2025-03-10, 15:22
Medlem
Såg en intressant intervju med Heidi W där hon fick frågan om Frida hade bättre skidor.

Hon svarade att allt inte hänger på det utan att Frida var bäst på att skapa fart nedför och stod bäst på skidorna.

Tror Weng är lite väl baktalad ibland, hennes personlighet är lite märklig och ofiltrerad men här skyller hon ju inte ifrån sig på yttre faktorer som t ex Johaug.
Citera
2025-03-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Såg en intressant intervju med Heidi W där hon fick frågan om Frida hade bättre skidor.

Hon svarade att allt inte hänger på det utan att Frida var bäst på att skapa fart nedför och stod bäst på skidorna.

Tror Weng är lite väl baktalad ibland, hennes personlighet är lite märklig och ofiltrerad men här skyller hon ju inte ifrån sig på yttre faktorer som t ex Johaug.
Jag tror Weng är väldigt missförstådd. Konsensus i Sverige verkar vara att hon är en osportslig Sverigehatare när hon i själva verket är generös och sympatisk om än lite neutrotisk
Citera
2025-03-10, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullitProof
Om jag fattade henne rätt i intervjun med SVT Sport så sade hon att hon letade en teknik som skulle vara hållbar på ett underlag som detta, bottenlöst och moddigt.
Hon kände att den teknik hon tog sig an snön första varvet inte skulle hålla i sex varv.
Ebba sade det för några år sedan i en intervju och jag har sagt det tidigare:

När Frida är i hyfsad form eller mer har hon en av världens bästa teknik både i skate och klassiskt!
Sen ska hon ha huvudet med också..
Citera
2025-03-10, 15:52
Medlem
Citat:

Har sett detta nämnas på tok för lite både under och efter loppet faktiskt. Frida var den enda som vågade vinna igår genom att vara bestämd och offensiv nedför.

Citat:

Ska villigt erkänna att hon genom åren inte varit någon favorit hos mig men hon har växt enormt i mina ögon under det här mästerskapet. Först presskonferensen där hon blev känslosam när Linn och hennes hjärnskakning kom på tal till intervjun efter skiathlonen där hon fick frågan om hur hon såg på kraschen med henne och Jonna och givetvis var besviken men också mest ryckte på axlarna och sa att det var en raceincident och att ibland är det nån annan som kanske är lite het och ibland har hon varit lite het/ivrig ute på banan, vilket ju är spot on faktiskt.
Efter femmilen var hon ju även först fram och gratulerade Frida och tröstade även Ebba i hennes besvikelse.

Medias roll i det hela underlättar ju inte heller vilken syn massan har på vissa personer. Man ser en artikel om hur hon studsar in och härjar bakom Frida i mixed zone efter en stafett man vunnit, media späder på detta ytterligare, nån kommentar tas ur sitt sammanhang från en presskonferens och vinklas som att det skulle vara någon attack eller kritik mot sverige/svenskor och så vidare. Här i ligger väl också mognaden i hennes person där hon vet om att inte ge journalisterna det dom vill ha för att skapa rubriker, men med det sagt så tror jag att det hon säger när det kommer till exempelvis Linn eller Fridas skidor är genuint.
Citera
2025-03-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Sen ska hon ha huvudet med också..

Huvudet gjorde att hon vann guldet igår. Gamla Frida hade troligen blivit stressad när hon tappade i början av loppet, gått sig stum och sen fått försöka överleva och gått in en bit bakom medaljplats tror jag. Igår höll hon sig kylig, jobbade sig in i loppet och hade ett enormt mentalt övertag på alla dom andra till slut. Nästan så det var lite Northug-vibbar så som hon styrde i front och väntade på en eventuell attack att svara på, dock över 3 mil istället för sista 1-2km som Petter många gånger gjorde.
Citera
2025-03-10, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Har sett detta nämnas på tok för lite både under och efter loppet faktiskt. Frida var den enda som vågade vinna igår genom att vara bestämd och offensiv nedför.

Ska villigt erkänna att hon genom åren inte varit någon favorit hos mig men hon har växt enormt i mina ögon under det här mästerskapet. Först presskonferensen där hon blev känslosam när Linn och hennes hjärnskakning kom på tal till intervjun efter skiathlonen där hon fick frågan om hur hon såg på kraschen med henne och Jonna och givetvis var besviken men också mest ryckte på axlarna och sa att det var en raceincident och att ibland är det nån annan som kanske är lite het och ibland har hon varit lite het/ivrig ute på banan, vilket ju är spot on faktiskt.
Efter femmilen var hon ju även först fram och gratulerade Frida och tröstade även Ebba i hennes besvikelse.

Medias roll i det hela underlättar ju inte heller vilken syn massan har på vissa personer. Man ser en artikel om hur hon studsar in och härjar bakom Frida i mixed zone efter en stafett man vunnit, media späder på detta ytterligare, nån kommentar tas ur sitt sammanhang från en presskonferens och vinklas som att det skulle vara någon attack eller kritik mot sverige/svenskor och så vidare. Här i ligger väl också mognaden i hennes person där hon vet om att inte ge journalisterna det dom vill ha för att skapa rubriker, men med det sagt så tror jag att det hon säger när det kommer till exempelvis Linn eller Fridas skidor är genuint.
Det ska också sägas att i NRK berömde de Fridas överlägsna teknik och tajtik och framhöll att hon gick i spets i flera mil. De dissade Johaugs teknik ganska ordentligt i det föret det nu blev.
Citera
2025-03-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry

Bra inlägg, håller helt med!
Citera
2025-03-10, 18:13
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Tips
1 Frida
2 Johaug
3 Ebba
4 Stadlober
5 Sundling
6 Diggins
7 H. Weng
8 Sanness
9 Slind
10 Dolci
11 Ilar
12 Laukli
Du är rätt bra på att tippa du - har lagt märke till det men inte kommenterat förrän nu - kommer ihåg speciellt ett lopp du närapå smällde in alla tio - iaf många bland de första precis rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in