Citat:
Ursprungligen postat av
Trafikprofessorn
Hej,
Jag flyttade till en hyresrätt i november 2024. Jag är en gammal spelmissbrukare men är spelfri sedan ca 3 månader tillbaka. Hade pga denna sjukdom 3 obetalda hyresavier som var till grund för uppsägning av hyresavtalet. Fick föreläggande från KFM och betalade i tid för att undvika avhysning.
Nu är frågan- Jag betalade hyran för mars tisdag den 4/3. Ärendet som avsåg tidigare hyror återkallades från KFM 28/2. Jag var pga detta därför ett par dagar sen med hyran i mars-kan detta sätta mig i skiten igen?
En annan tanke som dyker upp- Hur ofta kan man "återvinna" hyresrätten egentligen? Får man alltid dessa 3 veckor hos KFM? Vad händer om man hela tiden betalar försent men faktiskt betalar, kan man bli vräkt/avhyst ändå? Väntar hyresvärden alltid i minst 5-7 dagar innan en ytterligare uppsägning kan ske?
Kan jag bli avhyst om jag hela tiden är bara några dagar sen med hyran?
Dessa är bara teoretiska frågor som dyker upp. Läste om nån herre som hade misskött betalningar i flera år men som ändå kunde bo kvar för att han faktiskt betalade innan ett utslag/dom fastställdes..
Håll er gärna till frågeställningen utan att spinna iväg på annat, tack på förhand
Ja, det kan sätta dig i skiten. Mitt förslag är att kontakta värden och förklara att du vet om det och att det aldrig kommer att hända igen. Om de har börjat att vräka dig kanske de är snälla och ger dig ett korttidskontrakt. Dvs du vräks direkt om du fuckar upp igen men kan få bo kvar.
Sen så ska du ge fan i att vara sen med hyran.
Fråga- om du nu är spelfri borde du gå i någon form av behandling och då finns det ofta personer som kan hjälpa dig med såna här frågor. Skuldrådgivare hos kommunen mm. Andra spelmissbrukare som har gjort samma misstag som du. Etc.