2025-03-12, 16:25
Medlem
Är det någon av er som känner till om ägarna av investeringsappen Lumen Avkastare är seriösa eller om det handlar om bedragare? En sak jag själv tycker är misstänkt är att de på Facebook har en sida som är på svenska, med svenskt nummer och svenska flaggan men om man ber om att bli uppringd av en representant så talar personen engelska och ringer från Storbrittanien
Citera
2025-03-12, 16:28
Medlem
En artikel om appen:

https://hackmd.io/@lumen-avkastare-4/recension-och-omdome-lumen-avkastare-2025-bluff-eller-laglig
Citera
2025-03-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterare
En artikel om appen:

https://hackmd.io/@lumen-avkastare-4/recension-och-omdome-lumen-avkastare-2025-bluff-eller-laglig

Det där luktade väldigt mycket som förtäckt reklam, och något jag snarare skulle se som ett tecken på bedrägeri än motsatsen.
Citera
2025-03-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det där luktade väldigt mycket som förtäckt reklam, och något jag snarare skulle se som ett tecken på bedrägeri än motsatsen.

Ja och särskilt den här uppenbara reklamen som ska ut att ha en seriös koppling till Lyxfällan

https://vault-xenarthran.com/?utm_id=rAIO0dBeRRu0KfADPoGa&utm_medium=BFXNa1WzWD &utm_campaign=ppQthYDTbw&utm_content=BD1qjofV2W&ut m_visit=8573a2ff-2562-491b-9c39-a291fba9b14a

Notera att det står att avsnittet var det mest framgångsrika i programmets historia (men det sändes aldrig). En tänkande människa undrar förstås hur ett osänt program kan vara framgångsrikt ihuvudtaget?
Citera
2025-03-12, 17:46
Avslutad
Citat:
En artikel om appen:

den där "artikeln" är helt uppenbart maskinöversatt, ruskigt dålig svengelska
Citera
2025-03-12, 17:49
Medlem
paerras avatar
Bara skriker bedrägeri. Skyll dig själv om du ger dom dina pengar
Citera
2025-03-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Bara skriker bedrägeri. Skyll dig själv om du ger dom dina pengar

Jag håller med och har varnat min kompis som ringde upp mig och var heltaggad. Han bad om att bli uppringd av en representant men när representanten pratade engelska hängde min kompis inte med i dialogen så nu har han föreslagit att åka åka till mig, det vill säga ända från Habo-trakten till Göteborg för att få hjälp av mig när representanten ringer igen. Han tänker att han har råd att förlora 2500 ifall detta handlar om bedrägeri men han är arbetslös så varför lägga både bensinpengar och den summan på något han egentligen bör spara för oförutsedda utgifter? Jo för att han tänker att AI-algoritmerna ska göra honom till miljonär utan minsta ansträngning (lycka till!). Ifall något verkar vara för bra för att vara sant så brukar det ligga väldigt nära sanningen.
Senast redigerad av Diskuterare 2025-03-12 kl. 17:57.
Citera
2025-03-12, 17:56
Avslutad
Citat:
Jag håller med och har varnat min kompis som ringde upp mig och var heltaggad.

bara namnet borde få alla varningsklockor att ringa. YIELD är ett vedertaget uttryck inom finans men att översätta det till "avkastare" är helt efterblivet. 100% scam
Citera
2025-03-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
bara namnet borde få alla varningsklockor att ringa. YIELD är ett vedertaget uttryck inom finans men att översätta det till "avkastare" är helt efterblivet. 100% scam

Nja inte enligt Google Translate för där översätts YIELD med just AVKASTNING och AVKASTARE syftar förstås på systemets syfte.
Citera
2025-03-12, 18:01
Avslutad
Citat:
Nja inte enligt Google Translate:

det är lite min poäng, på svenska använder man uttrycket "avkastning", att översätta det som "avkastare" visar på att de använt en översättningstjänst och inte är bevandrad med svenska finansiella termer
Citera
2025-03-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
det är lite min poäng, på svenska använder man uttrycket "avkastning", att översätta det som "avkastare" visar på att de använt en översättningstjänst och inte är bevandrad med svenska finansiella termer

Jag tror att de menar att programvaran (appen) fungerar som en "avkastare" för användarna. Lite som ett slanguttryck som förvisso ser slarvigt ut men fyller sitt syfte
Citera
2025-03-12, 18:57
Moderator
HelgeBuks avatar
Första tanke: vad fan är en "lumen avkastare"? En avkastare som är lumen? En luden utkastare skulle vara mer begripligt.

Just ordet "Lumen" får mig att tänka på den misslyckade kryptovalutan med samma namn (eller var det stellar?), så kanske bluffen har sina rötter där?

Oavsett vilket så är det en uppenbar bluff, och generellt ska man verkligen inte nappa på erbjudanden om "investering" med hög avkastning på Facebook.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in