Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-03-14, 15:46
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Jag har precis börjat med preacher curls eftersom utvecklingen i mina biceps har stått stilla ett tag nu. Jag har ingen riktigt bänk avsedd för preacher curls utan jag använder min upphöjda träningsbänk och sitter bakom den.

Jag har råkat se den där videon på en kille som gör denna övning och där muskeln i ena armen blir helt dislokerad under denna övning. Jag är väldigt känslig för sånt så nu vågar jag knappt göra denna övning längre vilket är tråkigt eftersom den ger mig pump i mina biceps som jag inte känt på länge.

Är övningen farlig och hur stor är risken att något sånt händer som i videon? Jag använder bara 24kg och det är precis så att jag orkar 8 reps.
Citera
2025-03-14, 16:10
Medlem
Det är ingen fara, det är inte större skaderisk i den övningen än någon annan. Gör det som känns bra för dig.
Citera
2025-03-14, 17:38
Medlem
knark-kungens avatar
Revbenen kan ryka, har sett det själv.

Vet inte hur din ser ut dock eller hur du sitter. 24kg bör inte vara någon fara.
Citera
2025-03-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Jag har precis börjat med preacher curls eftersom utvecklingen i mina biceps har stått stilla ett tag nu. Jag har ingen riktigt bänk avsedd för preacher curls utan jag använder min upphöjda träningsbänk och sitter bakom den.

Jag har råkat se den där videon på en kille som gör denna övning och där muskeln i ena armen blir helt dislokerad under denna övning. Jag är väldigt känslig för sånt så nu vågar jag knappt göra denna övning längre vilket är tråkigt eftersom den ger mig pump i mina biceps som jag inte känt på länge.

Är övningen farlig och hur stor är risken att något sånt händer som i videon? Jag använder bara 24kg och det är precis så att jag orkar 8 reps.

Det är mycket hur man utför den, undvik taskig vinkel o överdriven belastning på senorna så är den utmärkt, annats kan man nog rätt enkelt skada sig en dålig dag.
Citera
2025-03-20, 11:48
Medlem
Nej den är knappast farlig men skaderisken är främst när du når full stretch vilket du uppenbarligen ändå inte gör i och med att du använder 24kg…

EDIT:

Eller menar du 24kg hantel alltså en arm eller 24kg för båda? Om det är det förstnämnda gör du knappast full ROM.
Senast redigerad av FB007 2025-03-20 kl. 12:00.
Citera
2025-03-20, 16:01
Medlem
pulverhonungs avatar
Preacher curls är inte farligare än någon annan övning förutsatt att du kontrollerar rörelsen och inte plötsligt hoppar upp i vikt, dina leder behöver förstärkas och vänja sig vid positionen din arm befinner sig i, när du ser någon som drar av bicepsfästet så kör dom antingen för tungt eller har en dålig form, alternativt har riktigt jävla otur.

Jag var uppe i 30kg hantel x8 nyligen men började känna att det började slita lite på bicepsfästet så jag har flyttat övningen till senare i passet så jag kan köra med en lättare vikt.

Preacher curls är en av om inte den bästa biceps övningen så rekommenderar att du fortsätter köra den bara du ökar vikten sakta men säkert.
Citera
2025-03-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Preacher curls är inte farligare än någon annan övning förutsatt att du kontrollerar rörelsen och inte plötsligt hoppar upp i vikt, dina leder behöver förstärkas och vänja sig vid positionen din arm befinner sig i, när du ser någon som drar av bicepsfästet så kör dom antingen för tungt eller har en dålig form, alternativt har riktigt jävla otur.

Jag var uppe i 30kg hantel x8 nyligen men började känna att det började slita lite på bicepsfästet så jag har flyttat övningen till senare i passet så jag kan köra med en lättare vikt.

Preacher curls är en av om inte den bästa biceps övningen så rekommenderar att du fortsätter köra den bara du ökar vikten sakta men säkert.

Bänkar 286 kg gör du också va?

Eller har du en 15-gradig bänkskiva i köket du utför dina preacher curls på?
Citera
2025-03-20, 20:21
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Bänkar 286 kg gör du också va?

Eller har du en 15-gradig bänkskiva i köket du utför dina preacher curls på?

Bänkar inte.

Tror du inte på mig? Jag väger 107kg och vissa är helt enkelt starkare än majoriteten.
Citera
2025-03-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Bänkar inte.

Tror du inte på mig? Jag väger 107kg och vissa är helt enkelt starkare än majoriteten.

Om man inte kan träna sina biceps kan man ju alltid träna sitt ego med en massa halvreps..

Det är typ mer imponerande än att kunna bänka 286kg. Vi snackar Larry Wheels styrka om det är en 45-60 grader preacher bänk och full ROM. Det är inte som att stå och curla 30kgs hantlar direkt.

För att sätta i relation av det du snackar om, här är ett klipp på en avancerad natty lyftare som utför Preacher curls med 36kg (BÄGGE händer): https://m.youtube.com/watch?v=NihQ8EN_SvU

Och han kör knappast full ROM med full stretch som är den svåraste delen av momentet.
Citera
2025-03-20, 21:25
Medlem
Och här har vi ett klipp på hur en full rep på 60kgs preacher curls med bägge händer ser ut: https://m.youtube.com/shorts/V9Tqv8HQZ40

Men du fixar alltså 8 såna?

Herregud, hur tränar folk egentligen. Ni ska träna era muskler, inte era egon. Sänk vikterna för i helvete och gör riktiga repetioner.
Citera
2025-03-20, 23:35
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Och här har vi ett klipp på hur en full rep på 60kgs preacher curls med bägge händer ser ut: https://m.youtube.com/shorts/V9Tqv8HQZ40

Men du fixar alltså 8 såna?

Herregud, hur tränar folk egentligen. Ni ska träna era muskler, inte era egon. Sänk vikterna för i helvete och gör riktiga repetioner.

Arne Persson som var en flitig skribent här på forumet och på alla forum i Sverige som handlade om styrketräning. Var besatt av bland annat biceps styrka. Gjorde som bäst 6 strikta repetitioner med 40kgs hantel i preacher curl.

Han har aldrig tagit några otillåtna preparat. Inte så stora muskler. Men stark i biceps var han.

Preacher curl with 40 kg Dumbbell, (not trained)... https://www.youtube.com/watch?v=4SCdtApWapw

Arne har tränat i många år. Tränade med Ricky Bruch när han Arne var en ung liten grabb. Var med i Skånes Björnar. Tänk och fått träna på samma gym som Ricky... Han kunde bicepscurla.
Citera
2025-03-21, 11:44
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Om man inte kan träna sina biceps kan man ju alltid träna sitt ego med en massa halvreps..

Det är typ mer imponerande än att kunna bänka 286kg. Vi snackar Larry Wheels styrka om det är en 45-60 grader preacher bänk och full ROM. Det är inte som att stå och curla 30kgs hantlar direkt.

För att sätta i relation av det du snackar om, här är ett klipp på en avancerad natty lyftare som utför Preacher curls med 36kg (BÄGGE händer): https://m.youtube.com/watch?v=NihQ8EN_SvU

Och han kör knappast full ROM med full stretch som är den svåraste delen av momentet.
Det där var inte särskilt imponerande, jag körde 40kg med ez bar bara efter 2-3 pass med den övningen, sedan gick jag tillbaka till hantel då det kändes skönare att köra en arm i taget.

Jag kör djupare än honom men det ser ut som att hans bänk lutar ner mer än vad min gör, och nej jag kör inte HELA vägen ner, 85% cirka, annarså är det för stor risk att sådant som TS är rädd för händer, det finns övningar där jag kan få den fulla stretchen som är mycket säkrare än med en tung hantel.

Du menar alltså att jag skulle sitta och ljuga om hur tungt jag lyfter på ett anonymt forum? Lite pinsamt och osäkert att vara avundsjuk på hur stark någon är.
Senast redigerad av pulverhonung 2025-03-21 kl. 11:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in