2025-03-16, 17:48
Medlem
Pungpuckels avatar
Rubriken blev inte den bästa, men jag har en teori som jag vill vädra här.

Vuxna som inte vill skaffa barn (nu pratar jag om er som inte har något problem att skaffa en partner eller som redan har en)
Har dessa ofta blivit curlade och bortskämda som små?
Därför kan känna en ångest över, "hur ska jag kunna ge mitt barn Ännu mer än vad jag själv fick?
För det vill man ju, ge sitt barn allt man inte fick, eller hur?

Vuxna i lägre socioekonomiska grupper verkar inte ha några problem med att skaffa barn, gärna tidigt.
En anledning till det kan ju vara att de inte känner någon särskild stor press med att överrösa sina barn med prylar och häftiga upplevelser på andra sidan jorden, så det är rätt chill på den fronten.
Då har man inte några större tveksamheter till att överhuvudtaget skaffa barn.

Om min teori stämmer.
Ni som curlar sönder era barn, räknar ni med barnbarn en dag?

Är jag något på spåren? Ge er syn.
Senast redigerad av Pungpuckel 2025-03-16 kl. 17:55.
Citera
2025-03-16, 18:06
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel

Vuxna som inte vill skaffa barn (nu pratar jag om er som inte har något problem att skaffa en partner eller som redan har en)
Därför kan känna en ångest över, "hur ska jag kunna ge mitt barn Ännu mer än vad jag själv fick?

Vuxna i lägre socioekonomiska grupper verkar inte ha några problem med att skaffa barn, gärna tidigt.
En anledning till det kan ju vara att de inte känner någon särskild stor press med att överrösa sina barn med prylar och häftiga upplevelser på andra sidan jorden, så det är rätt chill på den fronten.

Om min teori stämmer.

Jag tror du kan vara något på spåret, men jag ser det som att du landar i fel slutsats.

Tänker snarare att den som blev curlad som barn och fick allting serverat växer upp till en latmask som är van vid att någon annan gör jobbet åt dem. Att skaffa barn är den största självuppoffringen man kan göra, att ej längre vara huvudperson i sitt eget liv. Ansvar och jobb dygnet runt, aldrig få ha tid för sig själv eller sina hobbys. Låter som en mardröm för den som blivit curlad och är van vid att alltid stå först.
Citera
2025-03-16, 18:15
Medlem
Citat:

Om min teori stämmer.

Folk som inte vill ha barn tror jag kan delas in i två kategorier: 1) Kan ej få barn av biologiska skäl, spermierna simmar inte etc och säger bara utåt sett att de inte vill ha barn. 2) Är störda på någotvis. Det är mer självklart att vilja ha barn än att gå på toaletten och skita.
Sen 3) Är dom som vill men inte känner sig redo (inte tillräckligt stabil inkomst/jobb/karriär/boende etc). Det här förstår jag och jag hoppas staten på allvar går igenom vad man kan göra för att öka barnfödeseln för den är på nedåt spiral i hela västvärlden och mycket tror jag handlar om att bostäder och karriär är för dyrt och svårt för många att känna tillfreds med.

Mina 2 cents. Tror inte det handlar om något annat.
Citera
2025-03-16, 18:20
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Jag tror du kan vara något på spåret, men jag ser det som att du landar i fel slutsats.

Tänker snarare att den som blev curlad som barn och fick allting serverat växer upp till en latmask som är van vid att någon annan gör jobbet åt dem. Att skaffa barn är den största självuppoffringen man kan göra, att ej längre vara huvudperson i sitt eget liv. Ansvar och jobb dygnet runt, aldrig få ha tid för sig själv eller sina hobbys. Låter som en mardröm för den som blivit curlad och är van vid att alltid stå först.

Jodå, men när man klippt strängen och flyttat hemifrån, blivit självständig, stadgat sig med partner och frågan kommer om barn... Där och då, lär väl tanken komma.. att, egen häst? Skjutsa till 10 aktiviteter i veckan, privatskola? Karibien, lyxkläder.. Oj nej, det har jag ju inte råd med!
Skulle vi skaffa barn, och jag inte kan överträffa min egen barndom så är jag ju värdelös!
Vi skiter i att skaffa barn, och skyller på att vi vill ha friheten.
Citera
2025-03-16, 18:20
Medlem
Nej. Många som inte skaffar barn vet att de inte har det psyke eller personligheten som krävs för att ta hand om ett spädbarn eller en kaxig tonåring och ge dem en någorlunda vettig uppväxt. Själv är jag så pass medveten om mina brister, samt meningslösheten av vår existens, att jag avstår.
Citera
2025-03-16, 18:26
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Jodå, men när man klippt strängen och flyttat hemifrån, blivit självständig, stadgat sig med partner och frågan kommer om barn... Där och då, lär väl tanken komma.. att, egen häst? Skjutsa till 10 aktiviteter i veckan, privatskola? Karibien, lyxkläder.. Oj nej, det har jag ju inte råd med!
Skulle vi skaffa barn, och jag inte kan överträffa min egen barndom så är jag ju värdelös!
Vi skiter i att skaffa barn, och skyller på att vi vill ha friheten.

Nu är du helt ute och cyklar. Du har förväxlat materiell bortskämdhet med curling, det är två helt olika saker.

En unge kan växa upp i fattigdom och ändå vara totalt söndercurlad, och tvärtom.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Curlingf%C3%B6r%C3%A4ldrar

Citat:
Curlingföräldrar och curlingbarn är två sentida populärpsykologiska begrepp, lanserade av den danske psykologen Bent Hougaard,[1] där föräldrarna i allt större omfattning lägger sig i sina barns liv och utveckling. Begreppen syftar på att föräldrarna banar vägen framför barnet i dess liv på liknande sätt som spelarna på en curlingbana sopar banan före spelstenarna. Föräldrarna vill att barnen ska ha det bra och tryggt och lägger ner mycket ansträngning på att ordna för barnen. De skjutsar barnen istället för att låta dem åka buss och får dem inte att delta i hushållsarbetet.
Citera
2025-03-16, 18:29
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Folk som inte vill ha barn tror jag kan delas in i två kategorier: 1) Kan ej få barn av biologiska skäl, spermierna simmar inte etc och säger bara utåt sett att de inte vill ha barn. 2) Är störda på någotvis. Det är mer självklart att vilja ha barn än att gå på toaletten och skita.
Sen 3) Är dom som vill men inte känner sig redo (inte tillräckligt stabil inkomst/jobb/karriär/boende etc). Det här förstår jag och jag hoppas staten på allvar går igenom vad man kan göra för att öka barnfödeseln för den är på nedåt spiral i hela västvärlden och mycket tror jag handlar om att bostäder och karriär är för dyrt och svårt för många att känna tillfreds med.

Mina 2 cents. Tror inte det handlar om något annat.

Precis, och det är din kategori 3 som jag vill peka på i mitt resonemang.

Om kan känner en stor press på att bli höginkomsttagare, och bo i ett gigantiskt hus.. så säger väl det en hel del om uppväxten, och värderingarna man fick därifrån? Alltså att man var bortskämd, eller privilegerad är väl ett finare ord
Citera
2025-03-16, 18:31
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Nu är du helt ute och cyklar. Du har förväxlat materiell bortskämdhet med curling, det är två helt olika saker.

En unge kan växa upp i fattigdom och ändå vara totalt söndercurlad, och tvärtom.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Curlingf%C3%B6r%C3%A4ldrar

Njaaa det beror nog på vad du menar med "fattigdom".
Klart som fan att rika människor curlar sina barn materiellt, avsaknad av föräldraskap kan ju köpas för pengar, det vet väl varenda unge på Djursholm.
Citera
2025-03-16, 18:33
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Nej. Många som inte skaffar barn vet att de inte har det psyke eller personligheten som krävs för att ta hand om ett spädbarn eller en kaxig tonåring och ge dem en någorlunda vettig uppväxt. Själv är jag så pass medveten om mina brister, samt meningslösheten av vår existens, att jag avstår.

Har du partner, eller iallafall inga som helst svårigheter att skaffa en?
Fick du det mesta när du var barn? Kanske därför du hade sådana utbrott som tonåring?
Vanligt beteende när man som tonåring får för mycket av det goda.
Citera
2025-03-16, 18:34
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Njaaa det beror nog på vad du menar med "fattigdom".
Klart som fan att rika människor curlar sina barn materiellt, avsaknad av föräldraskap kan ju köpas för pengar, det vet väl varenda unge på Djursholm.

Curling har inte ett dyft med materiellt välstånd att göra. En curlad unge är en unge utan ansvar som aldrig behövt göra något i sitt liv. En Gen Z vars morsa följer med på arbetsintervjuer är curlad.
Citera
2025-03-16, 18:35
Medlem
Citat:
Precis, och det är din kategori 3 som jag vill peka på i mitt resonemang.

Om kan känner en stor press på att bli höginkomsttagare, och bo i ett gigantiskt hus.. så säger väl det en hel del om uppväxten, och värderingarna man fick därifrån? Alltså att man var bortskämd, eller privilegerad är väl ett finare ord

Ja om du menar att ens perspektiv förflyttas om du växer upp rikt så vill du att dina barn ska växa upp i ett trygghem med vissa saker som är svåruppnådda t.ex stort hus/Stor lägenhet osv så svar ja
Citera
2025-03-16, 18:37
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Curling har inte ett dyft med materiellt välstånd att göra. En curlad unge är en unge utan ansvar som aldrig behövt göra något i sitt liv. En Gen Z vars morsa följer med på arbetsintervjuer är curlad.

Haha det finns inga gränser tror jag, men sådant överdrivet daltande och materiell curling är båda curling och lika destruktivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in