2025-03-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För de som klarar sig hela månaden, men inte får något över har det så klart knapert sista veckan.
De kanske har den mat och hygien osv som de behöver, men har inte råd med en större handling för över 1000 kr.

Går kanske inte skjuta på den stora handlingen heller i 3-4 veckor, för när lönen kommer är det ganska tomt hemma och man måste storhandla för att få ut så mycket av pengarna som möjligt. Att småhandla lite i 3-4 veckor för att göra en storhandling senare kommer inte funka eftersom mindre handlingar blir dyrare än att köpa storpack av allt.

Min poäng är att Ica hade kunnat lägga storhandlingsrabatter löneveckan och då hade både de med mycket god ekonomi och de med ganska dålig ekonomi och allt därimellan kunnat dra nytta av rabatten, men dom väljer att sålla bort alla med sämre ekonomi av någon anledning.

Det handlar delvis om kundflödet i butiken med, eftersom det är färre kunder veckan före löning vill butikerna locka med någonting.
Det gör ju även att det är något färre storhandlare och trängs i butiken så fort det är löning.

Det finns fler exempel på det. Många butiker kör med pensionärsrabatt vissa veckodagar och det är ingen slump att det nästan alltid handlar om tisdag förmiddagar.
Det är den tiden det är som allra minst kunder i matbutikerna.

Det är knappast omöjligt att ställa om sina inköp så man tajmar dessa rabatter även om jag förstår att det kan vara svårt för en del.
Citera
2025-03-25, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det handlar delvis om kundflödet i butiken med, eftersom det är färre kunder veckan före löning vill butikerna locka med någonting.
Det gör ju även att det är något färre storhandlare och trängs i butiken så fort det är löning.

Det finns fler exempel på det. Många butiker kör med pensionärsrabatt vissa veckodagar och det är ingen slump att det nästan alltid handlar om tisdag förmiddagar.
Det är den tiden det är som allra minst kunder i matbutikerna.

Det är knappast omöjligt att ställa om sina inköp så man tajmar dessa rabatter även om jag förstår att det kan vara svårt för en del.

Ibland hade det varit möjligt för mig, om jag får mer inskott i pengar än en vanlig månad, eller om jag "lånar" av sparpengar, men det vill man ju inte göra. Men annars har jag inte möjlighet att handla för 1200 kr i dagarna innan lön. Hade lätt gjort det några dagar senare då, men då ska det vara fullpris på det mesta i butiken, sorglig, men så är det.

Handlar inte längre på City Gross för de är stans dyraste butik av storbutikerna, men jag gjorde det förr när det typ varannan månad var storköpsrabatt just löneveckan. Tyvärr gjorda många andra också så att de handlade där då, men när de inte hade rabatten så gick de till Ica eller Willys så de började sätta krav på att man måste handla där några gånger per månad för att få rabatten och då slutade jag eftersom det itne är värt det om man ska handla där ofta då de är så dyra, då blir det Ica eller Willys istället.
Citera
2025-03-27, 07:30
Medlem
ICA dubblar bonuscheckar för stammisarna.
Citera
2025-04-04, 03:29
Medlem
Jag har varit med och bojkottat alla stora matkedjor och framförallt under vecka 12 då jag enbart handlade på privatägda mabutiker. Det verkar ha gett mer effekt en väntat faktiskt. Dom senaste veckorna är det bara Lidl jag handlat på som storkedja. Det är överpriser idag på väldigt mycket och så har det blivit pga för dålig konkurrens och ett monopol som köper upp konkurrenter som dyker upp på kartan.
Sådan bojkott gynnar snarare småföretagare och privata aktörer att lyckas bättre samtidigt som man tvingar jättar som axfood att dämpa sina priser genom konkurrens, som annars suger ur dig pengar för nåt som inte ens har nån märkvärdig kvalité dessutom.
Citera
2025-04-15, 09:31
Medlem
den här veckan hade det nog fungerat bättre?
Citera
2025-04-16, 12:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Bojkottar Coop sedan det hette Konsum.
Citera
2025-04-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I dag börjar ”bojkottveckan”.
Ska du bojkotta?
Varför eller varför inte?

Själv kan jag tycka att det är meningslöst.
Vad är det för mening med att bojkotta en av de stora kedjorna, när konkurrenterna ändå ligger på samma höga nivå?

ICA, Willys, Citygross, Lidl, Coop håller ju samma
nivå överlag.
Om man bojkottar dem; var ska man då handla?

Den där bojkotten var förmodligen lika meningslös som earth hour och den köpfria månaden.
Citera
2025-04-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
den här veckan hade det nog fungerat bättre?

Skulle vilja se den svensk som vill fira påsk utan ägg, påskmust och godis. Då blir det nog inte tal om någon bojkotta.
Citera
2025-04-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Skulle vilja se den svensk som vill fira påsk utan ägg, påskmust och godis. Då blir det nog inte tal om någon bojkotta.

nä då är allt som vanligt igen

"Svenskarna köper godis för nästan en miljard kronor under den vecka som avslutas med påskafton och påskdagen, enligt Svensk handels prognos.

Detta innebär att svensken i snitt lägger 200 kronor på godis under denna vecka.

Den totala försäljningen under veckan väntas uppgå till 8,8 miljarder kronor inom dagligvaruhandeln."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...tan-en-miljard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in