2025-03-10, 19:28
Medlem
Hej,
Använder f.n. Sequoia 15.3.1.
Under ”Systeminställningar” – ”Utseende” kan man välja om bakgrundsfärgen på skärmen ska vara ”Mörk” eller ”Ljus”, i praktiken svart eller vit. Jag har ställt in den på ”Ljus”, men lik förbannat ändrar datorn spontant bakgrunden till ”Mörk” i snitt 4-6 gånger om dagen. Det kan ske helt utan någon inmatning, t.ex. medan jag i godan ro, och händerna på täcket, läser en artikel eller en annan text, men inte sällan sker det i samband med byte av sida eller annan inmatning. Det går ju iofs snabbt att ändra tillbaka under ”Systeminställningar”, men det börjar bli irriterande ofta nu.

Denna dator har ersatt en annan av samma typ, eftersom den första löstes in på garantin p.g.a. hårdvarufel på ljudet. Samma problem med oönskade, spontana byten av bakgrundsfärg fanns dock även på den inbytta datorn.

Hur löser man detta problem permanent?

Kan f.ö. inte låta bli att tillägga att det är rent efterblivet av Flashback att man inte kan ladda upp bilder (jpg etc.) direkt i inläggen. Att gå via länk känns som tidigt 90-tal, i bästa fall.
Senast redigerad av Bersux 2025-03-10 kl. 19:34.
Citera
2025-03-11, 01:23
Medlem
NewDawnFadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bersux
Hej,
Använder f.n. Sequoia 15.3.1.
Under ”Systeminställningar” – ”Utseende” kan man välja om bakgrundsfärgen på skärmen ska vara ”Mörk” eller ”Ljus”, i praktiken svart eller vit. Jag har ställt in den på ”Ljus”, men lik förbannat ändrar datorn spontant bakgrunden till ”Mörk” i snitt 4-6 gånger om dagen. Det kan ske helt utan någon inmatning, t.ex. medan jag i godan ro, och händerna på täcket, läser en artikel eller en annan text, men inte sällan sker det i samband med byte av sida eller annan inmatning. Det går ju iofs snabbt att ändra tillbaka under ”Systeminställningar”, men det börjar bli irriterande ofta nu.

Denna dator har ersatt en annan av samma typ, eftersom den första löstes in på garantin p.g.a. hårdvarufel på ljudet. Samma problem med oönskade, spontana byten av bakgrundsfärg fanns dock även på den inbytta datorn.

Hur löser man detta problem permanent?
Det finns väl "ljust", "mörkt" och "automatiskt" i inställningarna "utseende". Åtminstone på min Mac som är inställd på automatiskt. Då ändrar den bakgrund efter tiden på dagen, alltså om det är ljust/mörkt ute. Det borde vara så i ditt fall också.
Citera
2025-03-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
Det finns väl "ljust", "mörkt" och "automatiskt" i inställningarna "utseende". Åtminstone på min Mac som är inställd på automatiskt. Då ändrar den bakgrund efter tiden på dagen, alltså om det är ljust/mörkt ute. Det borde vara så i ditt fall också.

Jo, men jag vill ha "ljust" hela tiden och irriterar mig därför på att datorn, flera gånger om dagen, spontant ändrar till "mörkt". Min fråga gällde alltså hur man låser den på "ljust" för att slippa att ideligen ändra i skärminställningen. Jag kan inte se att ditt svar ger någon vägledning i denna angelägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in