2025-03-14, 14:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Väljer alltid Dill eller Gräslökschips.

Man vill ju ha i sig lite fibrer, som ju ska vara nyttigt.
Det finns väl olika märken. Tycker du just dessa är goda? Är det lagom med socker i dem tycker du?
Citera
2025-03-14, 14:31
Medlem
Bassplays avatar
Dom smakar illa för dom innehåller 3 olika lökar.
Citera
2025-03-14, 14:34
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jävligt konstigt när potatischips bara är 65% potatis, olja, kryddor och annat borde inte innehålla 35% av mängden kan man tycka.

Man kan också göra sina egna chips.
https://matklubben.se/recept/snabba-chips/

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja verkligen. 35% olja (och socker).

Det är innehållet i förhållande till vikten av slutprodukten de anger. Därmed blir viktinnehållet 65% potatis. Det beror på att potatisen, vare sig det är pommes frites eller chips, vid fritering i olja, tar upp en sådan mängd olja att viktinnehållet i fett blir c:a 30% av totalen. Nu har vi rett ut detta. I stort sett alla chips från alla tillverkare innehåller c:a 30% fett.
Citera
2025-03-14, 15:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det är innehållet i förhållande till vikten av slutprodukten de anger. Därmed blir viktinnehållet 65% potatis. Det beror på att potatisen, vare sig det är pommes frites eller chips, vid fritering i olja, tar upp en sådan mängd olja att viktinnehållet i fett blir c:a 30% av totalen. Nu har vi rett ut detta. I stort sett alla chips från alla tillverkare innehåller c:a 30% fett.

Tack men du har givetvis helt rätt👍👍
Citera
2025-03-14, 15:12
Medlem
immenhusens avatar
All chips utom lättsaltade från samtliga tillverkare innehåller socker. För övrigt går det inte att besvara din frågeställning, eftersom dessa chips inte är äckliga.

/AI
Citera
2025-03-14, 15:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
De här chipsen har bara 10% fett. Ungnsbakade. Någon som testat? Goda? (tyvärr med socker och en del annan skit)

https://www.mathem.se/se/products/62...urcream-onion/

Edit:
Potatispulver?? ... ser jag nu. Verkar vara någon pringle-smörja.
Senast redigerad av Madagascar 2025-03-14 kl. 15:55.
Citera
2025-03-14, 15:32
Medlem
Kanastras avatar
Har inte ätit dom där chipsen på säkert 20 år. När kom dom, andra hälften av 90-talet?
Minns att NÄR dom kom tyckte jag att dom var väldigt goda, nåt helt annat än gamla estrella.
Dom tryckte hårt i reklamen att det var att skalet var kvar på potatisen, det var det som gjorde dom så goda!
Citera
2025-03-14, 15:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Har inte ätit dom där chipsen på säkert 20 år. När kom dom, andra hälften av 90-talet?
Minns att NÄR dom kom tyckte jag att dom var väldigt goda, nåt helt annat än gamla estrella.
Dom tryckte hårt i reklamen att det var att skalet var kvar på potatisen, det var det som gjorde dom så goda!
Just dessa är utan skal.
Citera
2025-03-14, 15:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Dom smakar illa för dom innehåller 3 olika lökar.
Jag tror inte det. Jag gillar alla sorters lök. Det är något annat med dessa chips som är vämjeligt. Jag misstänker sockret. Har du testat dem?
Senast redigerad av Madagascar 2025-03-14 kl. 15:46.
Citera
2025-03-14, 15:47
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Jag tror inte det. Jag gillar alla sorters lök. Det är något annat med dessa chips som är vämjeligt. Jag misstänker sockret. Har du testat dem?
Nä jag hatar dill, tycker att det påminner om fisk.

Känns som de flesta produkter görs med sämre kvalitet nu för tiden. Kanske dom ändrat något i recept eller sämre råvaror.
Citera
2025-03-14, 15:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Nä jag hatar dill, tycker att det påminner om fisk.

Känns som de flesta produkter görs med sämre kvalitet nu för tiden. Kanske dom ändrat något i recept eller sämre råvaror.
Du får kanske kräftassociationer :-)
Citera
2025-03-14, 15:51
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Du får kanske kräftassociationer :-)
Ja det är nog det , haha. Det har du rätt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in