• 1
  • 2
2025-03-20, 11:43
Medlem
orco2s avatar
Kan man dela foton med htmlkod från nas?
Citera
2025-03-23, 05:54
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Nätverk och datorkommunikation
/Moderator
Citera
2025-03-23, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan
Eller ännu bättre en ONLINE backup någon annan stans.
Jag synkar allt mot en filserver som står på plats A. Den synkar i sin tur mot en filserver som står på plats B.
Om plats A brinner så borde jag kunna få igång en plats C att synka mot innan plats B också brinner.
Mja, bara en onlinebackup är också riskabelt. Får du in ett ransomware så kam både originaldatat och din onlinebackup bli krypterat. Säkrast är att komplettera med en offline-backup, men det blir såklart dyrare och mer komplicerat.

Själv har jag ett NAS för all form av lagring, inklusive som SAN mot min HPE server som kör VMware och ett gäng virtuella servrar. Medger att jag är relativt ensam om en sådan setup, men föreningen är helt ok med att jag har skrotet i källaren så jag slipper oljud och ström mot att jag löser internetfrågan för en DUC och en IMD-lösning
Citera
2025-03-26, 18:53
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Mja, bara en onlinebackup är också riskabelt. Får du in ett ransomware så kam både originaldatat och din onlinebackup bli krypterat. Säkrast är att komplettera med en offline-backup, men det blir såklart dyrare och mer komplicerat.

Själv har jag ett NAS för all form av lagring, inklusive som SAN mot min HPE server som kör VMware och ett gäng virtuella servrar. Medger att jag är relativt ensam om en sådan setup, men föreningen är helt ok med att jag har skrotet i källaren så jag slipper oljud och ström mot att jag löser internetfrågan för en DUC och en IMD-lösning

Absolut, du har rätt. Problemet med offline backup är väll att vi vanliga dödliga inte gör en sådan varje dag.
Min online backup ansluter till nätverket en gång om dygnet och gör en backup. Man skulle ju kunna göra mer sällan, typ var tredje dag. Då skulle det skapa tid att kunna avbryta om man skulle behöva det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in