Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-16, 12:00
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag har på sistone börjat önska att vi sluppit du-reformen. Det låter så trevligt i gamla filmer när man till exempel tilltalar unga tjejer med "fröken".

Tror också att brottsligheten skulle minska med ett sådant språk, om det normala är att säga "ursäkta min herre" istället för "ey bro!"
så blir nog steget till att skjuta folk till höger och vänster för inbillade kränkningar större.

Men alltså, det här är ju helt underbart. Så vi ska alltså införa en språkreform för att stoppa brottsligheten? Jag kan riktigt se det framför mig:

• Gängkonflikterna upphör omedelbart när Abdikadir och Kevin möts på torget och istället för att dra vapen säger:
Min herre, jag har blivit informerad om att Ni har kränkt min heder. Kan vi månne dryfta detta över en kopp te?

• Krogslagsmålen försvinner på en sekund när två fyllegubbar utanför O’Learys börjar tjafsa:
Ursäkta, eders excellens, men jag måste nog insistera på att det var jag som var först på plats vid bardisken och således förtjänar denna öl.

• Och i förorten? Inga fler skjutningar. Istället möts rivaliserande gäng för att avhandla sina dispyter genom höviska sonetter och brev författade med fjäderpenna.

Men varför stanna där? Låt oss gå all in. Jag föreslår att vi:

• Återinför knäböjningar innan vi går in i ett rum.

• Tvingar alla att börja varje mejl med “Högst ärade och respekterade kollega”.

• Och, varför inte, inför dueller med värja som konflikthantering? För den som verkligen blir kränkt kan man då säga:
Min herre, detta var ett oförlåtligt tillmäle. Jag utmanar Er härmed till envig i gryningen.

Och ja, självklart ska vi lära våra barn att i alla sociala interaktioner först ta av hatten, buga djupt och säga ‘Min fröken, en ära att mötas’.

För det är ju uppenbart – om vi bara börjar prata som karaktärer ur en Jane Austen-roman, så löser vi alla samhällsproblem. Våldet, otryggheten, den sociala kylan – allt försvinner.

Så, mina damer och herrar, låt oss starta språkrevolutionen NU! Från och med idag ska vi aldrig mer säga “Ey bro” – det är “Ursäkta min gode herre” eller inget alls.

Och kom ihåg – nästa gång ni står i kön på ICA, glöm inte att säga till kassörskan:

“Fröken, skulle Ni vänligen kunna expediera mig med denna delikatess?” 🍷😂
Citera
2025-03-16, 13:03
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jaha, så nu är det plötsligt en oskyldig fråga om arbetsintervjuer? Intressant, för det var ju du själv som drog upp USA som exempel på hur vi ‘borde göra’. Men visst, låt oss titta på Danmark och Tyskland istället!

Danmark: där man förväntas hälsa med handslag, vilket ibland leder till ramaskrin om någon vägrar. Tyskland: där vissa företag envisas med att använda ‘Herr’ och ‘Frau’ men där allt fler föredrar att slopa det eftersom det känns… ja, just det, förlegat.

Så vad var det vi skulle lära oss av dem nu igen? Att folk håller fast vid traditioner av gammal vana? Jodå, det är ju en insikt. Men om vi ändå ska importera saker från Europa, kan vi inte välja deras sjukvårdssystem istället? Bara en tanke.

Ja, du är rolig du Klasse… Det känns lite som att du medvetet vill missuppfatta mig. Men du har ändå försökt utveckla hur du menar och även om jag inte håller med så respekterar jag detta.

Men säg att du hetat Klas på riktigt, känns det inte lite som att jag har en lite von oben-attityd att jag skriver namnet här och där? Eller sagt namnet om vi hade diskuterat face to face. Särskilt Klasse eller Calle om du hetat Carl.

Säg istället att jag upprepat Lund, så blir det genast mer neutralt. Inte?

Notera att jag inte medvetet vill förnedra eller så, utan det är mer med glimten i ögat och hinta poäng i diskussionen förstås jag gör detta.
Citera
2025-03-16, 13:13
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Känns lite töntigt att vara emot du-reformen idag. Det verkligen skriker "se på mig vilka udda åsikter jag har".
När jag var med i MUF för massor av år sedan kom det ibland såna, de hade alla gemensamt att de såg ut som freaks.

Det är Sverige som är den udda fågeln här, i de flesta andra länder så finns inte det här barnspråket.

Åtminstone ett motsvarande för Sir / Mam tror jag de flesta svenskar vilja ha.
Citera
2025-03-16, 13:19
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag har på sistone börjat önska att vi sluppit du-reformen. Det låter så trevligt i gamla filmer när man till exempel tilltalar unga tjejer med "fröken".

Tror också att brottsligheten skulle minska med ett sådant språk, om det normala är att säga "ursäkta min herre" istället för "ey bro!"
så blir nog steget till att skjuta folk till höger och vänster för inbillade kränkningar större.

Exakt, det skulle åtminstone skapa mindre irritation mellan främlingar. ”Brorsan” låter ganska manipulerande.

Jag har märkt att när man blivit serverad pizzeria så säger en del invandrare ”monsieur”, det känns ganska välkomnande däremot.
Citera
2025-03-16, 13:20
Avstängd
Du reformen var väl egentligen bara till för att ersätta det väldigt stela ni?
Finns inget hinder idag mot att använda titlar även också det känns väldigt högtravande och otidsenligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren

Vad är det som hindrar dig att titulera någon herr och fru, fröken osv?
Du får såklart vara beredd på att andra kommer att betrakta dig som väldigt udda dock.
Citera
2025-03-16, 13:25
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Men alltså, det här är ju helt underbart. Så vi ska alltså införa en språkreform för att stoppa brottsligheten? Jag kan riktigt se det framför mig:

• Gängkonflikterna upphör omedelbart när Abdikadir och Kevin möts på torget och istället för att dra vapen säger:
Min herre, jag har blivit informerad om att Ni har kränkt min heder. Kan vi månne dryfta detta över en kopp te?

• Krogslagsmålen försvinner på en sekund när två fyllegubbar utanför O’Learys börjar tjafsa:
Ursäkta, eders excellens, men jag måste nog insistera på att det var jag som var först på plats vid bardisken och således förtjänar denna öl.

• Och i förorten? Inga fler skjutningar. Istället möts rivaliserande gäng för att avhandla sina dispyter genom höviska sonetter och brev författade med fjäderpenna.

• Och, varför inte, inför dueller med värja som konflikthantering? För den som verkligen blir kränkt kan man då säga:
Min herre, detta var ett oförlåtligt tillmäle. Jag utmanar Er härmed till envig i gryningen.

Och ja, självklart ska vi lära våra barn att i alla sociala interaktioner först ta av hatten, buga djupt och säga ‘Min fröken, en ära att mötas’.

För det är ju uppenbart – om vi bara börjar prata som karaktärer ur en Jane Austen-roman, så löser vi alla samhällsproblem. Våldet, otryggheten, den sociala kylan – allt försvinner.

Så, mina damer och herrar, låt oss starta språkrevolutionen NU! Från och med idag ska vi aldrig mer säga “Ey bro” – det är “Ursäkta min gode herre” eller inget alls.

Och kom ihåg – nästa gång ni står i kön på ICA, glöm inte att säga till kassörskan:

Nu var det inte mig du svarade och detta var kanske inte din intention, men det här var helt fantastiskt ju - Hatten av 🎩

Seriöst, jag tror detta skulle absolut medföra till ett trevligare samhälle. Man anstränger sig lite för en annan medmänniska och de som har svårt att ta det seriöst kan skratta vilket också är bara positivt.
Citera
2025-03-16, 13:29
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Politik: inrikes --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2025-03-16, 13:33
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du reformen var väl egentligen bara till för att ersätta det väldigt stela ni?
Finns inget hinder idag mot att använda titlar även också det känns väldigt högtravande och otidsenligt.

Vad är det som hindrar dig att titulera någon herr och fru, fröken osv?
Du får såklart vara beredd på att andra kommer att betrakta dig som väldigt udda dock.

Det är ju just detta jag menar, vi har blivit socialt programmerade att tycka det är konstigt när människor försöker vara artiga.

Kanske man kan införa en ny anpassad reform, som kombinerar det bästa från båda världar och ev införa helt nya artighets-tilltal för att undvika 1800-tals lukten.
Citera
2025-03-16, 13:58
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Varför, om man får fråga?

"Ni" markerade distans "nedåt", det var tilltalet till tjänstefolk.

Tjänstefolk skulle använda titel vid tilltal. Det gjorde det hela krångligt när man inte visste titeln.

För att komma runt det fick folk använda passivformer såsom "önskas mer kaffe?" (istället för "önskar du/ni mer kaffe?")

Väldigt stolpigt. Men det här har väl avhandlats tusen gånger redan?
Senast redigerad av BadPosture 2025-03-16 kl. 14:00.
Citera
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ja, du är rolig du Klasse… Det känns lite som att du medvetet vill missuppfatta mig. Men du har ändå försökt utveckla hur du menar och även om jag inte håller med så respekterar jag detta.

Men säg att du hetat Klas på riktigt, känns det inte lite som att jag har en lite von oben-attityd att jag skriver namnet här och där? Eller sagt namnet om vi hade diskuterat face to face. Särskilt Klasse eller Calle om du hetat Carl.

Säg istället att jag upprepat Lund, så blir det genast mer neutralt. Inte?

Notera att jag inte medvetet vill förnedra eller så, utan det är mer med glimten i ögat och hinta poäng i diskussionen förstås jag gör detta.

Tidsresenären, först och främst, tack!Tack för att du tycker att jag är rolig. Det värmer. Jag försöker ju bara navigera den här diskussionen med samma elegans som en treåring i sockerrus på ett isflak – och om det bjuder på lite skratt så är det ju en bonus.

Men det här med namn alltså. Jag måste ändå fråga:Hur ser du framför dig att det skulle fungera i verkligheten? Ska vi införa en ny, stringent namnpolicy där varje interaktion börjar med korrekt efternamnstilltal?

“Ursäkta, Ekström, men var står era allra förnämsta Kellogg’s Frosties?”

“God dag, Andersson. Jag ber om ursäkt för min bristande hyfs, men jag tror minsann att det var jag som stod först i kön till denna parkering.”

“Min herre Pettersson, det var inte min avsikt att stöta min kundvagn mot Eders bakre regioner, och jag beklagar djupt denna förseelse.”

För att inte tala om att vi måste börja anpassa oss efter social status också:

“Förlåt mig, Bankdirektörsson, men skulle Ni möjligtvis kunna flytta Er Bentley en aning?”

“Käre Plåtis-Kalle, skulle Ni vilja bistå mig i denna enkla men ack så livsnödvändiga syssla?”

“Och hur står det till idag, Storebroder Hasse från Arbetsförmedlingen? Ser Ni månne några lediga jobb i fjärran?”

Och tänk om vi tar det ett steg längre och låter det smitta av sig på hemmet? Ska vi börja tilltala våra partners på samma sätt? Vakna upp på morgonen och säga:

“God morgon, Fröken Karlsson. Det är mig en ära att inmundiga en kopp kaffe vid Ert förträffliga köksbord.”
Och barnen? Ska de också in i systemet?

“Far! Det är Er son! Jag har den stora ynnesten att be Er om ett glas O’boy!”

Jag vet inte,Tidsresenären. Jag har svårt att se att det här är en vändning som kommer få brottsligheten att sjunka. Snarare kommer vi väl alla få nackspärr av att gå runt och buga åt varandra dagarna i ända.

Men du, vi kan ju köra ett test. Från och med nu ska jag endast tilltala dig som Tidsresenaren av Högvälborna.

Vad säger du? Ska vi ta det ett steg längre och börja bära frack när vi handlar mjölk? 😏
Citera
Medlem
Citat:
Det är Sverige som är den udda fågeln här, i de flesta andra länder så finns inte det här barnspråket.

Nej det är verkligen ingen annan än idiotiska autister som lajvar någon subkultur som vill det.
Citera
2025-03-16, 14:16
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Min bäste herre, ni ser ju själv så tydligt hur väl det skulle funka, även om inte alla kriminella element skulle infoga sig i eller anpassa sig till detta nygamla språkbruk så skulle de sannolikt finna denna artighetskultur så frånstötande att de skulle resa hem till sina ursprungsländer bara för att slippa bli tilltalade med "unge herrn" och liknande av tilltänkta rånoffer och myndigheter 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in