och dricker inte kaffe på jobbet heller även fast det är gratis.

Säg att gurkan kostar 30kr styck och de dessutom är små, det har jag sett för inte så länge sedan, då skiter jag i gurka. Inte värt det för dom priserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in