Citat:
Jag har på sistone börjat önska att vi sluppit du-reformen. Det låter så trevligt i gamla filmer när man till exempel tilltalar unga tjejer med "fröken".
Tror också att brottsligheten skulle minska med ett sådant språk, om det normala är att säga "ursäkta min herre" istället för "ey bro!"
så blir nog steget till att skjuta folk till höger och vänster för inbillade kränkningar större.
Tror också att brottsligheten skulle minska med ett sådant språk, om det normala är att säga "ursäkta min herre" istället för "ey bro!"
så blir nog steget till att skjuta folk till höger och vänster för inbillade kränkningar större.
Men alltså, det här är ju helt underbart. Så vi ska alltså införa en språkreform för att stoppa brottsligheten? Jag kan riktigt se det framför mig:
• Gängkonflikterna upphör omedelbart när Abdikadir och Kevin möts på torget och istället för att dra vapen säger:
“Min herre, jag har blivit informerad om att Ni har kränkt min heder. Kan vi månne dryfta detta över en kopp te?”
• Krogslagsmålen försvinner på en sekund när två fyllegubbar utanför O’Learys börjar tjafsa:
“Ursäkta, eders excellens, men jag måste nog insistera på att det var jag som var först på plats vid bardisken och således förtjänar denna öl.”
• Och i förorten? Inga fler skjutningar. Istället möts rivaliserande gäng för att avhandla sina dispyter genom höviska sonetter och brev författade med fjäderpenna.
Men varför stanna där? Låt oss gå all in. Jag föreslår att vi:
• Återinför knäböjningar innan vi går in i ett rum.
• Tvingar alla att börja varje mejl med “Högst ärade och respekterade kollega”.
• Och, varför inte, inför dueller med värja som konflikthantering? För den som verkligen blir kränkt kan man då säga:
“Min herre, detta var ett oförlåtligt tillmäle. Jag utmanar Er härmed till envig i gryningen.”
Och ja, självklart ska vi lära våra barn att i alla sociala interaktioner först ta av hatten, buga djupt och säga ‘Min fröken, en ära att mötas’.
För det är ju uppenbart – om vi bara börjar prata som karaktärer ur en Jane Austen-roman, så löser vi alla samhällsproblem. Våldet, otryggheten, den sociala kylan – allt försvinner.
Så, mina damer och herrar, låt oss starta språkrevolutionen NU! Från och med idag ska vi aldrig mer säga “Ey bro” – det är “Ursäkta min gode herre” eller inget alls.
Och kom ihåg – nästa gång ni står i kön på ICA, glöm inte att säga till kassörskan:
“Fröken, skulle Ni vänligen kunna expediera mig med denna delikatess?” 🍷😂