2025-03-12, 13:14
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Varför säger du säker som inte stämmer? Hela jävla Filippinerna gillar gubben, jag har bott i Asien sedan du var barn och varje person jag har mött ifrån Filippinerna gillar killen för dom kände sig tryggare under hans ledarskap.
Det där är inte sant men det vet du förmodligen själv. Många men inte alla. Många förstår att man inte kan hålla på och skjuta oskyldiga människor och många oskyldiga har råkat illa ut.
Citera
2025-03-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Han kommer nog att fällas. Han har gått ganska hårt fram och framförallt hans underhuggare har dödat helt oskyldigt folk.
Det finns gott om vittnesmål mot han även om många filippinare tyckt att det var bra.
Han har även gått ganska hårt åt journalister
men jag misstänker att det inte är det som är det primära åtalet.
Förmodligen får han väl fängelse om han är vid god vigör.
Han fyller 80 i år.

En bra signal till Putin, Netanyahu och de grabbarna att ICC verkligen
gör vad de säger att de ska göra.

Flera av mina filippinska vänner gillar honom. Jag har ungefär samma uppfattning som du angående hans brott. Och bara för man är populär så får man inte begå brott.

Jag undrar också om det blir oroligt i filippinerna
Citera
2025-03-12, 14:50
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Det sägs i tråden att han var och är fortsatt populär. Men hög popularitet gör inte att dödspatruller är okej.

Har man fått för sig att det är något bra med utomrättsliga "avrättningar" (mord begångna av polisen på order av en politiker) så är man helt fel ute.

Att någon säljer narkotika är inte en anledning att den personen ska mördas. Det är en anledning att lagföra personen, om det är olagligt med narkotikahandel. Morden utgör indikationer på inkompetens och även blodtörst mer än något annat.

Knäppskaftet som var president i Filippinerna har väl sin egen narkotikahandel att se om vid sidan av sitt politiska uppdrag och undanröjde dess konkurrens på det här sättet.
Citera
2025-03-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Han rensade upp och är en hjälte. Ett föredöme som Sverige borde följa. Tvivlar på att han döms.
Han är en kriminell och i strid med kyrkans bud som också är Guds bud.

Dags för Duterte att öppna sin hårda hjärta och börja lyssna på Påve Franciskus.
Citera
2025-03-12, 15:44
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det sägs i tråden att han var och är fortsatt populär. Men hög popularitet gör inte att dödspatruller är okej.

Har man fått för sig att det är något bra med utomrättsliga "avrättningar" (mord begångna av polisen på order av en politiker) så är man helt fel ute.

Att någon säljer narkotika är inte en anledning att den personen ska mördas. Det är en anledning att lagföra personen, om det är olagligt med narkotikahandel. Morden utgör indikationer på inkompetens och även blodtörst mer än något annat.

Knäppskaftet som var president i Filippinerna har väl sin egen narkotikahandel att se om vid sidan av sitt politiska uppdrag och undanröjde dess konkurrens på det här sättet.
Han har f ö även skrutit om att han personligen har dödat tre personer, så ja, blodtörstig är han ju allt.
"And I'd go around in Davao with a motorcycle, with a big bike around, and I would just patrol the streets, looking for trouble. I was really looking for a confrontation so I could kill."
https://www.bbc.com/news/world-asia-38337746
Citera
2025-03-12, 16:00
Medlem
sebastian66s avatar
Alltså detta landet är ju lite eget för sig själv och har sina egna regler.
Man kan inte säga att det är så mycket sociala rättigheter som gäller. Om man kommer hit till Filippinerna som utlänning ska man hålla fingrarna borta från dumheter.
Det är ganska normalt att man inte ens behöver ha rättegång beroende på vad som händer.
Det finns många som är fängslade utan att ha rättegång om man inte har pengar.
Det innebär att det är lite grann landet som inte har några regler.
Med tanke på att jag bor i landet så vet jag vad som gäller och vad som händer. Däremot kan man inte ha koll på det mesta naturligtvis.

När presidenten blev president på Filippinerna var han ganska populär. Han gick ut med att han skulle ta hand om knark och oreda i samhället och landet.
Alla människor blev glada för att man trodde att man skulle få bättre ekonomi och livet skulle bli bättre.
Det enda som egentligen hände är att man blir av med en del kriminalitet.
Livet är fortfarande precis likadant på Filippinerna idag. Det innebär att ingenting har blivit förbättrat när det gäller personer och existens pension sjukvård eller andra saker som är viktigt.
Därför känns det som att det var ett ganska meningslöst val. Man har bara skjutit hjälmar som människor som har tagit bort en del av problemen.
Däremot kan man säga att man är tillbaka till ruta ett idag igen.

Vi har många diskussioner på hemmaplan med tanke på att min sambo gillar killen. Jag gillar inte honom utan jag har försökt förklara för henne att det är inte rättvist att skjuta ihjäl folk. Filippinska personer tänker inte på detta sättet för att man är inte van med något annat.
Folket har lika dåligt idag som man hade för 10 år sedan. Problemet är att politiker tänker mest på sig själv. Det är många stora problem med landet Med tanke på att om du tjänar under 3000 spänn så betalar du ingen skatt. Här kan du sälja massa saker på gatan utan att betala skatt. Man kan köra motorcykel taxi utan att betala skatt. Man kan göra det mesta utan att betala skatt.
Då kan inte be någon ordning och reda i landet. Små skitungar på mellan sex och åtta år kan sälja vatten mellan bilar i centrala städer.

Småbarn kan sitta i små butiker och sälja saker utan att något händer. Om du inte har några pengar så får du sitta på röven för att regeringen skiter fullständigt i dig och alla fattiga människor.
Citera
2025-03-12, 16:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Rubrik justerad.

/Moderator
Citera
2025-03-12, 16:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tråd infogad.

/Moderator
Citera
2025-03-13, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Det går att likställa med hur man jagade judar i Tyskland!
Nej, det gör det inte. Man får höra samma dumheter om kriget i Gaza. Vad är det för fel på folk?

Men med det sagt ska han så klart stå till svars för sina handlingar, om de utgör brott.
Citera
2025-03-15, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och alla svenskar du känner gillar Alternativ för Sverige? Folk är olika, det finns väldigt stora grupper som inte alls tycker som du och dina polare, eller som din fru och hennes klan.

Du behöver inte ens känna någon från Filippinerna, googla lite. Davao death squad är det största exemplet.

"There appears to have been a certain degree of public approval among citizens of Davao City for the actions of the death squad, primarily fueled by public discontent at "the arduous and ineffective judicial system" that created an environment where extrajudicial executions seemed to be a "practical resort" to suppress crime in the city.[11] There were subsequent reports of death squads operating in other cities, including General Santos, Digos, and Tagum City in Mindanao as well as in Cebu City, the second largest city in the Philippines.[11]"

Sen är det andra i tråden som babblar om att det är fel att skjuta folk för lite simpelt narkotika missbruk. Ni kanske tror att det är cannabis det gäller. Den populäraste drogen i fillipinerna är "Shabu", för oss känt som Crystal Meth. Problemen med den här drogen är

1. Missbrukarna håller sig inte för sig själva och knarkar. Det finns massvis av fall av mördade barn, våldtagna 7åringar, jag känner folk från fillipinerna och alla känner någon som blivit mördad eller antastad av påtända idioter.

2. Enorma problem med gängkrig, och oskyldiga som strykt med i skottlossningar mellan rivaliserande gäng som säljer detta "Shabu".

Givetvis är det alltid bäst med due process osv. Men när problemen är enorma som det varit i fillipinerna, då blir det mer en fråga om man ska utlysa Martial Law, eller ta radikala åtgärder som Duterte gjorde. Eller som i Mexico där man ofta går i krig mot karteller.

ICC håller honom ansvarig nu för 43 mord. Väg detta mot över 1 miljon missbrukare och langare som surrendered, las in på rehab eller sattes i fängelse. Det städade upp gatorna omedelbart, därav det enorma stödet för duterte.
Senast redigerad av fr0g 2025-03-15 kl. 10:53.
Citera
2025-03-15, 19:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Du behöver inte ens känna någon från Filippinerna, googla lite. Davao death squad är det största exemplet.

"There appears to have been a certain degree of public approval among citizens of Davao City for the actions of the death squad, primarily fueled by public discontent at "the arduous and ineffective judicial system" that created an environment where extrajudicial executions seemed to be a "practical resort" to suppress crime in the city.[11] There were subsequent reports of death squads operating in other cities, including General Santos, Digos, and Tagum City in Mindanao as well as in Cebu City, the second largest city in the Philippines.[11]"

Sen är det andra i tråden som babblar om att det är fel att skjuta folk för lite simpelt narkotika missbruk. Ni kanske tror att det är cannabis det gäller. Den populäraste drogen i fillipinerna är "Shabu", för oss känt som Crystal Meth. Problemen med den här drogen är

1. Missbrukarna håller sig inte för sig själva och knarkar. Det finns massvis av fall av mördade barn, våldtagna 7åringar, jag känner folk från fillipinerna och alla känner någon som blivit mördad eller antastad av påtända idioter.

2. Enorma problem med gängkrig, och oskyldiga som strykt med i skottlossningar mellan rivaliserande gäng som säljer detta "Shabu".

Givetvis är det alltid bäst med due process osv. Men när problemen är enorma som det varit i fillipinerna, då blir det mer en fråga om man ska utlysa Martial Law, eller ta radikala åtgärder som Duterte gjorde. Eller som i Mexico där man ofta går i krig mot karteller.

ICC håller honom ansvarig nu för 43 mord. Väg detta mot över 1 miljon missbrukare och langare som surrendered, las in på rehab eller sattes i fängelse. Det städade upp gatorna omedelbart, därav det enorma stödet för duterte.
Jag har inte ifrågasatt att det finns många som gillar Duterte, det jag ifrågasätter är påståendet att ALLA gillar honom. Kanske du möjligen också kan googla fram exempel på?

Ja, shabu är ett enormt problem. Men de 30 000 döda har familj och vänner, och det inte alls bara i marginaliserade grupper. Och det i ett land där familjebanden är väldigt starka, där t o m sysslingar kan ses som den närmaste familjen. Det förekommer ju liksom att även barn till läkare och advokater använder droger.

Och så finns det ju faktiskt många som ser ett moraliskt, etiskt eller religiöst problem i att döda människor utan att ens vara säker på om de är skyldiga till det de misstänks för. En del av de mördade hade aldrig varken använt eller langat shabu.

"Duterte Harry" får nu iaf en rättslig prövning som han ju verkligen inte förtjänar.
Citera
2025-03-16, 18:47
Medlem
Det är stora protester runt om i Filippinerna. Mest i Davao, förstås, men även i Manila och på många andra håll. Det här kan sluta riktigt illa för president Marcos Jr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in