2025-03-11, 13:53
Medlem
Batleikas avatar
Jag noterar att (L) vill införa specialklasser för elever med störande beteende. Detta innebär ett brott mot den befintliga linjen att alla sorters aparta elever ska "integreras". De störande och inte sällan kriminella eleverna antas bli mer civiliserade och normala när de placeras tillsammans med normala elever. I praktiken fungerar det inte så och den främsta konsekvensen blir att de störande eleverna förstör undervisningen för övriga elever.

https://www.sverigesradio.se/artikel/liberalerna-vill-se-specialklasser-for-storande-elever

I praktiken har det funnits en väldigt stark socioekonomisk och migrationsrelaterad koppling till förekomsten av störande elever. Om det i en "normal" klass har det funnits kanske en störande elev har det i en "multikulturell" klass ofta funnits flera. Modellen med integration av störande elever har därför skapat ett exodus från skolor med fler sådana elever (stort multikulturell inslag) till skolor med färre dito (mer svenskdominerade skolor).

Om det nu ska bli möjligt att plocka bort de störande eleverna och skicka dem till något annat ställe borde det i alla fall i teorin göra stor skillnad för skolor med mer multikulturell prägel. Man kan naturligtvis se även andra problem än just bara störande elever med multikulturella skolor och bostadsområden. Möjligheten att undervisa på vettigt sätt borde dock kunna förbättras markant just i dessa områden. Ofta är disciplinen i generell mening bättre i sådana skolor.

Är det någon som har mer direkta egna erfarenheter av främst multikulturella skolor som har någon bild av läget?
Citera
2025-03-11, 14:44
Avslutad
Obs-klassrr var bra. Då slapp man idioterna.
Citera
2025-03-11, 15:01
Avslutad
Jag tror det är bra. Åkte buss med en lärare som lade ut texten om hur hon föredrar att jobba med elever som har utmaningar. De som är bra på det ska jobba med det, även inne på anstalterna då flera av dem som blir kriminella är intelligenta som få men hamnat fel. Det kallades gatusmart men det är smart, period.
Citera
2025-03-11, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Ja, det är bra för arbetsron om inte för många barn med kraftfulla problem är i samma rum. Rasisterna säger att Sverige är fullt vilket är idioti i ett land där nativiteten går ner. Däremot kan ett klassrum bli fullt av analfabeter som förvaras och den situationen är en krutdurk.
Gör alla klasser mindre. 15-20 elever räcker. Det minskar behovet av OBS-klass. Plus OBS-klasser. Och massiv undervisning på behandlingshem och i ungdomsfängelser.
Citera
2025-03-11, 15:14
Medlem
Helt fel approach. Hade däremot gärna sett att man tillförde resurser för att skolan ska kunna sänka antalet elever per klass, och anställa fler stöd- samt resurspersonal. Det hade gjort mer. Det är väldigt många elever som behöver någon typ av extra stöd, även sådana som sköter sig och klarar skolan hyfsat. Utöver det så har många skolor redan special-grupper primärt för elever med autism och andra situationer som gör det svårt socialt, men som inte behöver specialundervisning i övrigt.
Citera
2025-03-11, 15:43
Medlem
supremanics avatar
Liberalerna vill utreda det säger de, vilket låter som att de i praktiken bara vill vinna lite snabba röster genom att verka förnuftiga, precis som med deras "språkkrav" som de körde med ett tag i samma syfte.
Det lät dessutom som att det var en väldigt hög tröskel för att hamna i en sådan klass:

Citat:
”Det är elever med ett starkt normbrytande beteende som stör på ett sådant sätt att det förstör både för klasskompisarna och för lärarna”

Så i praktiken antagligen inget som ens är i närheten att bli märkbart.

Själv tycker jag att klasser borde delats upp för längesen efter förmåga och beteende. Redan när jag själv gick i skolan på 80-talet så tappade man ju lusten ganska snabbt att vilja vara ambitiös när man var tvungen att dela klass med allsköns svagsinta individer som bara ville skrika och slåss och banka in i de andra eleverna att det var töntigt att plugga.
Citera
2025-03-11, 19:58
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Liberalerna vill utreda det säger de, vilket låter som att de i praktiken bara vill vinna lite snabba röster genom att verka förnuftiga, precis som med deras "språkkrav" som de körde med ett tag i samma syfte.
Det lät dessutom som att det var en väldigt hög tröskel för att hamna i en sådan klass:

Så i praktiken antagligen inget som ens är i närheten att bli märkbart.

Själv tycker jag att klasser borde delats upp för längesen efter förmåga och beteende. Redan när jag själv gick i skolan på 80-talet så tappade man ju lusten ganska snabbt att vilja vara ambitiös när man var tvungen att dela klass med allsköns svagsinta individer som bara ville skrika och slåss och banka in i de andra eleverna att det var töntigt att plugga.

Detta är väl inte helt självklart. Det är naturligtvis så att gränsen måste sättas någonstans. Det ska inte vara möjligt för ”elitistiska” lärare att enkelt bli av med alla sorters underpresterande elever och placera dem i obs-klasser. Det behövs kriterier och en fastlagd ordning. Att föräldrarna till kriminelle Khaled menar att han är helt normal behöver kunna bemötas. Många som hör till sämre kategorier är väldigt känsliga för att bli stämplade som misslyckade. I deras värld ska man helst stoppa huvudet i sanden och låtsas tro på ”alla lika värde”, även om alla vem som helst kan fatta att det är idioti.
Citera
2025-03-11, 20:50
Medlem
Det där kommer kosta mycket pengar, friskolorna kommer underminera detta även om de får mer pengar. Mer lokaler och fler anställda är det värsta de vet.

Skulle inte förvåna mig att det var de som låg bakom att de togs bort. Det var ju först när friskolorna kommit igång som det plötsligt var så viktigt att ta bort dem.

Utredningar kommer säkert sättas igång och artiklar skrivas, men att göra något som tvingar friskolorna att utöka sina lokaler och anställa fler lärare lär knappast hända.
Citera
2025-03-12, 02:21
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Det där kommer kosta mycket pengar, friskolorna kommer underminera detta även om de får mer pengar. Mer lokaler och fler anställda är det värsta de vet.

Skulle inte förvåna mig att det var de som låg bakom att de togs bort. Det var ju först när friskolorna kommit igång som det plötsligt var så viktigt att ta bort dem.

Utredningar kommer säkert sättas igång och artiklar skrivas, men att göra något som tvingar friskolorna att utöka sina lokaler och anställa fler lärare lär knappast hända.

Jag vet inte om friskolorna har något med saken att göra. Redan idag försöker friskolorna slippa att ta emot elever med särskilda behov. Med obs-klasser blir det ännu enklare att lägga till en ruta på anmälningsblanketten. Sätter man kryss i rutan så skickas ansökan raka vägen till papperskorgen. Riktigt så får det nog inte gå till men i praktiken är det inte så långt från sanningen.
Citera
2025-03-12, 03:19
Medlem
Bra förslag! Hoppas att idioterna stör mindre än vad dom gör idag!
Minns på 70-talet att det var jävligt skönt att slippa dessa idioter.
Citera
2025-03-12, 03:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky

Så var det i alla fall på 1970-talet.
"En idiot i varje klass" typ. Oftast var den en kille som valde att "spela Allan" eller var rätt och slätt elak/ond. Dessa killar blev satta i observations-klass av "fröken" och rektorn.
-Det var väldigt sällsynt att flickor blev satta i OBS-klass.

När jag kollade min skolkatalog (en bra skola!) från 1970-talet, så var det typ 5 elever som hade dött (Ungefär 2000), alla var "OBS-klassare".. I hela skolan!
-Typ 500 elever i skolan var vi. OBS-klassen var typ 12 eller något sådant.

Utan OBS-klasser funkar inte svensk skola! -De ränner runt och förstör för alla andra som försöker med sina studier. Skolministern har rätt! Kanske hon minns OBS-klassen, hon är ju i rätt ålder..
Citera
2025-03-13, 07:14
Medlem
MarcoStars avatar
Stoppa uppsägningarna av elevstödjare, elevassistenter och resurspedagoger istället - som L just nu medverkar till med sin underfinansiering av kommunerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in