• 3
  • 4
2025-03-16, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Löner, räntor, gödningsmedel och 1000 andra grejer är dyrare. Allt ska adderas på varje mellanhand.

Och skatt. Framförallt skatt.
Citera
2025-03-16, 15:47
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Icas vinstmarginal är typ 3-4%.
Axfood 3% vinstmarginal
Coop gör knappt några vinster.

Hur mycket tjänar staten på prisuppgångarna?

Varför tror du detta blivit en politisk fråga just nu?
Många många andra företag gör större vinster.
Elbolag, banker, klädbutiker osv.

Självklart tjänar staten pengar de är glada när momsen ska in. Momsen ska antigen slopas eller sänkas på mat, tyvärr är denna regering handlingsförlamad. Tror inte det skulle bli bättre med sossarna vid rodret
Citera
2025-03-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
En del av prisuppgången handlar direkt om girighet och att man passar på att höja vinstmarginalerna samtidigt som media gråter om inflation. Sen är dieselpriset i Sverige inte så avgörande. Sverige producerar lite mat och importerar desto mer. Transportföretagen som importerar mat tankar inte i Sverige utan i länder där det är billigare.

Varifrån kommer denna uppfattning? Jag har hört och sett detta upprepas om och om igen. Varför skulle man höja marginalerna när folk har ont om cash och vi är inne i en ekonomiskt jobbig tid? Eller blev handlarna giriga och gnugga händerna precis när ekonomin började gå dåligt?

Det låter som sosse-propaganda då lönsamheten har fallit ordentligt.
Citera
2025-03-16, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Jag har inte analyserat deras omsättning i relation till vinsterna men de har goda marginaler och gör vinster så att aktieägarna får utdelning. Det råder otrolig dålig konkurrens inom den branschen där axfood, Ica och Coop dominerar och formar någon form av oligopol.

ICAs butiker slåss mot varandra då varje butik är "fristående" även om ICAs centrala organisation får betalt då de sköter IT och annan skit.
Citera
2025-03-16, 15:59
Medlem
Pungpuckels avatar
Hahaha, ja först var det bränslet, sedan var det elen... Nu drar dom snyften "vi får också betala högre priser".

Nä fyfan, hur dumma tror dom att vi är.
Hoppas att snatterierna ökar och färre handlar, så att budskapet går fram.

Vad är alternativet? Ska vi handla mer, och ingen ska stjäla? Kommer det skicka signalen att det är dags att sänka priserna?
Citera
2025-03-16, 16:05
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
ICAs butiker slåss mot varandra då varje butik är "fristående" även om ICAs centrala organisation får betalt då de sköter IT och annan skit.

Jag förstår att de drivs i någon form av franchise men alla Ica butiker i min närhet (och det är en hel del) har samma priser - det är det jag syftar på oligopol, det råder ingen som helst konkurrens. Varför ska man konkurrera med varandra när alla bestämmer sig för att köra ett och samma pris på varor? Det har redan konstaterats från konkurrensverket att det saknas konkurrens inom den branschen
Citera
2025-03-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Jag förstår att de drivs i någon form av franchise men alla Ica butiker i min närhet (och det är en hel del) har samma priser - det är det jag syftar på oligopol, det råder ingen som helst konkurrens. Varför ska man konkurrera med varandra när alla bestämmer sig för att köra ett och samma pris på varor? Det har redan konstaterats från konkurrensverket att det saknas konkurrens inom den branschen

Detta stämmer helt enkelt inte. Åtminstone så stämmer det inte att priserna skulle vara höga för att det saknas konkurrens. Det går helt enkelt inte att sälja mat så jätte mycket billigare än vad man redan gör.

Det är sjukt att tänka på hur mycket skatt som hinner betalas innan en vara köps av en kund. Det som kommer driva upp matpriserna i Sverige framöver är miljölagstiftningen.
Citera
2025-03-17, 08:45
Medlem
alltså om vi tar en basvara som potatis, hur fördelar sig pengarna från bonde till konsument?

om vi säger att potatis kostar ca 20:- kilot i butik?

https://handlaprivatkund.ica.se/stor...arch?q=Potatis

1, bonden får ca 4:-?

2, butiken får väl lika mycket som bonden? 4:-

3, återstår 12:- för lagring och transport? (skatter?) förpackningar?
lagringen ingår kanske i bondens 4:-?

transporter måste ju ha blivit billigare nu när dieselpriset är lågt?

någon som är insatt kan gärna komplettera med faktiska siffror

https://www.sverigesradio.se/artikel...r-repressalier
Senast redigerad av klinkerhofen 2025-03-17 kl. 09:00.
Citera
2025-03-17, 08:49
Medlem
här är lite fakta för svantesson och andra som är intresserade

"Stigande matpriser – vart tar pengarna vägen?

https://www.konkurrensverket.se/info...engarna-vagen/

"Bristande konkurrens i livsmedelsbranschen ger omotiverat höga priser på mat"

https://www.konkurrensverket.se/info...priser-pa-mat/

"Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen 2023–2024"

https://www.konkurrensverket.se/info...chen-20232024/
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto