• 4
  • 5
2025-04-06, 16:40
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caja
Nej nej asså jag håller med om att sexlivet är något båda måste jobba på i en relation. Har man aldrig lust att ha sex år ut och år in så tycker jag absolut att man är skyldig att försöka komma fram till varför. En relation utan sex är ju en kompisrelation.

Det är just UTTRYCKET att en kvinna ska ”ta emot sin man” jag tycker låter så vidrigt. Det låter som något typ Ulf Brunnberg skulle säga. Men jag har ingen aning om hur gamla ni är. Ni kanske är i hans ålder.
Men om vi istället använder "ta emot sin fru/kvinna"? Hur tycker du att det låter då?
Jag tycker att det låter fint.
Citera
2025-04-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Men om vi istället använder "ta emot sin fru/kvinna"? Hur tycker du att det låter då?
Jag tycker att det låter fint.
Nope sorry gillar inte det heller. Så det är då tydligen just att benämna att ligga med någon som att man ”tar emot” någon som jag har problem med.

Men som sagt det kanske är en generationsgrej bara..
Citera
2025-04-06, 16:48
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Nope sorry gillar inte det heller. Så det är då tydligen just att benämna att ligga med någon som att man ”tar emot” någon som jag har problem med.

Men som sagt det kanske är en generationsgrej bara..
"Ta emot" handlar väl om att man offrar sig för den andra.
Jag kan absolut massera min fru om hon vill det, slicka henne, använda handbojor fast det inte är något jag är intresserad av, låta henne sova ut på helgen osv.
Vad får jag egentligen ut av det? Tja ingenting egentligen men vi gör det ändå.
Citera
2025-04-06, 18:33
Låter lite som ett litet barn som behöver sin mamma

Citat:
Nej nej asså jag håller med om att sexlivet är något båda måste jobba på i en relation. Har man aldrig lust att ha sex år ut och år in så tycker jag absolut att man är skyldig att försöka komma fram till varför. En relation utan sex är ju en kompisrelation.

Det är just UTTRYCKET att en kvinna ska ”ta emot sin man” jag tycker låter så vidrigt. Det låter som något typ Ulf Brunnberg skulle säga. Men jag har ingen aning om hur gamla ni är. Ni kanske är i hans ålder.
Citera
2025-04-06, 18:48
Medlem
Inget sexliv ingen relation. Fattigt sexliv och fattig relation. Skulle nog inte stanna i sådan relation om det inte är sjukdom inblandat så det inte är möjligt.
Citera
2025-04-08, 08:01
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Den här ☝️
Just det jag tänkte skriva.
Och får man chokladtårta serverad varje dag så blir man inte sugen till slut.

Jag som kvinna blir inte tänd när mannen hela tiden är tillgänglig och på, utan det är när han gör andra saker och "glömmer bort" mig som jag kan slappna av och ett sug kan komma naturligt.

Inget som vi bestämmer utan naturen funkar så med det mesta.

Ja, det är ju liksom väldigt basic kan man tycka. Det gäller det mesta här i livet. Boeuf bourguignon är inte gott om man får det tre gånger om dagen året om.

Nu vet jag väl förvisso att min partner är tillgänglig nästan hela tiden (och vice versa) så det är ingen issue för oss, men jag har kompisar där sex har blivit en grej. Man kommer ifrån varandra lite och så blir det svårt att komma igång igen och den ena, eller båda faktiskt, känner sig pressade och stressade. Det behöver inte alltid vara mannen som är den som är mest på, även om det verkar vara vanligare att det är så.

Jag håller med de som vänder sig mot uttrycket "ta emot sin man". Skrattade gott åt att det låter som något Ulf Brunnberg skulle kunna säga. Eller en annan Ulf - Lundell.

Gubbigt och gammalt. Och väldigt trist. Jag förstår inte de som tycker att det är nice att ligga med någon som pliktskyldigt ställer upp. Fy fan. Då skulle jag hellre plocka fram en Satisfyer. Alla dagar i veckan.

Nu kan det här svälla ut i en enorm diskussion om olika sexlust, dynamiken i relationer etc och det är kanske onödigt. Men det som beskrivs i TS är just fråga om väldigt grundläggande psykologi.
Citera
2025-04-08, 11:36
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
Ja, det är ju liksom väldigt basic kan man tycka. Det gäller det mesta här i livet. Boeuf bourguignon är inte gott om man får det tre gånger om dagen året om.

Nu vet jag väl förvisso att min partner är tillgänglig nästan hela tiden (och vice versa) så det är ingen issue för oss, men jag har kompisar där sex har blivit en grej. Man kommer ifrån varandra lite och så blir det svårt att komma igång igen och den ena, eller båda faktiskt, känner sig pressade och stressade. Det behöver inte alltid vara mannen som är den som är mest på, även om det verkar vara vanligare att det är så.

Jag håller med de som vänder sig mot uttrycket "ta emot sin man". Skrattade gott åt att det låter som något Ulf Brunnberg skulle kunna säga. Eller en annan Ulf - Lundell.

Gubbigt och gammalt. Och väldigt trist. Jag förstår inte de som tycker att det är nice att ligga med någon som pliktskyldigt ställer upp. Fy fan. Då skulle jag hellre plocka fram en Satisfyer. Alla dagar i veckan.

Nu kan det här svälla ut i en enorm diskussion om olika sexlust, dynamiken i relationer etc och det är kanske onödigt. Men det som beskrivs i TS är just fråga om väldigt grundläggande psykologi.
Då kan man gissa att du och din partner har en rätt bra och sund relation, om ni är tillgängliga för varandra.

Du kanske har några tips till TS då

Nej, det behöver inte alltid vara mannen som är mest på. Jag har själv varit i en relation där jag som tjej var den med mest sexlust. Inte kul alls.

Att ta emot sin man kan man tänka är något som vissa önskar sig, men som inte riktigt funkar i praktiken. Jag skulle inte vilja ha ett sånt förhållande. Något saknas troligen, antingen hos en själv eller hos partnern.

För att hålla mig till saken så är ett tips till TS att: kolla med din partner om hon är stressad över något utanför relationen, som hon kanske behöver få lufta (med dig). Eller prata lite om er relation och vad hon saknar och behöver, det kan ge dig key till en lösning.
Citera
2025-04-08, 15:39
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Då kan man gissa att du och din partner har en rätt bra och sund relation, om ni är tillgängliga för varandra.

Du kanske har några tips till TS då

Nej, det behöver inte alltid vara mannen som är mest på. Jag har själv varit i en relation där jag som tjej var den med mest sexlust. Inte kul alls.

Att ta emot sin man kan man tänka är något som vissa önskar sig, men som inte riktigt funkar i praktiken. Jag skulle inte vilja ha ett sånt förhållande. Något saknas troligen, antingen hos en själv eller hos partnern.

För att hålla mig till saken så är ett tips till TS att: kolla med din partner om hon är stressad över något utanför relationen, som hon kanske behöver få lufta (med dig). Eller prata lite om er relation och vad hon saknar och behöver, det kan ge dig key till en lösning.

Jo, vi har en bra sexuell relation där båda vill lika mycket så det är liksom inget problem och vi kan prata om det på ett bra sätt. Det är fint.

Jag har inte direkt några råd till TS. Han skriver själv att sex inte är frugans favorithobby. Varför det är så kan ju inte någon av oss veta, men frågan är om det alltid har varit så eller om sexet med åren har rasat på hobbylistan. Så är det för väldigt många så klart, men att det ska rasa så mycket att det helt hamnar utanför aktivitetslistan är väldigt trist. Men det finns ju tydligen folk som är nöjda med att ha det så.

Och ja, det enda som funkar i sådana här lägen är ju kommunikation med parten det berör. Risken finns ju dock att det hela slår tillbaka och frugan inte heller initierar sex och då blir det liksom ingenting. Nu verkar det ju inte vara på det viset, om TS inte gör några moves så blir hon sugen. Kanske är en bra taktik i sådana fall? Jag vet inte. Det är nog lätt hänt att det blir kletigt och skuldbeläggande när man ska prata om sådana här saker. Vissa saker kan man ta sig samma och göra även om man inte har lust - typ putsa fönster. Ta sig samman och suga av sin partner fastän man inte vill - njaej. En del tycker det. Att det är något en partner liksom ska bjuda på. Men vilken jävla mardröm att ligga med någon som egentligen inte vill och bara ställer upp för husfridens skull.
Citera
2025-04-09, 08:32
Medlem
Kolla upp anknytningsteori och ta med din fru till en parterapeut. Låter som klassisk ambivalent anknytningsproblematik, där partnern ger mest kärlek/bekräftelse/beröring först när hotet om att mista dig uppstår.
Citera
2025-04-09, 12:02
Medlem
Tillgång styr efterfrågan. Det som är sällsynt värderar vi högre.

När hon vet att du alltid vill så har hon inget skäl att fundera kring eller tänka på ert sexliv. Så när du inte initierar och dessutom kanske avfärdar henne när hon gör det så kan det av flera olika orsaker väcks liv i hennes sexlust. Dels så blir hon så illa tvungen att tänka kring ert sexliv, längta osv.

Sedan kan det även trigga någon sorts instinkt och oro kring att förlora dig eller att du inte längre tänder på henne vilket kan få henne att försöka mer.

Så att det fungerar tycker jag inte är så märkligt däremot så är det riktigt tråkigt om man hamnar i en sits där man känner att man behöver göra detta medvetet. Det känns manipulativt men samtidigt så kanske det är bättre än att samlivet inte fungerar...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in