2025-03-15, 09:35
Medlem
Jag har bott i min nuvarande bostadsrätt i några år och jag känner att jag bör vara aktivare än jag varit med att shoppa runt mellan olika banker för att få bättre räntor.

Situationen är dock sån att jag köpte bostaden vid absoluta peaken av bostadsmarknaden. Uppskattat värde idag är i samma härad som lånet. Skulle jag köpt lägenheten idag hade jag alltså aldrig fått låna den summan jag har idag.

Min nuvarande bank låter ju mig vara kvar i mitt lån men är jag körd när det kommer till att få en annan bank att ta över det, utan att stoppa in en stor mängd pengar till?

Lönemässigt och karriärmässigt bör jag vara en attraktiv kund för en ny bank men det hjälper ju föga om ingen vill ha lånet hos sig
Citera
2025-03-15, 10:01
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramptraktor
Jag har bott i min nuvarande bostadsrätt i några år och jag känner att jag bör vara aktivare än jag varit med att shoppa runt mellan olika banker för att få bättre räntor.

Situationen är dock sån att jag köpte bostaden vid absoluta peaken av bostadsmarknaden. Uppskattat värde idag är i samma härad som lånet. Skulle jag köpt lägenheten idag hade jag alltså aldrig fått låna den summan jag har idag.

Min nuvarande bank låter ju mig vara kvar i mitt lån men är jag körd när det kommer till att få en annan bank att ta över det, utan att stoppa in en stor mängd pengar till?

Lönemässigt och karriärmässigt bör jag vara en attraktiv kund för en ny bank men det hjälper ju föga om ingen vill ha lånet hos sig

Det är möjligt att du kanske kan låna mot det ursprungliga värdet. Du kan ju bara säga vad du köpte den för. Vill banken ha dig som kund så nöjer de sig troligen med det(?). En gissning bara.
Citera
2025-03-15, 10:11
Medlem
Glostrups avatar
Det beror på när du tog lånet, vilka regler som gällde då, vad du tjänade då/tjänar nu, vilken belåningsgrad du har nu och vilken belåningsgrad du skulle få idag.

En annan bank skulle kräva en ny värdering. Om denna värdering skulle visa att värdet sjunkit så skulle du kanske få ett lån, men i så fall med de villkor som gäller för den nya belåningsgrad som du skulle få och gällande regler. Den nya belåningsgraden kan alltså göra att nya regler för amorteringar kickar in, tex om den nya belåningsgraden hamnar över 70%. Den lägre värderingen kan även innebära att banker inte vill ge dig lån.

Det lättaste är att be flera bolåneinstitut om en offert, så ser du exakt vad som skulle vara aktuellt i din situation.
Citera
2025-03-15, 10:17
Medlem
Duerfs avatar
Jag tror det blir svårt att hitta en bank som vill flytta in ett bolån där bostaden har en belåningsgrad på 100%. Kanske om du kan erbjuda något annat (flytt av pension eller sparande) som väger upp affärsrisken på bolånet.
Citera
2025-03-15, 13:00
Medlem
Ok så här går det till, från en som beviljat många krediter.
Banken du kontaktar gör en datavärdering av lägenheten. Om lånet håller sig inom 85% av värdet, om du har tillsvidareanställning, om du saknar betalningsanmärkning och din kalkyl håller.
Då kommer banken sannolikt att godkänna din ansökan.
Så enkelt är det🤑
Citera
2025-03-15, 14:22
Medlem
Surt. En del av populationen kommer göra samma resa som du. Vi får hoppas att arbetslösheten inte går upp mer. 2025 blir fortsatt tufft för många. 🤷🏼‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in