2025-03-12, 00:03
Medlem
Hej,
Jag flyttade till en hyresrätt i november 2024. Jag är en gammal spelmissbrukare men är spelfri sedan ca 3 månader tillbaka. Hade pga denna sjukdom 3 obetalda hyresavier som var till grund för uppsägning av hyresavtalet. Fick föreläggande från KFM och betalade i tid för att undvika avhysning.
Nu är frågan- Jag betalade hyran för mars tisdag den 4/3. Ärendet som avsåg tidigare hyror återkallades från KFM 28/2. Jag var pga detta därför ett par dagar sen med hyran i mars-kan detta sätta mig i skiten igen?

En annan tanke som dyker upp- Hur ofta kan man "återvinna" hyresrätten egentligen? Får man alltid dessa 3 veckor hos KFM? Vad händer om man hela tiden betalar försent men faktiskt betalar, kan man bli vräkt/avhyst ändå? Väntar hyresvärden alltid i minst 5-7 dagar innan en ytterligare uppsägning kan ske?
Kan jag bli avhyst om jag hela tiden är bara några dagar sen med hyran?
Dessa är bara teoretiska frågor som dyker upp. Läste om nån herre som hade misskött betalningar i flera år men som ändå kunde bo kvar för att han faktiskt betalade innan ett utslag/dom fastställdes..

Håll er gärna till frågeställningen utan att spinna iväg på annat, tack på förhand
Citera
2025-03-12, 00:18
Medlem
SkattefriZons avatar
Betalar du inte i tid får dom alltid vräka dig.
Du har tur för nu kommer sommaren och du kan sova i tält eller under ett träd.
Grattis!!!
Citera
2025-03-12, 00:19
Medlem
Megaforces avatar
Eftersom februari är kort månad i år bankmässigt så brukar man acceptera två bankdagars försening på hyror i mars. Detta eftersom om lönen kommer först den 28e så är första bankdag efter lön först 3 mars.

Så det finns en chans att det inte gör något att pengarna kom in först 4/3.
Citera
2025-03-12, 08:36
Medlem
Mr.RedHats avatar
Flera på varandra sena hyresinbetalningar kan leda till uppsägning.

Har du pratat med hyresvärden? När jag arbetade som revisor i ett bostadsbolag väntade man på rutin alltid en vecka från ffd med att lämna över till KFM. Vid tre ovanpå varandra sena inbetalningar kallades man till möte med bostadssociala gruppen och fick en varning, samt skuldrådgivning. Hände det igen efter det så sade dem upp kontakten.
Citera
2025-03-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikprofessorn
Hej,
Jag flyttade till en hyresrätt i november 2024. Jag är en gammal spelmissbrukare men är spelfri sedan ca 3 månader tillbaka. Hade pga denna sjukdom 3 obetalda hyresavier som var till grund för uppsägning av hyresavtalet. Fick föreläggande från KFM och betalade i tid för att undvika avhysning.
Nu är frågan- Jag betalade hyran för mars tisdag den 4/3. Ärendet som avsåg tidigare hyror återkallades från KFM 28/2. Jag var pga detta därför ett par dagar sen med hyran i mars-kan detta sätta mig i skiten igen?

En annan tanke som dyker upp- Hur ofta kan man "återvinna" hyresrätten egentligen? Får man alltid dessa 3 veckor hos KFM? Vad händer om man hela tiden betalar försent men faktiskt betalar, kan man bli vräkt/avhyst ändå? Väntar hyresvärden alltid i minst 5-7 dagar innan en ytterligare uppsägning kan ske?
Dessa är bara teoretiska frågor som dyker upp. Läste om nån herre som hade misskött betalningar i flera år men som ändå kunde bo kvar för att han faktiskt betalade innan ett utslag/dom fastställdes..

Håll er gärna till frågeställningen utan att spinna iväg på annat, tack på förhand

Ja, det kan sätta dig i skiten. Mitt förslag är att kontakta värden och förklara att du vet om det och att det aldrig kommer att hända igen. Om de har börjat att vräka dig kanske de är snälla och ger dig ett korttidskontrakt. Dvs du vräks direkt om du fuckar upp igen men kan få bo kvar.

Sen så ska du ge fan i att vara sen med hyran.

Fråga- om du nu är spelfri borde du gå i någon form av behandling och då finns det ofta personer som kan hjälpa dig med såna här frågor. Skuldrådgivare hos kommunen mm. Andra spelmissbrukare som har gjort samma misstag som du. Etc.
Citera
2025-03-13, 02:37
Medlem
NoHoeHanks avatar
Du behöver verkligen få in hyran i tid varje månad nu. Att ligga några dagar efter gång på gång kan ge hyresvärden skäl att säga upp dig ändå.
Citera
2025-03-18, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoHoeHank
Du behöver verkligen få in hyran i tid varje månad nu. Att ligga några dagar efter gång på gång kan ge hyresvärden skäl att säga upp dig ändå.

Kort och gott det svaret jag fick från hyresvärden. Bara att betala i tid så är det lugnt
Citera
2025-03-18, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Betalar du inte i tid får dom alltid vräka dig.
Du har tur för nu kommer sommaren och du kan sova i tält eller under ett träd.
Grattis!!!

Haha du kunde inte haft mer fel
Citera
2025-03-18, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Ja, det kan sätta dig i skiten. Mitt förslag är att kontakta värden och förklara att du vet om det och att det aldrig kommer att hända igen. Om de har börjat att vräka dig kanske de är snälla och ger dig ett korttidskontrakt. Dvs du vräks direkt om du fuckar upp igen men kan få bo kvar.

Sen så ska du ge fan i att vara sen med hyran.

Fråga- om du nu är spelfri borde du gå i någon form av behandling och då finns det ofta personer som kan hjälpa dig med såna här frågor. Skuldrådgivare hos kommunen mm. Andra spelmissbrukare som har gjort samma misstag som du. Etc.

Absolut, jag får redan hjälp för det sedan en tid tillbaka. Allt löst ang hyran, bara att se till att det är betalt i tid
Citera
2025-03-18, 07:42
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Absolut, jag får redan hjälp för det sedan en tid tillbaka. Allt löst ang hyran, bara att se till att det är betalt i tid

Det smidigaste är väl att lägga den på autogiro så behöver du inte ens bry dig och hyran blir då alltid betald i tid.
Förstod inte riktigt vad dina spelproblem hade med historien att göra då det låter som du är spelfri och då har pengar in på kontot när lönen kommer och då betalar man hyran först.
Citera
2025-03-21, 18:38
Medlem
Citat:
Hej,

Jag förstår att du fått brevet från fogden först att betala hyran inom 4 veckor sen gjort det. Hyresvärden skickar ut det en gång och därefter om du inte sköter hyran får du inget sådant brev utan dom kan gå direkt till vräkning.
Citera
2025-03-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom februari är kort månad i år bankmässigt så brukar man acceptera två bankdagars försening på hyror i mars. Detta eftersom om lönen kommer först den 28e så är första bankdag efter lön först 3 mars.

Så det finns en chans att det inte gör något att pengarna kom in först 4/3.

Givetvis inte läge att betala försent igen, men jag tror detta är det bästa svaret i dagsläget. Alltså att om betalning registreras 4 mars så triggas inte systemen igång. Ingen process startar som kommer att ge någon vräkning.

Framöver helt enkelt försöka betala i rätt tid, allra bäst är om hyran dras automatiskt från bankkontot och se till att där finns pengar på kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in