2025-03-14, 16:39
Medlem
Tänkte införskaffa 70% isopropanol för skonsam desinfektion av hemelektronik och hittade Biltemas "Isopropanol 99,5%" till ett rimligt pris (100 kr för en liter). OK, behöver bara späda ut den lite, tänkte jag, men sedan läste jag "60-100% isopropanol" i den tekniska specifikationen och säkerhetsdatabladet.

Är det verkligen rimligt med ett så stort intervall då det gäller koncentrationen? Att högkoncentrerad isopropanol kan tappa koncentration genom att absorbera fukt förstår jag, men ända ner till 60%? Någon som förstår vad det kan röra sig om?
Citera
2025-03-14, 16:46
Medlem
Det som står på innehållsförteckningen gäller väl oöppnad förpackning?
Om innehållet reagerar med luften när man har öppnat den borde det inte tas hänsyn till.

Som att skriva vikten på rulltårta varierar mellan 0-400 gram för att folk äter av den öppnade rulltårtan.
Kontakta Biltema o fråga vad de menar med 95,5% om just den burk du köper bara innehåller 60%.
Citera
2025-03-14, 17:19
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Posta SDB så kan vi ju räkna ut det någorlunda. Mina intervaller är aldrig någonsin större än 10% men då gör jag faktiska produkter med och säljer inte ren alkohol. Annars är det i kemiindustrin som överallt annars, står det "5-10%" så är det 5 eller 6% och så klart inte runt 10%.
Citera
2025-03-14, 17:43
Medlem
Wikitomtes avatar
Köp på Kjell & Co istället. Har använt den i många år till elektronik. Är som en gammal kompis som aldrig sviker en. Något dyrare men man får vad man betalar för. 179:-
https://www.kjell.com/se/produkter/k...1000-ml-p18356
Citera
2025-03-14, 19:44
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Om du känner en riktig karl med byggfirma be dem köpa ut en sån här åt dig: Ahlsell

Garanterat bra skit med den något märkligt pundiga sloganen "Att använda IPA är kul, dessutom undviker du strul"
Citera
2025-03-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Posta SDB så kan vi ju räkna ut det någorlunda. Mina intervaller är aldrig någonsin större än 10% men då gör jag faktiska produkter med och säljer inte ren alkohol. Annars är det i kemiindustrin som överallt annars, står det "5-10%" så är det 5 eller 6% och så klart inte runt 10%.

Säkerhetsdatabladet är här: https://docs.biltema.com/v2/document...c-3cf77648bd25

Produktsidan: https://www.biltema.se/kontor---tekn...ter-2000060869

Efter inköp noterar jag att det inte står något om 60-100% på flaskan, utan där står det bara 99,5%. En hypotes skulle kunna vara att produktspecen på webben har blivit fel – att det på säkerhetsdatabladet står 60-100% isopropanol skulle kunna vara för att det hör till den kategorin säkerhetsmässigt, men att man produktkvalitetsmässigt har ett snävare intervall.

Jag mätte vikten på den fulla flaskan 828 gram. Det är en PET-flaska som känns som en läskedrycksflaska, och en sådan ska enligt uppgift väga 30-40 gram, vilket ger 788-798 gram för innehållet om vi förutsätter att volymen är precis 1 liter. Isopropanol har en densitet på ungefär 781 gram/liter vid 25°C, vilket för en koncentration på 99,5% ger en densitet på 792 g för en liter. Så 99,5% skulle kunna stämma rätt bra.
Citera
2025-03-15, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Isopropanol har en densitet på ungefär 781 gram/liter vid 25°C, vilket för en koncentration på 99,5% ger en densitet på 792 g för en liter. Så 99,5% skulle kunna stämma rätt bra.

Korrigering: Räknade av misstag på 95% istället för på 99,5% och nu är det för sent för att ändra. Densiteten för 99,5% blir snarare 782 g/liter, vilket ju skulle tyda på att min flaska har lite lägre koncentration, men inte så mycket lägre (typ 92%-96,5% om flaskans vikt är rätt uppskattad).
Citera
2025-03-15, 00:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Köp på Kjell & Co istället ... dyrare men man får vad man betalar för ...
Så båda säger "99.5" på flaskan men Biltemas säkerhetsblad säger "60-100" och "Kjell & Co"'s säger "80-100". Tycker frågan kvarstår.
Citera
2025-03-15, 17:09
Medlem
Det här med att läsa säkerhetsdatablad är inte helt enkelt alla gånger, utan något man får lära sig på vissa utbildningar som t.ex. kemi och säkert också i arbetslivet för den som t.ex. hanterar EX-klassat gods osv.

Det var länge sedan jag var inläst på säkerhetsdatablad, men det man kan göra är att kolla upp s.k. CAS-nummer och "fraser" (t.ex. H-fraser) och se vad som menas. Min misstanke är att informationen är relevant för iso- eller 2-propanol i koncentrationer över 60%, men att den aktuella produkten håller 99,5% som angett. Vissa produkter kan ha ganska olika egenskaper och farligheter beroende på koncentration och ett exempel som är familjärt för många torde vara ättika, som i butik om 12 eller max 24% är bara en hälsovådlig och irriterande kemikalie, men i koncentrationer över det (dvs ättiksyra/isättika) snabbt blir en väldigt obehaglig och farlig kemikalie att ha at göra med. Ett säkerhetsdatablad för "ättika" kommer alltså vara annorlunda än för "ättiksyra" trots att det bara är koncentrationen som skiljer. Det förra är irriterande substans (märkt med X), medan ättiksyra (tror >25%) också är märkt med C för "frätande" (corrosive).

Dvs en hypotetisk produkt med 60% IPA skulle ha samma säkerhetsdatablad helt enkelt, men en koncentration om 50% kanske behöver ett annan datablad med mer relevanta fraser och termer för den lägre koncentrationen.

Detta är alltså vad jag tror, inte vad jag säkert vet.

Ett enkelt sätt att veta är att väga vätskan vid en känd volym. En deciliter ska alltså väga 79 gram. Väger den mer, är det mer vatten i (dvs mer spädd).
Citera
2025-03-17, 13:20
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Säkerhetsdatabladet är här: https://docs.biltema.com/v2/document...c-3cf77648bd25

Produktsidan: https://www.biltema.se/kontor---tekn...ter-2000060869

Efter inköp noterar jag att det inte står något om 60-100% på flaskan, utan där står det bara 99,5%. En hypotes skulle kunna vara att produktspecen på webben har blivit fel – att det på säkerhetsdatabladet står 60-100% isopropanol skulle kunna vara för att det hör till den kategorin säkerhetsmässigt, men att man produktkvalitetsmässigt har ett snävare intervall.

Jag mätte vikten på den fulla flaskan 828 gram. Det är en PET-flaska som känns som en läskedrycksflaska, och en sådan ska enligt uppgift väga 30-40 gram, vilket ger 788-798 gram för innehållet om vi förutsätter att volymen är precis 1 liter. Isopropanol har en densitet på ungefär 781 gram/liter vid 25°C, vilket för en koncentration på 99,5% ger en densitet på 792 g för en liter. Så 99,5% skulle kunna stämma rätt bra.

Jag tror det är Mercks 2-propanol dom köper från början men Merck skriver ingen intervall alls i sitt SDB så är lite konstigt: https://www.merckmillipore.com/SE/en...998?Origin=PDP
Varför Biltema skriver 60-100% när det bara är en produkt och 2-propanol håller 99% har jag ingen aning om men dom får ju inte lov att spä ut den med något ens +10% utan att dom listar det i SDB.

Det enda jag kan tänka mig är att dom gör så här för att skydda sig mot utgångsdatum. Alkohol dunstar ju trots allt och är en aning känsligt för solljus och skriver dom såhär stora intervaller får dom (tror jag) sätta 5 år + som utgångsdatum på produkten. Kanske är väldigt långa frakt tider från Kina tex så dom gör såhär för att skydda sig själva istället för att skydda produkten när den skickas, det blir billigare för Biltema att skriva 60-100% istället för att betala för skyddad frakt i tempererade containers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in