2025-03-10, 08:26
Medlem
"Fängelset lämnade dörrar olåsta 116 gånger – riskerade rymning"

Vad anställer man för pellejönsar på fängelser och tydligen speciellt i Umeå? Minsta barn fattar ju att alla dörrar ska vara låsta på ett fängelse. Om man behöver utbildning för en så enkel sak kanske man ska jobba någon annanstans?

Hör inslaget 03.00-04.43
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ekot-0800-fangelset-lamnade-dorrar-olasta-116-ganger-riskerade-rymning
Citera
2025-03-10, 08:32
Medlem
Stress och underbemanning, fanns redan 2022..

https://www.sverigesradio.se/artikel/sakerhetsbrister-pa-anstalten-i-umea-dorrar-lamnas-olasta-och-visitationer-missas
Citera
2025-03-10, 08:41
Medlem
Vad är det för jävla nötter som jobbar på fängelser. Säkerheten borde ligga i ryggmärgen man låser alltid dörren. Jag skulle definitivt börjat sparka folk och tagit reda på vilka som skiter i detta. 116 gånger är 116 gånger för mycket. Hade en dörr varit olåst en gång så hade jag dragit igång en jävla utredning om jag hade varit chef. Personen hade fått varning och hade samma person gjort det ytterligare 2 ggr så hade jag sparkat personen. Men efter 1gång är allvarligt nog. Det hade blivit enorma konsekvenser. Jag är fullt medveten att folk glömmer men på vissa jobb så får man inte göra det.
Har samma problem med mitt jobb också. 90-00 talister som har noll säkerhetstänk och lämnar dörrar olåsta som tur är så jobbar vi inte med fångar utan som värst blir stöld.
Citera
2025-03-10, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

https://www.sverigesradio.se/artikel/sakerhetsbrister-pa-anstalten-i-umea-dorrar-lamnas-olasta-och-visitationer-missas

Ingen förändring på (minst) 3 år alltså. Otroligt! Att låsa en dörr borde väl ändå gå på rutin även om man är stressad
Citera
2025-03-10, 09:08
Medlem
Helt säker på att det är kvinnor som tror sig omvända dem med kärlek.
Citera
2025-03-10, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Vad är det för jävla nötter som jobbar på fängelser. Säkerheten borde ligga i ryggmärgen man låser alltid dörren. Jag skulle definitivt börjat sparka folk och tagit reda på vilka som skiter i detta. 116 gånger är 116 gånger för mycket. Hade en dörr varit olåst en gång så hade jag dragit igång en jävla utredning om jag hade varit chef. Personen hade fått varning och hade samma person gjort det ytterligare 2 ggr så hade jag sparkat personen. Men efter 1gång är allvarligt nog. Det hade blivit enorma konsekvenser. Jag är fullt medveten att folk glömmer men på vissa jobb så får man inte göra det.
Har samma problem med mitt jobb också. 90-00 talister som har noll säkerhetstänk och lämnar dörrar olåsta som tur är så jobbar vi inte med fångar utan som värst blir stöld.

Håller fullständigt med dig! Men det är kanske chefen (Conny?) som ska bytas ut i första hand eftersom han inte lyckats, på flera år, få de anställda att förstå att de ska låsa dörrarna
Citera
2025-03-10, 09:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hur svårt kan det vara att ha elektriska lås som alltid ser till att låsen är låsta eller iallafall ger ifrån sig en larmsignal om de inte blivit låst. Detta är väl annars en sak som verkligen borde sitta i ryggmärgen för folk i yrket.
Citera
2025-03-10, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yamatanoorchi
Håller fullständigt med dig! Men det är kanske chefen (Conny?) som ska bytas ut i första hand eftersom han inte lyckats, på flera år, få de anställda att förstå att de ska låsa dörrarna

Det också men chefer har tur att dom kan glida igenom allt för dom har i sin tur dålig koll från ovan hur dom sköter sig. Det är också ett tänk som jag hade velat förändrat i arbetsmiljön om jag hade haft möjligheten. Enda gången chefer får skit det är när det går dåligt ekonomiskt. Ju högre upp chefen sitter desto mindre skit får dom. Sen kan dom behandla sin personal som skit men det skits det i så länge siffrorna ser bra ut. Förmodligen så har han säkert samma dålig tänk som min chef som ändå ändå är en diktator men fokusera på helt fel saker att bli arg över.

Alla fall det är vissa jobb som man helt enkelt inte får glömma som kan få enorma konsekvenser då det handlar om liv och död om en fånge flyr eller får tag i något han inte borde som ex nånting som kan användas som vapen. Det är helt obegripligt för mig att man har tagit detta som en klackspark.
Hade definitivt börjat sparka högsta chefen långt innan.
Citera
2025-03-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Helt säker på att det är kvinnor som tror sig omvända dem med kärlek.

Du kan ha en poäng där. Troligen är det på en eller några speciella avdelningar det förekommer mest att det "glöms" att låsas dörrar och då vore det intressant att få se statistik på hur könsfördelningen ser ut på de avdelningarna bland de anställda
Citera
2025-03-10, 11:34
Medlem
Man undrar ju hur personalen ser på sina anställningar. Attityden verkar inte vara den bästa.
Citera
2025-03-10, 20:31
Medlem
Har hänt tidigare.
Norrtäljeanstalten 2006 där glömde personalen på en avdelning att låsa in fångarna i sina celler. De tillbringande natten i avdelningsköket och bakade kladdkaka där. Efter det tittade på film och till sist byggde de en koja av filtar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnPG4O/fangarna-bakade-nattlig-kladdkaka
(FB) Fångarna bakade nattlig kladdkaka
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Citat:
Ursprungligen postat av Yamatanoorchi
"Fängelset lämnade dörrar olåsta 116 gånger – riskerade rymning"

Vad anställer man för pellejönsar på fängelser och tydligen speciellt i Umeå? Minsta barn fattar ju att alla dörrar ska vara låsta på ett fängelse. Om man behöver utbildning för en så enkel sak kanske man ska jobba någon annanstans?

Hör inslaget 03.00-04.43
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ekot-0800-fangelset-lamnade-dorrar-olasta-116-ganger-riskerade-rymning
Citera
2025-03-11, 07:17
Medlem
Väldigt nonchalant inställning av kriminalvårdschefen! Det handlar inte bara om att en intern kan ta sig ut. Många andra farliga situationer kan uppstå med risker för de anställda med det tycker han inte är så himla viktigt

"Dörrar och skåp lämnades olåsta 116 gånger på anstalten på Ersboda i Umeå under förra året. I värsta fall kan det leda till en rymning, menar huvudskyddsombudet. Chefen på anstalten ser dock inte lika allvarligt på incidenterna.
– Det är inte en risk att man tar sig ut bara för att en dörr är olåst, säger kriminalvårdschef Conny Dahl"

https://www.vk.se/2025-03-10/glomde-lasa-pa-anstalten-i-umea-116-ganger-72276?pak=pSXAg7KGTVPhaZYJnF___HTG2IlNLjRb2QR___2i ___UUm2 1m9eq7Xl0rm0XQbr7nHnuZi8wgPtXiZa8i2pPzhYWBnXwM96S8 K7AVOPcUu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in