2025-03-14, 20:41
  #1
Medlem
toalettrullen14s avatar
Hej!

Har en fråga jag funderat på som inte Skatteverket verkar vilja svara på.

Jag har bott utomlands under ett ganska bra tag, utskriven sedan länge, men funderar på att över sommaren stanna 2-3 månader, umgås med familjen och eventuellt även "sommarjobba". Hur skulle detta fungera rent skattemässigt? Normalt sett betalar man där man har dygnsvilan som jag förstått det och det blir ju i detta fallet Sverige, men å andra sidan bor jag ju majoriteten av tiden här nere.

Arbetar heltid, men säger sannolikt upp mig till sommaren då jag vill hänga lite med familjen. Alltid trevligt med att typ köra helger inom Handels ett par dagar i veckan så får man in lite extra.

Kanske någon som har bättre koll än jag?

Tack!
Citera
2025-03-14, 21:08
  #2
Medlem
Du skattar i Sverige.
Man skattar huvudsakligen i det landet man arbetar i och har sin anställning.


SKV kunde väl inte svara på din fråga rakt av för det finns så mycket annat att ha i åtanke att ta reda på innan dom kan ge något svar, människor blir lätt förvirrade. För att undvika detta så svarar man helt enkelt inte. Om det är kort samtal.
Exempelvis: Om man jobbar på SpaceX i USA och åker på arbetsuppdrag åt Esrange i Kiruna i 2 veckor, så är det annorlunda.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2025-03-14 kl. 21:15.
Citera
2025-03-14, 21:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettrullen14
Hej!

Har en fråga jag funderat på som inte Skatteverket verkar vilja svara på.

Jag har bott utomlands under ett ganska bra tag, utskriven sedan länge, men funderar på att över sommaren stanna 2-3 månader, umgås med familjen och eventuellt även "sommarjobba". Hur skulle detta fungera rent skattemässigt? Normalt sett betalar man där man har dygnsvilan som jag förstått det och det blir ju i detta fallet Sverige, men å andra sidan bor jag ju majoriteten av tiden här nere.

Arbetar heltid, men säger sannolikt upp mig till sommaren då jag vill hänga lite med familjen. Alltid trevligt med att typ köra helger inom Handels ett par dagar i veckan så får man in lite extra.

Kanske någon som har bättre koll än jag?

Tack!

Du tänker dig alltså en löneanställning i Sverige?
Då är det ju din arbetsgivare som betalar in skatten åt dig.
Citera
2025-03-14, 21:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettrullen14
Hej!

Har en fråga jag funderat på som inte Skatteverket verkar vilja svara på.

Jag har bott utomlands under ett ganska bra tag, utskriven sedan länge, men funderar på att över sommaren stanna 2-3 månader, umgås med familjen och eventuellt även "sommarjobba". Hur skulle detta fungera rent skattemässigt? Normalt sett betalar man där man har dygnsvilan som jag förstått det och det blir ju i detta fallet Sverige, men å andra sidan bor jag ju majoriteten av tiden här nere.

Arbetar heltid, men säger sannolikt upp mig till sommaren då jag vill hänga lite med familjen. Alltid trevligt med att typ köra helger inom Handels ett par dagar i veckan så får man in lite extra.

Kanske någon som har bättre koll än jag?

Tack!

Om du är begränsat skattskyldig i Sverige kan du bli beviljad SINK-skatt:

https://skatteverket.se/privat/internationellt/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta.4.6fdd e64a12cc4eee23080002583.html
Citera
2025-03-14, 21:26
  #5
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du skattar i Sverige.
Man skattar huvudsakligen i det landet man arbetar i och har sin anställning.

Okej! Misstänkte att det skulle vara något åt det hållet.. Tack för svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Du tänker dig alltså en löneanställning i Sverige?
Då är det ju din arbetsgivare som betalar in skatten åt dig.

Korrekt. Tänkte bara köra lite kort och sedan åka ner igen när sommaren börjar lida mot sitt slut. Bor här nere till stor del av skatteskäl, så lite "golden handcuffs" för tillfället, men tänkte att temporärt jobb kanske kunde funka även fast man inte är skriven i landet. Svårt att få, kanske.
Citera
2025-03-14, 21:27
  #6
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om du är begränsat skattskyldig i Sverige kan du bli beviljad SINK-skatt:

https://skatteverket.se/privat/internationellt/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta.4.6fdd e64a12cc4eee23080002583.html

Intressant! Tack för den här. Då har jag någonting att gräva ner mig lite i under kvällen!
Citera
2025-03-14, 21:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om du är begränsat skattskyldig i Sverige kan du bli beviljad SINK-skatt:

https://skatteverket.se/privat/internationellt/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta.4.6fdd e64a12cc4eee23080002583.html

Kanske, kanske inte.

Citat:
Ursprungligen postat av toalettrullen14
Korrekt. Tänkte bara köra lite kort och sedan åka ner igen när sommaren börjar lida mot sitt slut. Bor här nere till stor del av skatteskäl, så lite "golden handcuffs" för tillfället, men tänkte att temporärt jobb kanske kunde funka även fast man inte är skriven i landet. Svårt att få, kanske.

Sen har ju ju även detta....

"Det finns inga EU-regler om var EU-medborgare som bor, arbetar eller vistas utomlands ska skatta för sin inkomst.

Men det land där du anses vara skattskyldig kan beskatta hela din inkomst, inklusive inkomst från andra länder (både i och utanför EU). Du kan behöva betala skatt på lön, pensioner, förmåner, inkomst av kapital eller andra källor eller kapitalvinster från försäljning av egendom i hela världen."

https://europa.eu/youreurope/citizens/work/taxes/income-taxes-abroad/index_sv.htm
Citera
2025-03-14, 21:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Kanske, kanske inte.

Vadå kanske? Är han begränsad skattskyldig i Sverige blir det SINK. Om det blir ytterligare skatt i landet där han bor har jag inte sagt något om.

Beror ju på vilket land det är och hur skatteavtalet ser ut.
Citera
2025-03-14, 22:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vadå kanske? Är han begränsad skattskyldig i Sverige blir det SINK. Om det blir ytterligare skatt i landet där han bor har jag inte sagt något om.

Beror ju på vilket land det är och hur skatteavtalet ser ut.

Jaha?
SINK skatt betyder enbart MINST 25 % i skatt.

Jag gav en länk till EU som förklarar att man är alltid skattskyldig där man bor.
Den skatten räknas såklart av från en ev SINK skatt. Eller rättare sagt. Den ska betalas först.

Så du ville alltså inte ge ett korrekt råd. Bra, då vet jag det.
__________________
Senast redigerad av EricFrederickTrump 2025-03-14 kl. 22:55.
Citera
2025-03-14, 23:36
  #10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettrullen14
Hej!

Har en fråga jag funderat på som inte Skatteverket verkar vilja svara på.

Jag har bott utomlands under ett ganska bra tag, utskriven sedan länge, men funderar på att över sommaren stanna 2-3 månader, umgås med familjen och eventuellt även "sommarjobba". Hur skulle detta fungera rent skattemässigt? Normalt sett betalar man där man har dygnsvilan som jag förstått det och det blir ju i detta fallet Sverige, men å andra sidan bor jag ju majoriteten av tiden här nere.

Arbetar heltid, men säger sannolikt upp mig till sommaren då jag vill hänga lite med familjen. Alltid trevligt med att typ köra helger inom Handels ett par dagar i veckan så får man in lite extra.

Kanske någon som har bättre koll än jag?

Tack!


Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du skattar i Sverige.
Man skattar huvudsakligen i det landet man arbetar i och har sin anställning.


SKV kunde väl inte svara på din fråga rakt av för det finns så mycket annat att ha i åtanke att ta reda på innan dom kan ge något svar, människor blir lätt förvirrade. För att undvika detta så svarar man helt enkelt inte. Om det är kort samtal.
Exempelvis: Om man jobbar på SpaceX i USA och åker på arbetsuppdrag åt Esrange i Kiruna i 2 veckor, så är det annorlunda.
Sverige har oinskränkt skatteskyldighet. Det hänger på om man har någon(väsentlig) anknytning till Sverige, till exempel vistats här de senaste sex månaderna m.m. Dvs man behöver inte ens vara bosatt i Sverige för att bli beskattad i det här sjuka landet

Det innebär man man kan bli dubbelbeskattad i de länder där Sverige inte har skatteavtal.
__________________
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-14 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in