• 5
  • 6
2025-10-11, 17:18
Medlem
Förmodligen så har paret initialt varit nöjda med bilderna, men utebliven respons från vänner och anhöriga när dessa har publicerats har gjort att paret synat bilderna igen. Då har man förmodligen sett fettvalkar, dubbelhaka, gråa hår, rynkor, gubbhår och massa annat och man har vaknat ut dvalan och insett att man ser SKIT ut! Då ska fotografen få smaka för detta.
Citera
2025-10-11, 18:19
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
eller folk som är blåsta...
har jobbat med bilder och med fotografer i 30 år.
fantasipriser på 50 lök var något man kunde blåsa ett större företag på på 80-talet - men inte efter digitalkamerans inträde på marknaden.
600 spänn i timmen är bra betalt om man är fotograf idag. Tyvärr utnyttjar dessa fotografer den pressade situationen plus att de allra flesta totalt saknar kunskap om branschens kollaps vad gäller betalning. De kunde fått en minst lika bra (tydligen jävigt mycket bättre) fotograf för 6.000 spänn.

Du har väldigt dålig koll på branschen trots att du jobbat med bilder och fotografer i 30 år. 👍
Citera
2025-10-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttgrotta
Du har väldigt dålig koll på branschen trots att du jobbat med bilder och fotografer i 30 år. 👍
med "branschen" menar du bröllopsfotografer som blåser folk.
FOTOGRAFER är generellt något helt annat. Min poäng är att du får en minst lika bra fotograf för mindre pengar om du väljer en fotograf framför en "bröllopsfotograf"
Det tar inte 40 timmar att sorter och ställa 100 bilder Då har man ett pissigt arbetsflöde och förstår inte programmen man använder. Stora delar kan du batchställa i ACR. Några få får du justera manuellt.
Några stora retuscher är det sällan tal om om man gjort förarbetet rätt. Till skillnad från de porträtt jag normalt jobbar med (arbetsplatsrelaterade) är bruden sminkad och du behöver inte lägga en timme på att retuschera blemmor, eksem, finnar, plocka bort klistermärken från hjälmar, logo från jackor retuschera på skyddsglasögon osv.
Senast redigerad av martinator 2025-10-11 kl. 23:42.
Citera
2025-10-12, 00:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jus-sanguinis
De har publicerat bilderna och de hävdar att frågan rör kvaliteten. Då borde ARN prövat det, inte hittat på något själva. Hur ska bilderna lämnas tillbaka? Hur ska fotografen på licensbetalningar för de bilder de publicerat på sociala medier redan? Det finns många frågor som gör att detta är ett idiotiskt beslut.

Däremot borde de fått prisavdrag eftersom de betalat för 2 personer och bara en dykt upp.

Fotografen erbjöd ju sig att redigera fem extra bilder gratis till dem. Om det betydde så mycket för dem att ha två fotografer så skulle de inte ha accepterat tjänsten när fotografen kom dit.
Citera
2025-10-12, 09:13
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
med "branschen" menar du bröllopsfotografer som blåser folk.
FOTOGRAFER är generellt något helt annat. Min poäng är att du får en minst lika bra fotograf för mindre pengar om du väljer en fotograf framför en "bröllopsfotograf"
Det tar inte 40 timmar att sorter och ställa 100 bilder Då har man ett pissigt arbetsflöde och förstår inte programmen man använder. Stora delar kan du batchställa i ACR. Några få får du justera manuellt.
Några stora retuscher är det sällan tal om om man gjort förarbetet rätt. Till skillnad från de porträtt jag normalt jobbar med (arbetsplatsrelaterade) är bruden sminkad och du behöver inte lägga en timme på att retuschera blemmor, eksem, finnar, plocka bort klistermärken från hjälmar, logo från jackor retuschera på skyddsglasögon osv.

Du fortsätter bevisa att du inte kan så mycket om branschen.
Jag antar att du är en avundsjuk porträttfotograf som inte klarar av pressen att leverera en bröllopsfotografering.
Citera
2025-10-12, 17:12
Medlem
Mitt beräkningsexempel var från en utbildare som uttryckte 3-4x fototiden : dock kan det ingått videoredigering i den tiden också, lite oklart, många vill ha en highlight reel i bröllopspaketet nu för tiden, pga sociala medier. Men det kanske jag också säger för jag är konflikträdd och vill inte göra dig upprörd mer än du redan är 😆😎☀️ Betalar man 25.000+ förväntar man sig inte 100 bilder heller, kollar du på ett ungefär är det 600 "redigerade" bilder de flesta skriver man kan vänta sig få. Mest raw - batch dra i reglagen, bruden är så klart vacker, men om man ska få med alla från bröllopet, som de flesta har på önskelistan, kan man sålla ett tag Sen lägger man säkert inte 40 timmar men har man inte andra uppdrag kan man pilla lite extra för sin egen skull.
Senast redigerad av Bigbaraboom84 2025-10-12 kl. 17:20.
Citera
2025-10-13, 22:23
Medlem
Idioter som sannolikt har för mycket pengar och för mycket tid, och som borde sitta i arbetsläger i minst 12 månader samtidigt som de var tvungna att varje dag titta på värdiga bröllopsporträtt tagna för ca 100 år sedan.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in