2025-03-10, 00:56
Medlem
bilar101s avatar
Hej,

Min dator blev tagen av polisen när jag var hemma hos en vän som åkte på en husrannsakan. Min telefon med för övrigt. Men det har jag redan löst.

Jag räknar inte med att få den snart då utredningen verkar vara stor och det hela kommer ta lång tid, så den kommer ligga i beslag runt ett halvår, eller kanske 3-4 mån om jag har tur.

Under denna tid behöver jag en MacBook likt de som jag har haft innan:
MacBook Air M1 — 2020
MacBook Pro M2 — 2022

Skick skall vara Mycket bra eller Premium.

Det finns en Air (2020) för ca 8500kr som är Premium, alltså i princip oanvänd i kartong. Problemet är att den bara har 8GB i RAM och jag undrar om det kommer ställa till det… ja, det är en tillfällig dator som kommer säljas så fort jag får min tillbaka, men jag vill fortfarande kunna använda den utan att den kraschar jämt.

Min budget för denna tillfälliga dator är ca 12,000kr. Men jag hade gärna tagit den för 8500kr om den hade haft 16GB ram, så jag är inte ute efter en jättestark processor eller bra grafikkort. Vill bara att datorn skall se ny ut och inte krascha jämt.

Kommer bli tvungen att köpa en massa tillbehör till den så är inte sugen på att betala mer än vad som krävs…
Exempelvis skal, skärmskydd, med mera

Vilken hade ni rekommenderat?
Vad tycker ni personligen om 8GB RAM på OSX?

Jag använder inte Photoshop, videoredigering eller liknande. Bara surf, Youtube och vanliga apps/program.
Krypterar alltid firmware, och FDE på.

Sidan är ReUseIt.se

Väldigt väldigt tacksam för input/tips.
Tack på förhand.

/Olycklig idiot som borde se över sin krets.
Citera
2025-03-10, 06:14
Medlem
Du ska ta kvalitet stämpeln på begagnat med en stor nypa salt.
Köpte en dator på Neonet som var "Grade A" påstods vara så gott som ny.
En stor fet repa på sidan så metallen syntes.
Aldrig mer jag köper begagnat utan att först inspektera den.
Senast redigerad av crille132 2025-03-10 kl. 06:16.
Citera
2025-03-10, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132

En repa påverkar väl knappast funktionen?
Citera
2025-03-10, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilar101
Hej,

Min dator blev tagen av polisen när jag var hemma hos en vän som åkte på en husrannsakan. Min telefon med för övrigt. Men det har jag redan löst.

Jag räknar inte med att få den snart då utredningen verkar vara stor och det hela kommer ta lång tid, så den kommer ligga i beslag runt ett halvår, eller kanske 3-4 mån om jag har tur.

Under denna tid behöver jag en MacBook likt de som jag har haft innan:
MacBook Air M1 — 2020
MacBook Pro M2 — 2022

Skick skall vara Mycket bra eller Premium.

Det finns en Air (2020) för ca 8500kr som är Premium, alltså i princip oanvänd i kartong. Problemet är att den bara har 8GB i RAM och jag undrar om det kommer ställa till det… ja, det är en tillfällig dator som kommer säljas så fort jag får min tillbaka, men jag vill fortfarande kunna använda den utan att den kraschar jämt.

Min budget för denna tillfälliga dator är ca 12,000kr. Men jag hade gärna tagit den för 8500kr om den hade haft 16GB ram, så jag är inte ute efter en jättestark processor eller bra grafikkort. Vill bara att datorn skall se ny ut och inte krascha jämt.

Kommer bli tvungen att köpa en massa tillbehör till den så är inte sugen på att betala mer än vad som krävs…
Exempelvis skal, skärmskydd, med mera

Vilken hade ni rekommenderat?
Vad tycker ni personligen om 8GB RAM på OSX?

Jag använder inte Photoshop, videoredigering eller liknande. Bara surf, Youtube och vanliga apps/program.
Krypterar alltid firmware, och FDE på.

Sidan är ReUseIt.se

Väldigt väldigt tacksam för input/tips.
Tack på förhand.

/Olycklig idiot som borde se över sin krets.

Nu kör jag visserligen stationärt, en Imac från 2018 som jag uppdaterar regelbundet. Har 8GB internt. Aldrig varit några problem, och jag kör relativt "tunga" program ibland och jobbar med flera aktiva sidor. Det enda jag kan ha synpunkter på, är när jag uppdaterat med ny programvara, och startar om, så kan den ta ganska lång tid på sig, för att starta om. Men sen kör den på som vanligt igen.
Citera
2025-03-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Att dom säljer något annat än något som fungerar 100% förutsätter jag.
Och det var just Reuseit i detta fall.
Så ja dom där graderna av kvalitén ska man ta med grov nypa salt.
En 10cm lång repa så metallen syns är inte högsta betyg på kvalitén på en begagnad dator.
Citera
2025-03-11, 17:46
Moderator
memymos avatar
PC: köpråd - bärbart --> Mac: köpråd
/Moderator
Citera
2025-04-14, 19:15
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Citat:
Ursprungligen postat av crille132

ReUseIt s kvalitetssteg på Beg Datorer

Okej skick: Fullt funktionella produkter men med tydliga tecken på slitage såsom djupare repor, bucklor och märken. Repor på skärmen samt små färgskiftningar kan förekomma.

Bra skick: Fullt funktionella produkter men med slitage. Det förekommer synliga tecken på användning, så som repor och skrapmärken. Skärmen kan ha ytliga repor men är fri från sprickor.

Mycket bra skick: Sparsamt använda produkter bra skick. Här kan du förvänta dig en produkt med mycket små tecken på användning. Inga, eller få minimala repor och andra märken på chassi.

Nyskick: Helt nya oanvända produkter.
Citera
2025-10-03, 13:25
Avstängd
funplacess avatar
Om det bara är för några månader så räcker den där M1 Air med 8GB gott för surf, dokument, YouTube och vardagsanvändning. macOS hanterar minnet rätt smart, så den kommer inte ”krascha hela tiden.” Begränsningarna märks först om du kör mängder av Chrome-flikar eller tunga kreativa appar. För dina behov funkar den, och eftersom priset är lägre tappar du också mindre när du säljer den vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in