2026-05-15, 10:22
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Qvinna

Jag förstår. På frågan om kvinnor inte resonerar så om hjärtat är med så svarar jag nej och ja.

Jag tror inte att kvinnor resonerar så, d.v.s. medvetet, men jag tror att de känner så.
Citera
2026-05-15, 10:42
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Har du verkligen aldrig varit otrogen?

Flamebait? Det finns till och med folk som är incels, så varför skulle det då vara konstigt om det finns folk som aldrig varit otrogna?

Citat:
Själv så kan jag glatt erkänna att jag har varit otrogen flera ggr, både mot min nuvrande fru och tidigare relationer.

Ok, grattis!
Citera
2026-05-15, 10:47
Medlem
Herkulesbigs avatar
Varför skulle jag någonsin varit otrogen? Vad är poängen med det? Även om man har varit frestad av det.
Citera
2026-05-15, 11:52
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jag är inte övertygad om det.

Jag är övertygad om att när man väljer med hjärtat då resonerar man inte sådär.

Jag tror ett problem många har, och då särskilt kvinnor, är att man kan inte skilja på känsla och logik. För kvinnor är det ofta samma sak vilket leder till en cirkelreferens. En kvinna "känner" att hon älskar någon" men hon kan sällan härleda det vidare till saker som gör att hon älskar honom. En av dessa saker kan vara det som All-the-way-77 nämner, kvinnor är mer attraherade av män som också andra kvinnor är attraherade av. Därav kan en helt obskyr man som plötsligt når framgång bli väldigt eftertraktad av kvinnor. Det blir en snöbollseffekt. Jämför t ex med konstnärer. En tavla kan vara helt "mjää...", ingen bryr sig men så säger någon inom konstvärlden med lite auktoritet att den är helt fantastiskt på det och det sättet. Plötsligt kommer andra att se den tavlan på ett helt annat sätt.

// CC
Citera
2026-05-15, 12:59
Medlem
Kleiners avatar
Men kan man vara logisk när man blir kär och älskar? Är kärlek logisk?

Kvinnor kan ofta inbilla sig att dom är kär och "älskar" någon men i verkligheten handlar det om att fylla tomrummet inombords.

Jag är övertygad om att när man verkligen älskar någon och är kär i, då bry man sig inte om andra människors second opinion. Jag menar, om man behöver andra kvinnors och mäns bekräftelse på att ens partner är värdefull då är det inte genuint kärlek.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag tror ett problem många har, och då särskilt kvinnor, är att man kan inte skilja på känsla och logik. För kvinnor är det ofta samma sak vilket leder till en cirkelreferens. En kvinna "känner" att hon älskar någon" men hon kan sällan härleda det vidare till saker som gör att hon älskar honom. En av dessa saker kan vara det som All-the-way-77 nämner, kvinnor är mer attraherade av män som också andra kvinnor är attraherade av. Därav kan en helt obskyr man som plötsligt når framgång bli väldigt eftertraktad av kvinnor. Det blir en snöbollseffekt. Jämför t ex med konstnärer. En tavla kan vara helt "mjää...", ingen bryr sig men så säger någon inom konstvärlden med lite auktoritet att den är helt fantastiskt på det och det sättet. Plötsligt kommer andra att se den tavlan på ett helt annat sätt.

// CC
Citera
2026-05-15, 13:24
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Men kan man vara logisk när man blir kär och älskar? Är kärlek logisk?

Kvinnor kan ofta inbilla sig att dom är kär och "älskar" någon men i verkligheten handlar det om att fylla tomrummet inombords.

Jag är övertygad om att när man verkligen älskar någon och är kär i, då bry man sig inte om andra människors second opinion. Jag menar, om man behöver andra kvinnors och mäns bekräftelse på att ens partner är värdefull då är det inte genuint kärlek.

Bra fråga Kleiner. Innan jag svarar. Kopplat till trådens ämne, kan man vara otrogen mot sin partner och samtidigt vara övertygad om att man älskar honom/henne?

Nej, kärlek och känslor är sällan logiskt men jag kan rakt av säga konkreta saker till varför jag har älskat de personer jag har älskat i mitt liv. Jag kan härleda min känsla till "attribut" och i och med att jag har kunnat det, då är också min kärlek till dessa personer mycket starkare och äkta än de som bara går på "känsla" men inte vet varför. Detta pga att att känslor är flyktiga. Därav att jag också hävdar att de flesta människor inte kan älska, inte har älskat någon på ett djupare och, enligt mitt sätt att se på det, ett äkta och ärligt sätt. Jag skulle aldrig lita på en kvinna som säger att hon älskar mig men som inte samtidigt kan förklara varför. Den kärleken kommer inte att vara.

När det gäller detta med att älska. En generell skillnad mellan män och kvinnor är att en man som slutar älska en kvinna, han vet varför. Han kommer inte vilja förklara eller säga det men utan tvekan vet han varför han slutade älska sin kvinna. En kvinna däremot, hon kan mycket sällan förklara det mer än att "det bara är så, jag älskar dig inte längre", vilket för de flesta män är helt obegripligt.

Vad gäller "tomrummet". Håller helt och hållet med dig där. Jag tror många människor gör så.

// CC
Citera
2026-05-15, 13:24
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Jag menar, om man behöver andra kvinnors och mäns bekräftelse på att ens partner är värdefull då är det inte genuint kärlek.

Det beror ju på om den känslan är medveten eller inte. Det man kallar attraktion och/eller kärlek är ju sällan konkret logiska faktorer utan en samlad känsla - där kroppen sammanställt en hel massa medvetna och undermedvetna komponenter och sedan presenterar dessa som en viss grad av attraktion för en person.

Jag TROR att en hyfsad viktig komponent i kvinnors attraktion för en man handlar just om hur omvärlden betraktar honom. Detta är inte något "ytligt" eller dåligt hos kvinnor utan bara en inbyggd och undermedveten process.
Citera
2026-05-15, 17:19
Medlem
Citat:

Själv så kan jag glatt erkänna att jag har varit otrogen flera ggr, både mot min nuvrande fru och tidigare relationer. Och jag tror knappast att det finns en enda man där ute som ej har varit otrogen.

Vad menar ni?
Vad är otrohet?
Under mitt första, längre förhållande var jag med andra och det var hon med. Jag gjorde slut för att jag inte pallade att leva så och i vuxen ålder har jag aldrig haft behovet av att vara otrogen.
Citera
2026-05-27, 00:27
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Nej, vi har inte alla varit otrogna.

Jag är mer intresserad av annat än att hålla på och fjäska för folk av motsatta könet, så jag tror inte heller att frugan är orolig för att jag skulle trilla dit.

Fjäska för fitta? Hur stora problem har har du måste fjäska?
Citera
2026-05-27, 01:27
Medlem
jcockers avatar
Citat:

Själv så kan jag glatt erkänna att jag har varit otrogen flera ggr, både mot min nuvrande fru och tidigare relationer. Och jag tror knappast att det finns en enda man där ute som ej har varit otrogen.

Vad menar ni?

Jag känner lukten av nypruttad propaganda. Den stinker av skuld men doftar av kognitiv bypassing. Aroman berusar mig och jag överväger otrohet fast jag inte ens är i ett förhållande.
Citera
2026-05-28, 08:44
Medlem
Dimpens avatar
Det är av den anledningen man ska leva flersamt.
Citera
2026-05-28, 09:10
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Det är av den anledningen man ska leva flersamt.

Tja, det blir väl rutin det också efter ett tag, eller får du vidga dina vyer hur mycket vill kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in