• 3
  • 4
2025-03-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Jag har i alla fall sett företag som kan se direkt när betalningen är mottagen, på sin datorskärm. Så handlar nog bara om lathet.

Vad jag har hört är iaf att de inte kan se det, eller att den möjligheten kommer med någon slags brasklapp. Eller så har de rättat till det iaf.

Citat:
Som sagt har jag aldrig hört om att det uppstått någon form av bedrägeri för att någon swishar vid kassan, bara att bedragare ringer upp äldre etc och ber dom legitimera sig via deras BankID. Det är ju först då som bedragaren kommer in på offrets bank, den kan inte göra någonting med en BankID kod om den inte har stulit själva mobilen. BankID koden har du ingen nytta av såvida du inte har offrets fysiska telefon.

Även om du inte har hört talas om något sånt fall så borde du ju inse att det är ganska olämpligt att stå och peta in ditt lösenord mitt framför någon annan. Dett finns ju en anledning till att man uppmanas att dölja sin kod när man knappar in kortkoden, eller att man har en kod öht. Det är ju trots allt så att du inte har någon nytta av koden om du inte kommer över kortet som koden är till, eller för den delen bankidt som koden gäller till.

Vad gäller BankID så öpnnar ju sig pärleporten om man har någons bankid med tillhörande kod. Att dela med sig av koden gör ju att det bara är ett steg kvar.
Citera
2025-03-16, 16:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad jag har hört är iaf att de inte kan se det, eller att den möjligheten kommer med någon slags brasklapp. Eller så har de rättat till det iaf.

Även om du inte har hört talas om något sånt fall så borde du ju inse att det är ganska olämpligt att stå och peta in ditt lösenord mitt framför någon annan. Dett finns ju en anledning till att man uppmanas att dölja sin kod när man knappar in kortkoden, eller att man har en kod öht. Det är ju trots allt så att du inte har någon nytta av koden om du inte kommer över kortet som koden är till, eller för den delen bankidt som koden gäller till.

Vad gäller BankID så öpnnar ju sig pärleporten om man har någons bankid med tillhörande kod. Att dela med sig av koden gör ju att det bara är ett steg kvar.

Med kort är det bara ett steg kvar, men de flesta har väl någon sorts fingeravtryck, kod, faceID etc för att kunna låsa upp mobilen först. Många har även fingeravtryck och dylikt istället för en kod när man legitimerar sig via bankid.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in