Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jesus ville ha en kyrka där apostlar vandrade från stad till stad i Israel. Petrus församling stannade i Jerusalem och tycks ha åderlåtit de troendes ekonomi och försörjningsmöjligheter. Paulus
organiserade en kyrka för icke-israeler.
I tillbedjen vad I icke kännen, vi tillbedja vad vi känna -- ty frälsningen kommer från judarna -- — Johannes 4:22
Men efter min uppståndelse skall jag före eder gå till Galileen.» — Markus 14:28
När de nu förfölja eder i en stad, så flyn till en annan; och om de också där förfölja eder, så flyn till ännu en annan. Ty sannerligen säger jag eder: I skolen icke hava hunnit igenom alla Israels städer, förrän Människosonen kommer. — Matteus 10:23
Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:14
Jesus lärjungar uppmanades att hålla all undervisning för israeler och ändå skulle evangelium spridas över hela världen innan Jesus återkom och världen fick sitt slut.
Apostolisk succession tycks vara en mänsklig konstruktion.
Nu är du där igen med dina egenhändigt hopsnickrade tolkningar. Ingen tror på dem förutom du själv, så det är lika bra att du håller dem för dig själv.
Nu erkänner du alltså att Jesus grundade en kyrka? Det har du ju förnekat i andra sammanhang.
Apostolisk succession är en mänsklig konstruktion om du hävdar att Jesus bara var människa och inte Gud, ty det var Jesus som även skapade den apostoliska successionen.