2025-03-16, 10:59
  #1
Medlem
Ördögs avatar
Gemene FB-are torde anse att tanken på ett kanadensiskt EU-medlemskap är extremt främmande. Ändå verkar det finnas en icke föraktlig EU-positiv opinion bland kanuckerna.

https://abacusdata.ca/what-canadians-think-about-canada-joining-the-european-union/
https://www.euractiv.com/section/politics/news/canada-to-be-eus-28th-member-nearly-half-of-canadians-say-yes/

I Bryssel är man förstås smickrade, men säger åtminstone i dethär skedet nej.

https://www.politico.eu/article/canadians-want-join-european-union-will-never-happen-paula-pinho/
__________________
Senast redigerad av Ördög 2025-03-16 kl. 11:01.
Citera
2025-03-16, 11:15
  #2
Medlem
Nja, efter brexit?
Är en konstitutionell monarki med kung Kalle hållande i styrpinnen.

Tror mer på ett EES-avtal som Usa skulle skära tänder över.

Kan bli intressant och underhållande vad som händer.

Naturligtvis ska island vara med på ett hörn som mellanhand för Nato som försvar är i dagsläget förintat.
Citera
2025-03-16, 11:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Gemene FB-are torde anse att tanken på ett kanadensiskt EU-medlemskap är extremt främmande. Ändå verkar det finnas en icke föraktlig EU-positiv opinion bland kanuckerna.

https://abacusdata.ca/what-canadians-think-about-canada-joining-the-european-union/
https://www.euractiv.com/section/politics/news/canada-to-be-eus-28th-member-nearly-half-of-canadians-say-yes/

I Bryssel är man förstås smickrade, men säger åtminstone i dethär skedet nej.

https://www.politico.eu/article/canadians-want-join-european-union-will-never-happen-paula-pinho/

Vad är frågan?

Om EU gillar Kannada?

Vad tror du?

https://en.wikipedia.org/wiki/Comprehensive_Economic_and_Trade_Agreement

Deras granne är ju inte medlem i EU så EU har nog mest att tänka på den saken.
Citera
2025-03-16, 11:32
  #4
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Är en konstitutionell monarki med kung Kalle hållande i styrpinnen.
Kingen och Keir. Samväldet ev. i position förändring. Hur annars vinna Millennials, förutom med Royal Såpa?
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Tror mer på ett EES-avtal som Usa skulle skära tänder över.
Ja, en utökad samverkan i EES-stil. Byggd av tegelstenar, typ Brics ?

Föredömligt tankeväckande ämne där, Ördög.
Citera
2025-03-16, 11:50
  #5
Medlem
pn222jws avatar
Ja, kanadensarna känner sig som europeer, så låt dom komma in i EU. Geografi är inte allt. (Exempelvis Azorerna och Island och Kanarieöarna med flera är ju både etnoeuropeiska OCH juridiskt europeiska). Jag känner några och dom är verkligen halvt amerikanska, halvt engelska.
Citera
2025-03-16, 12:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Kingen och Keir. Samväldet ev. i position förändring. Hur annars vinna Millennials, förutom med Royal Såpa?Ja, en utökad samverkan i EES-stil. Byggd av tegelstenar, typ Brics ?

Föredömligt tankeväckande ämne där, Ördög.


Nu kanske inte EU är den mest effektiva organisationen, men Usa avskyr samarbeten där de inte själva får vara med och det roar mig enormt.

Tror kineserna har en mer pragmatisk syn på EU.

Med Kanada som EES-medlem och Island som länk hotas hela Usas makt i nordatlanten.

Järn smids alltid lättast när det är varm.

Är relationerna varmare mellan Kanada och EU nu är det bara att förhandla och dumpa Trumpen och de 40 rövarna.

Ördög är en av mina favoriter efter många år på FB med fina trådstarter.
Citera
2025-03-16, 12:09
  #7
Medlem
Egentligen inte, men eftersom Georgien kommer på tal, då en ytterst liten höglänt dal i Kaukasus ligger i Europa, så kan landet tydligen komma i fråga. Så klart handlar det om politisk vilja mer än stelbenta fördrag och regler. Rumänien och Bulgarien fick gå med utan att kunna uppfylla dem. Ge Kanada en liten ö med ett fyrtorn någonstans i Europa så är saken biff. Om man vill.
Citera
2025-03-16, 12:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Mitt förslag ön märket i Östersjön, kan ställa till det rejält för Fladdermir Puntin.
Helst bara fyrtornet som jag tror står i Sverige och ägs av Finland.
Ett litet EES-kontor.
Det lägger säkert EU märke till.
Citera
2025-03-16, 12:20
  #9
Medlem
Ganonitos avatar
Hur skulle de kunna det när de inte ligger i Europa?
Citera
2025-03-16, 12:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Det lägger säkert EU märke till.


Samarbetsvilja, kan en Svensk åka till Norge för att få ett nytt pass, utfärdat av Norsk polis, Kan nog Kanada ha en stackars kommisionär i fyrtornet.
Citera
2025-03-16, 12:32
  #11
Medlem
Yes dom kan, finns inget som säger att dom inte kan det. EU-unionen kräver inte nödvändigtvis att länder ligger i EU. Även om Morroko fick nobben för att dom inte låg i EU (men det skitlandet vill vi ju inte ha i EU så det är nog egentligen svaret).

Men som nån i EU sa, det finns många länder som redan står i kö för att få gå med i EU och det tar lång tid.

Dock är Kanada givetvis en storspelare som man vill ha med, så om EU frångår lite utav sin jungel av byrokrati så kan det gå ganska fort.
Citera
2025-03-16, 12:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Yes dom kan, finns inget som säger att dom inte kan det. EU-unionen kräver inte nödvändigtvis att länder ligger i EU. Även om Morroko fick nobben för att dom inte låg i EU (men det skitlandet vill vi ju inte ha i EU så det är nog egentligen svaret).

Men som nån i EU sa, det finns många länder som redan står i kö för att få gå med i EU och det tar lång tid.

Dock är Kanada givetvis en storspelare som man vill ha med, så om EU frångår lite utav sin jungel av byrokrati så kan det gå ganska fort.


Det kommer jag ihåg, men de blev väl inte nekade utan de drog väl tillbaka ansökan efter lite "kreativ" kommunikation.

Var väl efter att fransmännen gav sig av från området.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in