• 1
  • 2
2025-03-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Analysen tar 4-8 veckor på de flesta DNA-sajter. Brattås-DNA:t och flera antal prover borde ha skickats in för analys omgående efter att riksdagsbeslutet tog den 27/2. Så under april skulle resultatet kunna dyka upp. Sedan kan analysresultatet kopieras till andra sajter som tillåter det.

Kan någon berätta vilken signatur polis-prov har på släktforskningssajterna, så man kan se om man är släkt med en förövare? T.ex. "Case 12345 – Sample A"?

Tyvärr tillåter inte alla DNA-sajter att polisen laddar upp resultatet. Enbart följande sajter har "opt-in" så att användare kan tillåta att deras DNA jämförs med DNA som polisen har laddat upp för forensiskt ändamål:
* Gedmatch (gratissajt)
* Familytreedna.com. Man kan aktivera "Investigative Genetic Genealogy Matching (IGGM) opt-in" om man vill tillåta polisen att använda ditt DNA för att utreda mord, våldtäkter och bortföranden. Se https://www.familytreedna.com/legal/...orcement-guide .

När polisen laddar upp ett DNA-profil som de fått från en brottsplats måste det tydligt markeras som ett forensiskt prov. Betyder det att vanliga användare inte ska kunna se sina matchbingar med polisens profiler?

De fick börja använda det från den 27/2, men inte häkta eller kontakta misstänkta förrän den 1 juli?
Citera
2025-03-15, 00:59
Medlem
smickras avatar
Finns där DNA i utredningen om Niklas Elmberg som blev mördad när han cyklade mellan Lund och Bjärred 1991? Svinkallt fall men ännu olöst.
Citera
2025-03-15, 01:37
Medlem
Visby mordet 1996 på Christina Olofsson borde ju klaras upp om där finns tillräckligt med dna.

En okänd kropp som hittades 2011 den 15 december i Väla i Helsingborg, där har man dna och där borde man klara upp vem det är.

En okänd kropp som hittades den 17 september 2003 i Ekeby. Han hade blivit mördad och där finns en fullständig dna profil.

En okänd kropp som hittades den 10 juni 2003 i ett koloniområde i Malmö. Där har man dna och kan klara upp detta

Ett oidentifierat spädbarn Hittade den 21 december 2002 i en gångtunnel på kungsvägen Stockholm. Där har man dna och kan få fram vem mamman eller pappan är.

Solveigh Hertzberg 2006 hittades mördad, man vet vem det är och jag tror man håller på att få fram dna i det fallet.

Xam Muoi Trinh mördad i Malmö 1996 hittades mördad i tvättstugan. Vad jag förstår så har man dna och hoppas man kan klara upp detta med hjälp av släktforskning.

Kurt Hellström 1992 han blev rånad i sitt hem och avled av sina skador. Man har dna från vad tror är den ene av gm.

Sture Axelsson 2000 jag vet inte om där finns dna, men det borde det finnas och har man inte det så ska man göra dna testning av bevismaterialen som är kvar.

Inger Stark 1990 Karlstad hittades mördad vid klaraborgsbron i Karlstad, jag vet inte om där finns dna, men tycker det är konstigt om det inte gör det. Detta ska ju klaras upp.

Bengt Norrman 1998 mördad i sin butik och där dottern rev gm så man har säkrat blodspår effter honom. Detta ska ju lösas med hjälp av dna släktforskning.

Märta 89 i Rotebro 2013 hittades mördad i sin lägenhet och man har en fullständig dna profil från gm och man har bundit han till ett mordförsök på en kvinna som heter Inger ett par veckor tidigare i Ösmo

Våldtäkten på Gråbo mot en 79 årig kvinna. Där har man dna efter en gm och detta ska klaras upp.

Januari 2002. Delar av en kvinnokropp som hittades i ett skyttevärn från andra världskriget i Österskär, Norrtälje. Kvinnan tros vara mellan 40 och 60 år gammal. finns dna så detta ska klaras upp.

Januari 2007 En manskropp hittades i havet vid Midsjöbankarna utanför Öland. Mannen var klädd i fiskarkläder och kommer eventuellt från ett polskt fartyg. dna finns här med

Maj 2009 En manskropp hittades under Angeredsbron i Göteborg. Mannen tros vara mellan 45 och 55 år gammal. Han hade ljust tunt hår som började bli grått, blå ögon och mustasch. Han var kraftigt byggd och vägde ca 115 kg. Mannen hade guldplomber i sina tänder. Han bar en svart, midjekort fritidsjacka samt en grön T-shirt, glasögon, blå jeans, vita strumpor och ljusbruna skor. dna finns och detta ska klaras upp.

2022 20 juni En kvinnokropp hittades i ett skogsparti i Kungsängen, Stockholm. Kroppen hittades intill avfart 151 intill E18. Kvinnan tros vara mellan 40 och 50 år gammal, ca 155 cm lång. Hon hade mörkt och vågigt hår med några grå hårstrån. Polisen misstänker att kvinnan har blivit mördad.dna finns och detta ska klaras upp.

11 juni 1970 En manskropp hittades ungefär en mil norr om rymdbasen Esrange, Latnivaara, i Jukkasjärvi.
Mannen tros vara 20-30 år gammal, var 177 cm lång. Han hade blont hår och polisonger och såg ut att eventuellt kunna komma från Östeuropa eller östra Tyskland. Han hade en trasig framtand. I närheten av kroppen fann man bland annat en kaffekanna och tändstickor samt tecken på att han hade tänt en liten brasa. Han var tunt klädd för området han hittades i. Dna finns tror jag och detta hoppas jag klaras upp.

Oktober 1991 Ett spädbarn, en flicka, hittades nära Malmö Roddklubb i Malmö. Mycket lite information finns om detta. jag vet inte om där finns dna här tyvätt, men hoppas det.

22 april 2010 En kvinnokropp hittades i vattnet vid Slagsta Marina i Botkyrka. Kvinnan tros vara mellan 25 och 50 år gammal och hade rödbrunt hår. Hon hade tandprotes i både över- och underkäken. Polisen tror att hon eventuellt inte kommer från Sverige. dna finns och detta ska klaras upp.

Barn som hittades i patholmsviken 1988. Jag vet inte om det finns dna men hoppas det.

Jag ska kolla upp mer om där finns fler fall med dna där man kan få en lösning eller testa bevismaterial igen för att hitta dna
Citera
2025-03-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Finns där DNA i utredningen om Niklas Elmberg som blev mördad när han cyklade mellan Lund och Bjärred 1991? Svinkallt fall men ännu olöst.

Vad jag har förstått så har man inte hittat något.
Citera
2025-05-20, 08:04
Medlem
Nu skall polisen börja arbeta mer aktivt med att försöka lösa ett antal "kalla fall" mha släktforskning och ett par stora amerikanska DNA-databaser. Tydligen har man anställt en släktforskare enbart för detta. Man skall nog inte ha alltför stora förhoppningar. Det är ju ett känt faktum att 90% av de grova brotten begås av personer med sådan bakgrund att deras släktträd knappast återfinns i amerikanska databaser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in