Citat:
Ursprungligen postat av
Kleiner
Men kan man vara logisk när man blir kär och älskar? Är kärlek logisk?
Kvinnor kan ofta inbilla sig att dom är kär och "älskar" någon men i verkligheten handlar det om att fylla tomrummet inombords.
Jag är övertygad om att när man verkligen älskar någon och är kär i, då bry man sig inte om andra människors second opinion. Jag menar, om man behöver andra kvinnors och mäns bekräftelse på att ens partner är värdefull då är det inte genuint kärlek.
Bra fråga Kleiner. Innan jag svarar. Kopplat till trådens ämne, kan man vara otrogen mot sin partner och samtidigt vara övertygad om att man älskar honom/henne?
Nej, kärlek och känslor är sällan logiskt men jag kan rakt av säga konkreta saker till varför jag har älskat de personer jag har älskat i mitt liv. Jag kan härleda min känsla till "attribut" och i och med att jag har kunnat det, då är också min kärlek till dessa personer mycket starkare och äkta än de som bara går på "känsla" men inte vet varför. Detta pga att att känslor är flyktiga. Därav att jag också hävdar att de flesta människor inte kan älska, inte har älskat någon på ett djupare och, enligt mitt sätt att se på det, ett äkta och ärligt sätt. Jag skulle aldrig lita på en kvinna som säger att hon älskar mig men som inte samtidigt kan förklara varför. Den kärleken kommer inte att vara.
När det gäller detta med att älska. En generell skillnad mellan män och kvinnor är att en man som slutar älska en kvinna, han vet varför. Han kommer inte vilja förklara eller säga det men utan tvekan vet han varför han slutade älska sin kvinna. En kvinna däremot, hon kan mycket sällan förklara det mer än att "det bara är så, jag älskar dig inte längre", vilket för de flesta män är helt obegripligt.
Vad gäller "tomrummet". Håller helt och hållet med dig där. Jag tror många människor gör så.
// CC