2026-08-18, 16:55
Medlem
Bra rapport ändå men dras ned lite av valuta och makroproblem i Tyskland som jag förstår det. Inget jag tycker man behöver bry sig för mycket om.
Citera
2026-08-18, 17:42
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Klarna posted a ‌profit in the second quarter ​while analysts had expected a net loss, helped by growth in its U.S. markets. The company trimmed its full-year GMV ‌to between $149 billion and $151 ​billion, from ​greater than $155 billion seen previously, citing "a more measured view of primarily ​German volumes, ‌our largest market by volume."
Minus 18% i förhandeln efter minus 6% igår.

Tja, vad ska man säga? I normala fall hade det faktum att en förväntad förlust bytts mot en oväntad vinst lett till tvåsiffrig rusning, i stället blir det ett rejält fall. Allt, eller åtminstone det mesta, på grund av en marginellt sänkt guidning. Rejält skev reaktion.

För egen del ser jag det som något väldigt positivt att Klarna vänt till vinst, något som marknaden tidigare efterfrågat - för hur många gånger har inte Sebbe fått höra att visst, jättebra att omsättningen växer, men när ska ni börja tjäna pengar? Nu tjänar Klarna pengar, och straffas hårt.

Jag passar på att fylla på lite.
Citera
2026-08-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Tja, vad ska man säga? I normala fall hade det faktum att en förväntad förlust bytts mot en oväntad vinst lett till tvåsiffrig rusning, i stället blir det ett rejält fall. Allt, eller åtminstone det mesta, på grund av en marginellt sänkt guidning. Rejält skev reaktion.

För egen del ser jag det som något väldigt positivt att Klarna vänt till vinst, något som marknaden tidigare efterfrågat - för hur många gånger har inte Sebbe fått höra att visst, jättebra att omsättningen växer, men när ska ni börja tjäna pengar? Nu tjänar Klarna pengar, och straffas hårt.

Jag passar på att fylla på lite.
Det är sinnes hur sentimentet kring denna aktie är.
Är det blankare som är i farten? Jag förstår verkligen inte. Rapporten tolkade jag som i stort sett i linje med förväntningarna - när man visar mer vinst men reviderar ner framtidsutsikterna smått.
Citera
2026-08-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Det är sinnes hur sentimentet kring denna aktie är.
Är det blankare som är i farten? Jag förstår verkligen inte. Rapporten tolkade jag som i stort sett i linje med förväntningarna - när man visar mer vinst men reviderar ner framtidsutsikterna smått.

Läste att det var hög aktivitet på optionsmarknaden kring Klarna inför rapporten. Det brukar skapa en massa volatilitet.

Det vanliga negativa snacket kring Klarna brukar annars vara att folk inte betalar sina skulder. Tycker kreditförlusterma såg väldigt låga ut.
Citera
2026-08-19, 00:14
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Läste att det var hög aktivitet på optionsmarknaden kring Klarna inför rapporten. Det brukar skapa en massa volatilitet.

Det vanliga negativa snacket kring Klarna brukar annars vara att folk inte betalar sina skulder. Tycker kreditförlusterma såg väldigt låga ut.

Jag köper mer på < 11 usd
Citera
2026-08-19, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken

Ja, förut var det ju kreditförlusterna som skrämde folk. Det kommer ju Klarna som BNPL-bolag aldrig komma ifrån helt men jag håller med om att det inte ser dåligt ut. Nu har man dessutom börjat visa vinst.

Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Jag köper mer på < 11 usd
Risken är att vi når dit även om det vore en stor överreaktion så har ju KLAR visat att den rör sig så. En bra aktie att trejda med. Jag fyller inte på nu utan väntar några dagar till. Jag tror att vi når en botten för den här gången på runt 13 USD.
Citera
2026-08-19, 20:33
Medlem
EgoistNs avatar
Rejält kluven vad gäller Klarna.
Mitt förra köp blev skapligt lyckat, så jag tror att jag köper ikväll igen. Får resonera med zigenarprinsessan.. 88 minuters betänketid. 🤪
Citera
2026-08-19, 21:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag ökade precis innehavet med 30 %. Tänker fortsätta öka om aktien fortsätter ned. Jag tror på bolaget på sikt och dagens reviderade riktkurser från bl.a. Citi och Nordea ligger mellan 18 och 27 USD så redan där ser jag viss potential på halvlång sikt. Med tanke på aktiens volatilitet kan det dock snabbt förändras, och här ser jag glaset som halvfullt och tänker att riktkurserna snarare förändras uppåt i takt med att Klarna fortsätter att öka omsättning och vinst.
Citera
2026-08-19, 21:41
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag ökade precis innehavet med 30 %. Tänker fortsätta öka om aktien fortsätter ned. Jag tror på bolaget på sikt och dagens reviderade riktkurser från bl.a. Citi och Nordea ligger mellan 18 och 27 USD så redan där ser jag viss potential på halvlång sikt. Med tanke på aktiens volatilitet kan det dock snabbt förändras, och här ser jag glaset som halvfullt och tänker att riktkurserna snarare förändras uppåt i takt med att Klarna fortsätter att öka omsättning och vinst.

Framtiden ser ljust ut långsiktigt, men eftersom det är bank och lever på utlåning/räntor whatever så kan en kredit-kris skaka om bolaget och då blir det rea på riktigt och inte som idag rea på en hyffsat stabil räntemarknad.

Med det sagt, jag ser Klarna på > 100 usd om + 10 - 15 år även om att spå i kaffesump inte riktigt ligger för mig.
Citera
2026-08-20, 00:50
Medlem
Kursen börjar ju bli lite intressant faktiskt
Citera
2026-08-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverclaw
Kursen börjar ju bli lite intressant faktiskt
Häng kvar - vi går ner lite till idag och kanske imorgon också
Citera