• 1
  • 2
2025-03-12, 16:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Och som är "SLR", vilket i det här fallet betyder att man kan sätta olika objektiv på dem.
Fast SLR betyder single lens reflex, dvs enögd spegelreflex (till skillnad från de gamla tvåögda, som hade ett objektiv till sökaren och ett till filmen, t ex Rolleiflex). Alla sådana är förvisso också systemkameror, dvs med utbytbar optik, men numera finns ju även spegellösa systemkameror, så det är inte spegeln som avgör om du kan byta objektiv.

I övrigt håller jag med dig i ditt resonemang.
Citera
2025-03-12, 16:34
Medlem
Graavargs avatar
Ringde lillabrorsan (som haft en P1000).

Enligt honom löns det inte att köpa en P1000, eftersom efterföljaren P1100 släpptes förra veckan.

Och den är "samma men litet bättre" (han har redan beställt en, fick leveransdatum i slutet av april).
Citera
2025-03-12, 16:35
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast SLR betyder single lens reflex, dvs enögd spegelreflex (till skillnad från de gamla tvåögda, som hade ett objektiv till sökaren och ett till filmen, t ex Rolleiflex). Alla sådana är förvisso också systemkameror, dvs med utbytbar optik, men numera finns ju även spegellösa systemkameror, så det är inte spegeln som avgör om du kan byta objektiv.

I övrigt håller jag med dig i ditt resonemang.

Jo, jag vet vad SLR betyder. Men de säljs som "SLR" trots att alla såna här kameror är "mirrorless" = "SLR" betyder (för de konsumenter som köper de här) att man kan byta lins på dem.
Citera
2025-03-12, 18:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jo, jag vet vad SLR betyder. Men de säljs som "SLR" trots att alla såna här kameror är "mirrorless" = "SLR" betyder (för de konsumenter som köper de här) att man kan byta lins på dem.
Stämmer verkligen det? Tom Elgiganten skiljer ju på DSLR och spegellösa systemkameror, liksom Cyberphoto, Scandinavian Photo m fl?

Det går ju faktiskt att bygga en (D)SLR med fast objektiv, varför man nu skulle vilja göra det.
Edit: det ville man tydligen, https://www.cyberphoto.se/bloggen/20...mamiya-canonex

Hursomhelst så är vi överens.

Jag har aldrig provat spegellös, jag lämnade systemkameror vid övergången till digitalt och kör nu en liten kompakt Lumix. Fast optik med lång zoom. Den har ju inte ens en sökare, utan man komponerar bilden i displayen på baksidan. Lite ovant men man vänjer sig.

Hur känns en elektronisk sökare i en spegellös? Är det som en ’riktig’ sökare?
Senast redigerad av mikaels 2025-03-12 kl. 18:34.
Citera
2025-03-12, 21:50
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Stämmer verkligen det? Tom Elgiganten skiljer ju på DSLR och spegellösa systemkameror, liksom Cyberphoto, Scandinavian Photo m fl?

Det går ju faktiskt att bygga en (D)SLR med fast objektiv, varför man nu skulle vilja göra det.
Edit: det ville man tydligen, https://www.cyberphoto.se/bloggen/20...mamiya-canonex

Hursomhelst så är vi överens.

Jag har aldrig provat spegellös, jag lämnade systemkameror vid övergången till digitalt och kör nu en liten kompakt Lumix. Fast optik med lång zoom. Den har ju inte ens en sökare, utan man komponerar bilden i displayen på baksidan. Lite ovant men man vänjer sig.

Hur känns en elektronisk sökare i en spegellös? Är det som en ’riktig’ sökare?
Jag har erfarenhet av bara en spegellös kamera, och för mig kändes det först ovant eftersom det är den slutliga bilden man ser, inte "verkligheten" (jag har använt vanliga SLR-sökare i många, många år). Så det blir en mörkare eller ljusare bild i sökaren om man t.ex. pillrar på ISO. Det var extra klurigt eftersom man dessutom kan ställa in skärmens ljusstyrka (som på vilken skärm som helst). Ska vi säga att jag är gammalmodig och "not a fan".

I princip borde man också kunna se förändringar i skärpedjup om man bländar ner, men för mig är den för liten för det och det är dessutom lättare att använda skärmen bak på kameran (som visar samma bild men större). Lustigt nog har jag inga mentala problem med att använda bakskärmen (har "live view" på mina kameror), snarare tvärtom. Jättebehändigt att man kan flippa up den när man knäpper macro (eller andra låga bildvinklar).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in