2025-03-10, 13:29
Medlem
Jag tycker man kan dela upp frågan i tre delar:

De "vanliga" jobben, dvs undersköterskor, restauranganställda, hantverkare m.fl. har det väl lika kärvt som de alltid haft, men om de klarade sig på sin lön klarar de sig atangligen på det sociala skyddsnätet ( i form av a-kassa, inkomstförsäkring, sjukpenning, olika omställningsbidrag etc).

Det som händer i Stockholm just nu är att de som tidigare varit fredade, tjänstemän och chefer i ålersspannet 50+, blir övertaliga. De hänger inte med i teknikutvecklingen, de hittar inga nya jobb. De som tidigare levt gott och aldrig trott att arbetslösheten skulle nå till dem är nu i chock o förtvivlan. Kanske inte främst av ekonomiska orsaker (ungarna är utflugna, det går att dra ner på mycket) utan därför att deras världsbild rasar.
De trodde nämligen att de var väldigt "speciella" med kunskap som ingen kunde ersätta. De var helt enkelt, enligt deras egen världsbild, oersättliga och jätteviktiga. AI och teknikutveckling visar att de faktiskt inte ens behövs, och det som de tar med ut på jakten på nytt jobb är sådant som inte längre efterfrågas. Det knäcker dem mentalt att inte vara eftertraktade.

Och så finns det den tredje gruppen: De inte så högkvalificerade, inte så intelligenta yngre som befolkat de olika låtsasjobben inom IT och start-up. De som sitter och pillar på något eller producerar någon typ av information. Även de blir nu snabbt ersatta. Men de har inte byggt upp samma förväntningar på att allt skall för evigt vara bra. De har jobbat på gig-jobb, de har bott i andra och tredje hand. De har bytt jobb var 6:e månad redan tidigare och är vana vid perioder av arbetslöshet. De kanske inte ens har så dyra vanor. Och de har oftast inga barn.
Den gruppen klarar sig nog väldigt bra. Livet fortsätter som vanligt, och man skaffar sig ytliga kunskaper om något annat som just nu är i ropet.
Citera
2025-03-10, 13:32
Avslutad
De flesta jag känner ur den grupp du menar har sagt att de kan leva på en lön. Där har du deras utrymme.
Citera
2025-03-10, 13:37
Avslutad
I och för sig: ensamstående med barn i den gruppen vet jag kan få det tufft. Men inte hur. Man frågar inte. Man svarar inte heller?
Citera
2025-03-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
I och för sig: ensamstående med barn i den gruppen vet jag kan få det tufft. Men inte hur. Man frågar inte. Man svarar inte heller?

Då får man väl helt enkelt välja nåt av de lediga jobben som finns.
Servera på Donken, städa, eller torka gamlingar i arslet.

Det är inte mkt svårare än så.
Har du nån slags egenskap som efterfrågas på marknaden så kan du ju alltid starta eget oxå.
Citera
2025-03-10, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Då får man väl helt enkelt välja nåt av de lediga jobben som finns.
Servera på Donken, städa, eller torka gamlingar i arslet.

Det är inte mkt svårare än så.
Har du nån slags egenskap som efterfrågas på marknaden så kan du ju alltid starta eget oxå.
Jo. Det blir svårt om barnen har sin skola i ett område och måste flyttas till ett annat billigare område medan föräldern arbetar på ett nytt sätt, till exempel skift. Det är sådana saker som går att diskutera men de händer sällan dessa personer som har väldigt mycket pengar redan oftast. I Stockholm finns väldigt rika människor i stora antal.
Citera
2025-03-10, 13:58
Medlem
Många blir hemlösa.
Citera
2025-03-10, 14:27
Medlem
De jag vet av, som t ex utbildat sig inom stendöda yrken, t ex arkitekt, och bor kvar i dyra boende..misstänker jag starkt får pengatillskott av släkten. Känns som det är lite oroligare tider nu. I t ex Skellefteå får 200 pers gå från Rönnskär nu. Lågt oljepris. Troligen är arbetslösheten i stigande.Även i Stockholm. Bemanningsbranschen går ju kräftgång också. Nordea höjde sina långa boräntor, 0.10 upp +4år, i dag.
Citera
2025-03-10, 14:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Jo så är det men det gäller väl inte bara i Stockholm?

Självklart mycket lättare på en mindre ort, A-kassan är ju densamma oavsett var man bor i landet. Har man en boendekostnad på 3 tkr så är det lättare än om man har finansierat en bostad i Stockholm och kanske har en boendekostnad på 15-20 tkr.
Citera
2025-03-10, 14:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Du är medveten av att det finns ett maxtak på sjukpenning va 10 PBB per år. Så för 2025 är det inte ens 600k.

Stämmer.

Men rimligen har man som sagt marginaler om man är höginkomsttagare.
Citera
2025-03-10, 14:38
Medlem
flukkes avatar
De flesta jag känner med löner på 60k+ inklusive mig själv har en inkomstförsäkring genom tex Unionen.
Med tilläggsförsäkringen ger den upp till 150k/månad i 200 dagar.
Kostar ynka 150:-/månad så det känns rätt värt att ha.
Citera
2025-03-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ni som bor i Stockholm.

Jag läser att många blir av med jobbet i Stockholm nu.

Hur gör människor i Stockholm i händelse av att de blir av med sitt jobb eller blir sjukskrivna eller blir pensionärer?

Vårt välfärdssystem är villkorat efter ganska låga summor. Maximalt A kassa är 32.000 utan inkomst försäkring men inkomst försäkringen är ju också rätt betingad och inte så långvarig samt dyr så jag tror många inte har det mer än den vanliga som ingår i fackförbund men den är väl typ 45.000? Och dom som tjänar 70.000 eller mer får ju livet upp och nedvänt när de blir av med jobbet.

Hur gör Stockholmare rent allmänt när de inte kan försörja sig genom arbete och våra socialförsäkringssystem inte är dimensionerade efter Stockholm, undrar jag?

Jag har en bekant som blev av med arbetet nyligen. Personen har en bostadsrätt och skulle nu alltså inte ha råd att bo kvar i den. Pga av högre ålder skulle det inte bli enkelt att hitta nytt arbete. Som tur är har personen i fråga varit klok nog att ställa sig i kö hos Bostadsförmedlingen för många år sedan. Personen lyckades få en bostad därigenom nyligen mot uppvisande av att mäklare är inblandad för att sälja bostadsrätten.

Så ett sätt att överleva är att vara klok och ställa sig i kön hos Bostadsförmedlingen, som en försäkran vid eventuell arbetslöshet. Från dyrt bostadslån till rimlig hyra, blev min bekants räddning.
Citera
2025-03-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Många blir hemlösa.

Du menar flyttar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto