2025-03-11, 12:18
Medlem
MT8624s avatar
Jag kör no-poo-metoden, och håret känns fan så mycket friskare utan oljeabsorberande schampo. Jag sköljer och rensar det noggrant, och ingen har någonsin sagt att det skulle vara ohygieniskt eller lukta skit. Det känns mycket skönare så, och de få gånger jag använder schampo för hygienens skull känns det som en jävla katastrof.

För att hålla håret i schack och ändå vara hygienisk tänkte jag börja med sulfatfritt schampo. Har kollat runt på Google, men storbutiker verkar inte ha mycket annat än Natusans babyshampo från J&J. Jag litar inte ett skit på J&J efter OGX-lawsuit-skitet, så det går bort. Utöver det hittar jag bara helt sinnessjukt dyra grejer; 200-300 spänn för schampo? Absurt. Finns det fan inget annat sulfatfritt än babyshampo under hundringen?
Citera
2025-03-11, 12:27
Medlem
Du kan gå in på bl.a. lyko och välja att filtrera efter egenskap "sulfatfritt" och sedan sortera på lägsta pris. Rekommenderar dock att dubbelkolla ingredienslistan på produktsidan för säkerhets skull.
Citera
2025-03-11, 12:28
Medlem
manfalangs avatar
ö.b
Citera
2025-03-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MT8624
Jag kör no-poo-metoden, och håret känns fan så mycket friskare utan oljeabsorberande schampo. Jag sköljer och rensar det noggrant, och ingen har någonsin sagt att det skulle vara ohygieniskt eller lukta skit. Det känns mycket skönare så, och de få gånger jag använder schampo för hygienens skull känns det som en jävla katastrof.

För att hålla håret i schack och ändå vara hygienisk tänkte jag börja med sulfatfritt schampo. Har kollat runt på Google, men storbutiker verkar inte ha mycket annat än Natusans babyshampo från J&J. Jag litar inte ett skit på J&J efter OGX-lawsuit-skitet, så det går bort. Utöver det hittar jag bara helt sinnessjukt dyra grejer; 200-300 spänn för schampo? Absurt. Finns det fan inget annat sulfatfritt än babyshampo under hundringen?

Vill man ha kvalitet får man betala för kvalitet.

https://lyko.com/sv/kevin-murphy/kev...e-wash-shampoo

210 kr är väl inte så farligt? Det har gett mig ett långt hår som mår bra, är vackert och går ner till rumpan. Det är drygt och du behöver bara ta väldigt lite åt gången, I jämförelse med alla äckliga ica-schampoon som lämnar beläggningar i håret.
Citera
2025-03-11, 13:40
Medlem
Den mängden sulfat 8 ( ett mineralsalt ) som finns i en matsked schampoo är så extremt liten att man kan bortse från den helt och hållet. Ringa mängd som det heter.
Citera
2025-03-11, 13:40
Medlem
Loreias avatar
https://www.apotekhjartat.se/produkt...fritt-schampo/
Citera
2025-03-11, 14:45
Medlem
Verkar vara ett missförstånd runt sulfater (eller en medveten dribbling av skönhetsbranschen?).

Sulfat är i sig en oerhört vanlig jon/salt, som finns i olika halter i allt levande. Dessutom är helt nödvändig för kroppen. Har man inte tillräckligt i vävnaderna drabbas man av extremt allvarlig sjukdom, som Diastrofisk dysplasi.
Sulfat är i sig inte heller alls fettlösande, den egenskapen beror på vad det kombinerats med.

När man pratar om sulfat i hemkem/skönhetsprodukter, menar man olika organiska molekyler, dvs långa kolkedjor, med en sulfatgrupp i ena änden. Typiskt natriumdodecylsulfat, eller natriumlaurylsulfat som det också kallas. Det är ett ytspänningssänkande/fettlösande ämne. Om ni vill undvika tensider/fettlösande ämnen i t ex schampo räcker det alltså inte att kolla om det råkar vara fritt från sulfater. En snabb koll på några olika sulfatfria schampon visar att de använder andra tensider i princip likvärdiga med natriumlaurylsulfat, t ex andra laurylsyreföreningar men där sulfatgruppen är bytt mot något annat utan att förändra de fettlösliga egenskaperna. Jag fattar inte grejen, mer än pengar då ...
Citera
2025-03-11, 23:15
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MT8624

Jag skulle rekommendera märket ”Hjärtligt” för all hårvård. Gjord på rapsolja från Österlen. Inga sulfater, parabener eller andra hormonstörande ämnen.
Flaskan med 1000 ml kommer räcka i ett år och brukar kosta 400 spänn. Nu säljs den på Lyko för 260, ett riktigt kap!
Citera
2025-03-20, 08:20
Medlem
bits1975s avatar
Hjärtligt är ett fint shampoo, även shampon från hälsokostaffären såsom faith in nature, propolia, care of gerd och andra
Citera
2025-05-09, 19:25
Medlem
Ni kan ju kolla på jordklok där det finns produkter utan utan aluminiumdslter t. ex. Deo.
Rena naturprodukter. Urtekram finns på jordklok.
Senast redigerad av FarbrorFrei 2025-05-09 kl. 19:30.
Citera
2025-05-09, 22:52
Bannlyst
Weledas barnschampo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här