2025-03-13, 16:41
Medlem
morgonstjaernans avatar
Vad innebär det då? Att eleverna inte får ha med sig telefonen inne på lektionen eller med till skolan överhuvudtaget?
Citera
2025-03-13, 16:42
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En extra fördel är att det inte kommer finnas 300 kameror i varje skolkorridor som kan ta kränkande foton eller filmer. Även lärarna slipper ha 25 kameror mot sig så fort de höjer rösten.
Jag tror eleverna kommer må bra av det även om det kommer vara jobbigt första tiden innan de förstår vinsten med att slippa vara uppkopplad hela tiden.

Ser bara positiva saker med detta och hoppas det blir en lugnare skola.
Vadå det är väl bra att kunna filma om det begås brott?
Citera
2025-03-13, 16:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Vadå det är väl bra att kunna filma om det begås brott?

Samma sak som att alla ska gå runt med en pistol ifall det sker en skjutning ungefär.

Vi kommer nog snart ha videoövervakning i alla skolor i varje vrå ändå snart om det inte redan finns.
Citera
2025-03-13, 16:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Min tjänstetelefon och privata telefon är samma, orka springa runt med dubbla lurar.
Då borde AG införa en för endast arbete, och du får ha din privata hemma.
Citera
2025-03-13, 17:00
Medlem
zombie-nations avatar
Många skolor samlar in mobiler på morgonen, så länge de förvaras säkert är det OK. Men så fort barnet ska hem ska det ha sin mobil.
Citera
2025-03-13, 17:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn

Men nu är jag vuxen och surfar nog minst av mina kollegor ska tilläggas.
Citera
2025-03-13, 17:38
Medlem
Verkningslös symbolpolitik som inte kommer ändra resultaten, enligt utlöndska undersökningar. Vad man gör på rasterna borde vara upp till en själv imo. Vissa använder det till att stress-regulerar.

Under lektionerna är det redan mobilfritt.
Senast redigerad av SamDumpty 2025-03-13 kl. 17:41.
Citera
2025-03-13, 17:40
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Lotta Edholm har haft presskonferens och tänker följa det som utredaren kommit fram till.

Kommer 20 år för sent, tycker jag som har ett helt yrkesliv inom skolans värld.
Men bättre sent än aldrig.

Kommer det att gå igenom i Riksdagen?

Vilket eller vilka partier kan tänkas gå emot?

Dags att köpa aktier i fibban/aktuellt! ungarna, de är som meth-beroende vid detta lag!
Citera
2025-03-13, 17:51
Medlem
Det är väl bra med förbud om det gäller grundskolan, speciellt under lektionerna är det ju helt självklart med mobilförbud.
Är man däremot vuxen eller går på gymnasiet borde man kunna ha mobiler utanför lektioner.

Sen det där med att samla in mobiler i nån löjlig låda... Det hade ju inte jag följt om jag hade varit elev. Istället skulle man låtit bli att ta med mobil till skolan eller gömt den i skåpet eller väskan.
Att samla allas mobiler i nån snuskig låda är ju en jävla smitthärd och hur hittar man ens sin egen när alla har likadana? Märks de med namnskyltar?
Citera
2025-03-13, 17:56
Bannlyst
löjligt. framtiden e teknologisk. barnen borde tvärtom främjas att använda dator o mobil så mkt som möjligt. mattelektioner på dator. byt ut fucking musik eller fucking bild mot programmering som pojkar faktiskt tycker är coolt och kul.
Citera
2025-03-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn

Kan hålla med om att arbetare på ”golvet” inom t.ex lager och industri ska behöva lämna luren hemma. Lite skillnad för tjänstemän dock
Citera
2025-03-13, 18:01
Medlem
Amfomss avatar
Har bara ett ord: ÄNTLIGEN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in