2025-03-14, 21:06
Medlem
angelfuck666s avatar
Jag hittade ingen tråd om legenden Vincent Price så nån moderator får väl döda mej och tråden om någon sådan redan finns.

Annars är frågeställningen enkel; Vilken är din favoritfilm med Vincent Price?
Själv gillar jag nästan allt som han är med i eftersom jag gillar gamla skräckisar. Witchfinder General, House Of Wax, The Fall Of The House Of Usher, dom är alla lika bra.
Denna man är en legend och förtjänar en egen tråd eller åtminstone att bli inklistrad någonstans i någon redan existerande tråd som ingen vare sej minns eller hittar.
Citera
2025-03-15, 04:01
Medlem
Onanikrems avatar
Favoritfilmen är Witchfinder General som du redan nämnt. Har den på svensk VHS vid namn "Häxjakten"

Annars är det lite kult att han körde försnacket på "Black Widdow" Alice Cooper . Welcome to my nightmare.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-03-15 kl. 04:04.
Citera
2025-03-15, 15:10
Avslutad
Tales of Terror eller Raven... inte de bästa av filmerna men Prince och Lorre har en viss kemi som lyser igenom.

Prince tillhör det gamla Hollywood där många av skådespelarna var utbildande eller arbetade inom teater innan de hamnade på duken. Det är imponerade att de klarade av långa kontinuerliga helscener utan klippningar.

Men jag måste vara i rätt känsloläge om jag ska se den typen av filmer. De kan bli lite väl teatraliska eller långdragna ibland.
Citera
2025-03-15, 19:57
Medlem
Åh hans röst alltså, imponerande.
Kommer särskilt ihåg i "Thriller". (Michael Jackson)
Citera
2025-03-31, 10:01
Medlem
The Fall Of The House Of Usher (1960)
som nån nämnt här minns jag som mycket bra.
Citera
2025-04-01, 15:32
Medlem
Geomeisters avatar
Kul att han blev en legendar inom musik utan att, så vitt jag vet, vara musiker!

1975 - Alice Coopers Welcome to My Nightmare.
1982 - Michael Jacksons Thriller.
2013 - Fått en låt i sitt eget namn på Deep Purples Now What?!

Gällande filmer har jag bara sett en enda. The Last Man on Earth från 1964. Baserad på samma bok som I Am Legend (filmen med Will Smith många år senare). Jag tycker filmen var sevärd och olik nog för att se även om man sett Will Smith-versionen.
Citera
2025-12-24, 21:19
Medlem
angelfuck666s avatar
Tittade just på Pit and the pendulum, han äger den också.
Citera
2025-12-24, 22:10
Medlem
Rebali179s avatar
House on Haunted Hill 1959
https://www.youtube.com/watch?v=gukIa86UAQI
https://www.imdb.com/title/tt0051744/

En klassiker som jag aldrig kommer tröttna på
Citera
2025-12-24, 22:24
Medlem
Sluutenbergens avatar
Dead Heat. Han har inte så mycket med filmen att göra kanske men filmen och hans roll är minnesvärda. Och Treat Williams dog relativt nyss så filmen är aktuell.
Citera
2025-12-31, 12:05
Medlem
johnny-knatchs avatar
min favorit är Theatre of Blood
Citera
2025-12-31, 22:42
Avstängd
kyrkstockens avatar
Mitt intryck är att han är en legend. Men det handlar om b-filmer. Når inte upp till 30-talsklassikerna eller senare filmer som psyko.
Citera
2026-01-01, 15:44
Medlem
drfreudsteins avatar
Utöver alla hans klassiska skräckfilmsroller så är hans insats som Professor Rattigan i Disneys "The Great Mouse Detective" underbar.

Tydligen ska han ha tackat nej till roller i både "Fright Night" och "Elvira: Mistress of the Dark" på 80-talet vilket är synd.
Dels tror jag att han hade lyft bägge de filmerna ytterligare (inget ont om Roddy MCDowell i "Fright Night" dock) och dels hade hans skräck-arv fått en annan tyngd hos en (något) yngre skräckpublik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in