2025-06-13, 17:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Enligt en typisk empirist som John Stuart Mill är matematiska objekt som tal och trianglar inget som finns som objekt i naturen utan skall ses som generaliseringar och abstraktioner erhållna från sinneserfarenheter i jämförelser och iakttagelser av fysiska föremål och fenomen i den empiriskt givna världen. De matematiska objekten finns således på sin höjd som egenskaper i den fysiska världen runt oss, men inte alls som självständigt existerande objekt.
Varför är det viktigt att det "på sin höjd" existerar som en egenskap? Observerade egenskaper kan väl tillskrivas existens? Finns äpplen då på något annat sätt än som en generalisering och abstraktion, med tanke på hur olika äpplen kan vara till färg, vikt, smak och form?

Men själv tilltalas jag av matematisk platonism. T ex givet Euklides axiom, inkl parallellaxiomet, är Pythagoras sats sann, även om hela universum skulle försvinna.
Citera
2025-06-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför är det viktigt att det "på sin höjd" existerar som en egenskap? Observerade egenskaper kan väl tillskrivas existens? Finns äpplen då på något annat sätt än som en generalisering och abstraktion, med tanke på hur olika äpplen kan vara till färg, vikt, smak och form?

"På sin höjd" var ingen bra formulering av mig och håller med om att egenskaper kan tillskrivas existens i någon form.
Citat:
Men själv tilltalas jag av matematisk platonism. T ex givet Euklides axiom, inkl parallellaxiomet, är Pythagoras sats sann, även om hela universum skulle försvinna.

Ja, du kan glädja dig åt att ha många matematiska snillen med dig i denna uppfattning.
Citera
2025-06-15, 17:28
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Enligt en typisk empirist som John Stuart Mill är matematiska objekt som tal och trianglar inget som finns som objekt i naturen utan skall ses som generaliseringar och abstraktioner erhållna från sinneserfarenheter i jämförelser och iakttagelser av fysiska föremål och fenomen i den empiriskt givna världen. De matematiska objekten finns således på sin höjd som egenskaper i den fysiska världen runt oss, men inte alls som självständigt existerande objekt.

Har inte läst Mill i original men Freges (svidande) kritik. Mill säger dock saker som:

All numbers must be numbers of something, there are no such things as numbers in the abstract.
(Mill, CW: VII. 254-55.)
Citera
2025-06-16, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Har inte läst Mill i original men Freges (svidande) kritik. Mill säger dock saker som:

All numbers must be numbers of something, there are no such things as numbers in the abstract.
(Mill, CW: VII. 254-55.)

Ville bara säga att jag skrev ett utförligt svar på ditt intressanta inlägg och använde då AI Deep Seek som uppslagsbok för citat samt som kommentator till mina egna funderingar om likheter mellan Freges kritik av empiristerna och kritiken han framförde mot formalisterna. Detta inlägg togs tydligen bort och jag gissar att användandet av Deep Seek är orsaken trots att detta angavs i inlägget. Jaja .. ingen större olycka bara trist.
Senast redigerad av Swordomer 2025-06-16 kl. 10:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in