2025-03-14, 07:13
Medlem
zkumbollens avatar
Spaning...

Om 10 år är de som då står och glor i sina mobiler 24x7...

Samma personer som idag röker/tatueringar + pitbull

Citera
2025-03-14, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
löjligt. framtiden e teknologisk. barnen borde tvärtom främjas att använda dator o mobil så mkt som möjligt. mattelektioner på dator. byt ut fucking musik eller fucking bild mot programmering som pojkar faktiskt tycker är coolt och kul.

Tror du har missat alla nackdelar med mobil och dator i barnens skola. Dom kan inte ens skriva längre.

Programmering kan absolut vara ett ämne som barnen ska lära sig. Mycket bättre att barnen lär sig grunderna än att sitta och scrolla videoklipp. Barnen idag lär sig inte hur datorer och teknik fungerar.
Citera
2025-03-14, 07:56
Medlem
Märkligt att man skall behöva införa mobilförbud på grundskolan. Varje ansvarstagande förälder ser väl till att ungarna inte har med sig mobilen i skolan. Egentligen borde det vara totalt mobilförbud för alla barn under 16 år med tanke på de negativa konsekvenser de har för barnens hälsa.
Citera
2025-03-14, 08:06
Medlem
J.H.s avatar
10 åt för sent men alltid något.
Inför tvång på fysiska läroböcker i samtliga grundämnen. Digitaliseringen har fördumat skolan något otroligt.
Citera
2025-03-14, 08:12
Medlem
Jag funderar över hur stort behovet är? Visst, jag anser att skolan ska vara mobilfri. Men i praktiken så är väl många skolor redan det?

Eleven lämnar in mobilen till läraren på morgonen och får tillbaka den när de går hem.
Inte på grund av någon lag utan för att skolan har egna interna regler.

Men inser nu när jag skriver att det kanske finns skolor som inte har dessa regler. Om då en lag krävs så låt gå för det.
Citera
2025-03-14, 08:20
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Suveränt, men mången lärare kommer aldrig orka stå i allt hat, hot och våld detta kommer medföra... Tyvärr kommer eleverna även ha med sig dubbla lurar och då är det skitsamma om de lämnar in en gammal obrukbar dito...

Idén är dock väldigt bra - varför skall eleverna sitta dagarna i ända med distraktioner, på skolan, som de kan nyttja hemma och på fritiden? Helt bisarr miljö man skapat i en redan orolig skolvardag. Eleverna, dvs. ungdomarna skulle enkom vara behjälpta av att få stöttning i att avhålla sig från social media, Youtube, TikTok, Snapchat och internet i stort, under några timmar, om dagen då de behöver koncentrera sig på skolarbetet... Vad är så fel med detta tankesätt?
Det finns redan mobilförbud på många skolor, mina ungars högstadieskola har haft mobilfritt i flera år. Det är inga som helst problem, eleverna lämnar in mobilen första lektionen och får tillbaka den sista, skulle de ertappas med att använda telefon i alla fall kan de bli av med telefonen över helgen (osäker på om det någonsin har behövts).

I stort sett alla föräldrar står bakom det här så det har varit väldigt lite tjafs.
Citera
2025-03-14, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jo, givetvis, man kan skruva tillbaka tiden och säga att mobilen ska lämnas hemma, ni får ringa ifrån expeditionen, min telefon eller whatever, jag skrev bara att telefonen är viktig för många barn och en värdesak

Ska inte vara så viktig att man inte kan lägga ifrån sig den under lektionstid. Ett onödigt beroende.
Citera
2025-03-14, 08:31
Medlem
slagskotts avatar
Detta borde hänt för länge sedan.
Vi har en generation av lata människor som har svårt för att lära sig, äter fel och inte rör på sig
Citera
2025-03-14, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Jag vet inte när du gick i skolan, men när jag gick i skolan så hade ingen mobiltelefon och det gick utmärkt.

Skrev ju "vi"🙂
Citera
2025-03-14, 08:40
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det finns redan mobilförbud på många skolor, mina ungars högstadieskola har haft mobilfritt i flera år. Det är inga som helst problem, eleverna lämnar in mobilen första lektionen och får tillbaka den sista, skulle de ertappas med att använda telefon i alla fall kan de bli av med telefonen över helgen (osäker på om det någonsin har behövts).

I stort sett alla föräldrar står bakom det här så det har varit väldigt lite tjafs.

Kan knappast vara lagligt att beslagta någons mobil över helgen - har du källa på detta och om det är lovligt förfall?
Citera
2025-03-14, 08:41
Medlem
Vi (allihopa) måste lära oss att när vi är på arbete, möte, med andra människor och är UPPTAGNA med någon form av verksamhet, då är det inte läge att sitta med mobilen och göra nåt annat.

Låt bli kolla när det plingar, alla dessa notifikationer. Det är lika dåligt som att svara på telefon mitt under mötet och sedan sitta där under mötet och prata... eller ta mobilen och sedan gå iväg. Det är respektlöst mot närvarande människor när man gör något tillsammans.

Jag tycker att barn ska ha mobil. Det är en del av det moderna samhället. Däremot borde det vara självklart att mobilen inte är framme eller gör ljud under en lektionstimme.

Så i mina ögon fungerar det bra att barnen i skolan har någonstans att lägga sin mobil. Förslagvis i någon låsbar låda där de samtidigt kan laddas. Alla har sin egen position i lådan. Att den ska vara låsbar är för att minska stöldrisken för det är tjuvar överallt detta samhälle.

Om alla barn gör likadant och även föräldrar har koll på sina barns schematider, då är det inte massa aktiviteter i mobilen medan det är lektioner.

Jag tycker att det sedan är helt okej de använder mobilen under sina längre raster.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-03-14 kl. 08:44.
Citera
2025-03-14, 08:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Lotta Edholm har haft presskonferens och tänker följa det som utredaren kommit fram till.

Kommer 20 år för sent, tycker jag som har ett helt yrkesliv inom skolans värld.
Men bättre sent än aldrig.

Kommer det att gå igenom i Riksdagen?

Vilket eller vilka partier kan tänkas gå emot?

Typiskt Sverige i ett nötskal!
Har aldrig kunnat fatta beslut i rätt ordning!

Konsekvenstänk, slutledningsförmåga, sunt förnuft är egenskaper som väldigt få besitter i detta land.

Först ska man göra vad man kan för att ställa till med så mycket oreda man kan för att sen göra vad man kan för att försöka lösa det man har ställt till med!

Så mycket resurser och tid man spart om man försökt att använda den delen mellan öronen någon gång innan man fattar efterblivna beslut!

Man man är inte förvånad i tanke på hur sjuka beslutsfattare ä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in