2025-03-15, 11:54
Bannlyst
Dom har klamrat sej fast i Sverige i 13 år och nu får dom återförenas med sitt fosterland. Om om dom får ett nej första gången, varför klamra dom sej kvar i Sverige för?

Bröderna Adan, 19, och Falak, 18, har utvisats till Pakistan efter att ha bott i Sverige i 13 år. De har inte varit i Pakistan sedan de var mycket små, och deras familj är fortfarande kvar i Sverige.

Utvisningen skedde under turbulenta omständigheter. Först stoppades den i sista stund efter att advokaten Mona Haghgou Strindberg lämnat in en ansökan om verkställighetshinder. Men dagen efter fick anhöriga ingen kontakt med bröderna under flera timmar. Senare visade det sig att de befann sig i Belgrad, Serbien, eftersom Migrationsverket hade avslagit ansökan och genomfört utvisningen utan att meddela advokaten.

https://www.dn.se/sverige/broderna-har-utvisats-till-pakistan-de-ar-radda/
Citera
2025-03-15, 12:01
Medlem
Kan inte läsa artikeln och det framgår inte i din text men varför utvisas de? Vad är grunden till utvisningen? Brottslighet? För jag kan inte tänka mig att någon bor här 13 år (sedan de var 5-6 år alltså) och sedan utvisas när de blir vuxna. Vad är syftet egentligen?

Hade varit en bra sak att skriva dit.
Citera
2025-03-15, 12:03
Medlem
Ja, länken går till en artikel bakom betalvägg så vi har inte alla fakta på bordet.
Citera
2025-03-15, 12:05
Medlem
Varför har vi en aktivistisk advokatkår som hela tiden motarbetar svenskars intressen? I detta fallet en iranier…
Citera
2025-03-15, 12:07
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Kan inte läsa artikeln och det framgår inte i din text men varför utvisas de? Vad är grunden till utvisningen? Brottslighet? För jag kan inte tänka mig att någon bor här 13 år (sedan de var 5-6 år alltså) och sedan utvisas när de blir vuxna. Vad är syftet egentligen?

Hade varit en bra sak att skriva dit.

Citat:
Familjen som också består av mamma Sadia Umar och yngre brodern Arsh, 15, har bott i Sverige sedan 2010. De har alla ett utvisningsbeslut.

Citat:
Mamman befinner sig på en psykiatrisk avdelning och lillebrodern tas omhand av en av lärarna. Pojken har autism, epilepsi och en grav intellektuell funktionsnedsättning.
15 år för att skicka ut papperslösa.
Citera
2025-03-15, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, länken går till en artikel bakom betalvägg så vi har inte alla fakta på bordet.

"Familjen som också består av mamma Sadia Umar och yngre brodern Arsh, 15, har bott i Sverige sedan 2010. De har alla ett utvisningsbeslut.

Mamman befinner sig på en psykiatrisk avdelning och lillebrodern tas omhand av en av lärarna. Pojken har autism, epilepsi och en grav intellektuell funktionsnedsättning.

– Det här var ju en familj som bodde tillsammans. Nu är de splittrade, säger Mona Haghgou Strindberg.

Pappan, som är svensk medborgare, ska resa och möta sina söner i Pakistan. 15-åringen tas nu om hand av personalen på sin skola." Från artikeln.
Citera
2025-03-15, 12:10
Medlem
Hur kommer det sig att pappan är svensk medborgare?
Citera
2025-03-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
15 år för att skicka ut papperslösa.

Papperslösa?
Menar du att dom inte har ansökt om asyl?
Menar du att dom inte har uppvisat några som helst dokument?
Citera
2025-03-15, 12:19
Moderator
Chantres avatar
Så pappan har hittat en ny fru och nu ska exet och barnen ut ur landet.

Citat:
Migrationsverket anser att de saknar tillräcklig anknytning till pappan, som är svensk medborgare. Genom pappans nya förhållande har de också flera yngre halvsyskon som är svenska medborgare.
https://www.dn.se/sverige/nu-ska-broderna-utvisas-trots-att-pappan-ar-svensk/

Citat:
Fadern tillhör Pakistans kristna minoritet och familjen menar att de riskerar förföljelse och utsatthet i hemlandet
https://www.dn.se/sverige/broderna-utvisas-efter-13-ar-trots-att-pappan-ar-svensk/

De har blivit rättsligt prövade - så vad är problemet?
Citera
2025-03-15, 12:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Bryr mig inte ett skit. Dock tyckte jag faktiskt synd om denna unga kvinna från Ukraina som skulle bli utvisad. Där stämde det dock inte. Hon kunde ju bara söka igen att automatiskt få stanna i Sverige. Medan krig håller på i hennes hemland.

För dessa muslimer så nix bryr mig inte ett skit. De ska fan hem! Inte vara kvar i Sverige och förpesta vår tillvaro med deras skit. Skit som redan förstört deras hem. Sedan såklart finns det sådana där jävla asyladvokater som förpestar tillvaron än mera.
Citera
2025-03-15, 12:27
Avstängd
Även mamman har utvisningsbeslut. Pappan har inte haft något att göra med pojkarna. Således finns ingen familjeanknytning.
Citera
2025-03-15, 13:20
Medlem
Måste det alltid finnas ett skäl till utvisning , kan man inte bara få njuta till att familjen utvisas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in