2025-03-08, 15:24
Medlem
Hej!

Jag behöver hjälp i ett mål hur jag ska gå tillväga.

Jag är ombud för mitt barn, där vi stämt fadern på fastställande av faderskap.
Vi har lämnat in skriftlig bevisning u-protokoll, DNA test (han är far med 99.999% sannolikhet han var dock inte lika sugen på att komma skriva på faderskapsbekräftelsen hos familjerätten så har stämt honom själv på fastställande av faderskap då tröttnade på både hans tramsande och på familjerätten och jag hade koll på hur jag ska skriva stämningsansökan samt vilken bevisning jag ska åberopa och lämna in), sms och Chat konversationer. Vi har också andra skäl att få offentlig dom i situationen.

Vi vet om precis som tingsrätten att han kan ske inte kommer till förhandling då han inte är speciellt samarbetsvillig. Tingsrätten har å sin sida uppmärksammat på att vi inte har muntlig bevisning.

Det vi vill är att rätten ska höra oss (kärande) och fadern (svarande) i målet via partsförhör/vittnesförhör i målet till styrkande av våra skriftliga handlingar/bevisning som lämnats in. Vi har fått tid för förhandling och det står muntlig förberedelse ev. Huvudförhandling. Då tingsrätten haft svårt nå fadern (han svarade till slut tingsrätten med tomma mail på delgivningen av stämningsansökan) först när tingsrätten meddelat fadern via brev att stämningsman kan komma söka han på arbetsplats eller hemma och vi lämnade uppgiften till tingsrätten var han bor som de skickade till stämningsman för söka honom så skickade han inte delgivningskvitto (han har tillgång till adressen där han är folkbokförd och sin post men bor hos annan nära släkting). Då lämnade jag in yttrande om att det ska hållas Muntlig förberedelse i målet för genomgång av handlingarna och att han kan lämna sin inställning/yttrande där eftersom tingsrätten har svårt nå honom och för målet ska fortskridande eller kunna avgöras.

Han vet så klart om i och med det står i kallelsen och de valt att delge han via förenklad delgivning att han föreläggs med vite på 4000 om han inte dyker upp.
Men eftersom man satt ut målet som muntlig förberedelse ev. Huvudförhandling gör det mig kluven det beror på vad som framkommer i målet. Och jag vill tingsrätten ska höra honom och mig i målet som svarande och kärande.

Mina frågor är nu:

1. Hur går jag tillväga? Vad/hur skriver jag till tingsrätten.
2. Vem håller i förhöret med fadern?
Jag eller tingsrätten?
3. Kallas det partsförhör med svarande eller vittnesförhör med svarande?

Tack på förhand.
Citera
2025-03-08, 15:32
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Mina frågor är nu:

1. Hur går jag tillväga? Vad/hur skriver jag till tingsrätten.
2. Vem håller i förhöret med fadern?
Jag eller tingsrätten?
3. Kallas det partsförhör med svarande eller vittnesförhör med svarande?
1. Du skriver:

Muntlig bevisning
Partsförhör med [Fadern] under sanningsförsäkran
Åberopas till styrkande av fastställande av fadersskapet

Partsförhör med mig själv under sanningsförsäkran
Åberopas till styrkande av fastställande av faderskapet

Kan dock tycka det är onödigt att åberopa sig själv till partsförhör. Låt motparten göra det istället och lägg fram det du vill säga under sakframställan.

2. Det är du som håller i förhöret. Tingsrätten bryter bara in om frågorna du ställer saknar relevans.

3. Partsförhör med svarande
Citera
2025-03-08, 17:26
Medlem
Soda--Pops avatar
Muntlig förberedelse är som ett möte med parterna samt en domare (ev notarie), syftet är att fastställa ramen för vad tvisten handlar om/vilka beslut rätten skall fatta. Huvudförhandling är ett liknande möte igen fast med flertal domare+ notarie.

Under förberedelsen går man igenom parternas berättelse vad kärande vill och hur svarande inställer sig till det, framlagda bevis - vad det står/skall bevisa. Kärande inleder med att presentera, rättens ordförande kan komma emellan här och där med frågor. Ordet är mer fritt mellan parterna under förberedelsen, även möjlighet till förlikning ges. Själva beslutet att fastslå eller avvisa yrkandet / ifall bevisen bevisar det som parten anser osv. fattas efter huvudförhandlingen. Oftast efter ett par veckor via skriftligt meddelande.

Det är möjligt att övergå från förberedelse till huvudförhandling under ett och samma sammanträde men oftast sker det annat datum. Beror på omständigheter, ifall rätten anser frågan tillräcklig enkel/klargjord.
Citera
2025-03-08, 18:07
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Muntlig förberedelse är som ett möte med parterna samt en domare (ev notarie), syftet är att fastställa ramen för vad tvisten handlar om/vilka beslut rätten skall fatta. Huvudförhandling är ett liknande möte igen fast med flertal domare+ notarie.

Under förberedelsen går man igenom parternas berättelse vad kärande vill och hur svarande inställer sig till det, framlagda bevis - vad det står/skall bevisa. Kärande inleder med att presentera, rättens ordförande kan komma emellan här och där med frågor. Ordet är mer fritt mellan parterna under förberedelsen, även möjlighet till förlikning ges. Själva beslutet att fastslå eller avvisa yrkandet / ifall bevisen bevisar det som parten anser osv. fattas efter huvudförhandlingen. Oftast efter ett par veckor via skriftligt meddelande.

Det är möjligt att övergå från förberedelse till huvudförhandling under ett och samma sammanträde men oftast sker det annat datum. Beror på omständigheter, ifall rätten anser frågan tillräcklig enkel/klargjord.
Eftersom målet gäller fastställande av faderskap och är av relativt enkel karaktär, är det högst sannolikt att muntlig förberedelse och huvudförhandling hålls vid ett och samma sammanträde. Detta är vanligt i mål av denna typ, både av effektivitetsskäl och för att processen oftast inte kräver ytterligare utredning eller komplex bevisning. Att tingsrätten efterfrågar om parterna även avser åberopa muntlig bevisning tyder dessutom på att man avser att avgöra målet redan vid sammanträdet.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-08 kl. 18:09.
Citera
2025-03-08, 18:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Eftersom målet gäller fastställande av faderskap och är av relativt enkel karaktär, är det högst sannolikt att muntlig förberedelse och huvudförhandling hålls vid ett och samma sammanträde. Detta är vanligt i mål av denna typ, både av effektivitetsskäl och för att processen oftast inte kräver ytterligare utredning eller komplex bevisning. Att tingsrätten efterfrågar om parterna även avser åberopa muntlig bevisning tyder dessutom på att man avser att avgöra målet redan vid sammanträdet.
Det är väl en formfråga och inget som tyder på att domstolen vill få ärendet snabbt avklarat.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2025-03-08 kl. 18:38.
Citera
2025-03-08, 18:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är väl en formfråga och inget som tyder på att domstolen vill få ärendet snabbt avklarat.
Det är parterna (bägge eller den ena) som avgör om målet ska gå till huvudförhandling eller inte.

Är det ett Förenklat tvistemål (FT) brukar den muntliga förhandlingen ledas av en domare (m protokollförare). Man kan sen gå vidare till en förenklad huvudförhandling (inom nån vecka).
Vid huvudförhandlingen är det väl bara en domare (+ protokollförare).
Okej, för alternativet – vilket nästan alltid är fallet – är att domstolen tar upp frågan under MUF:en, då sammanträdet är avsett för just detta. Eftersom parterna i detta fallet med största sannolikhet saknar juridisk erfarenhet/expertis, använder domstolen sin processledning för att uppmärksamma dem på möjligheten att åberopa muntlig bevisning. Detta ger parterna möjlighet att förbereda sig inför den fortsatta handläggningen vid MUF och eventuell direkt följande huvudförhandling.
Citera
2025-03-08, 19:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Okej, för alternativet – vilket nästan alltid är fallet – är att domstolen tar upp frågan under MUF:en, då sammanträdet är avsett för just detta. Eftersom parterna i detta fallet med största sannolikhet saknar juridisk erfarenhet/expertis, använder domstolen sin processledning för att uppmärksamma dem på möjligheten att åberopa muntlig bevisning. Detta ger parterna möjlighet att förbereda sig inför den fortsatta handläggningen vid MUF och eventuell direkt följande huvudförhandling.
Men är det inte lite väl sent att under pågående MUF fråga om vittnen ska kallas till den?
(Om jag nu förstod dig rätt).
Citera
2025-03-08, 19:18
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Men är det inte lite väl sent att under pågående MUF fråga om vittnen ska kallas till den?
Nej, det är fullt möjligt att åberopa vittnen under pågående MUF, och även efter MUF i det fall tingsrätten fastställer en tidsplan för den fortsatta handläggningen och i denna klargör vilka rättsfakta som parterna har att styrka.

Vid MUF går det även att ändra/justera sina yrkanden. Tilläggsförpliktelse kan du alltid ändra, till och med vid huvudförhandling.
Citera
2025-03-08, 19:28
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag ska kanske klargöra att om det åberopas muntlig eller teknisk bevisning måste målet gå till huvudförhandling. I annat fall avgörs målet oftast på handlingarna (om det inte är en relativt komplicerat juridisk fråga som domstolen saknar färdiga mallar för).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in