2025-05-30, 06:40
Avslutad
Fortsätter krympflationen i denna takt så får konsumenten betala för ingenting till slut.
Citera
2025-05-30, 08:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Högerregeringen har eldat på inflationen i Sverige med enorma skattesänkningar, främst för höginkomsttagare och miljardärer, som trätt i kraft efter årsskiftet. Priset får den vanliga pöbeln betala i form av höjda hyror och livsmedelspriser. Det är ju den våta drömmen för en moderat, så de ser det nog inte som nåt problem.
Skattesänkningar kan inte skapa inflation, det är bara en omfördelning av konsumtionsutrymme.
Citera
2025-05-30, 08:35
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skattesänkningar kan inte skapa inflation, det är bara en omfördelning av konsumtionsutrymme.

Bara hos låginkomsttagare som konsumerar det extra utrymmet och de får ju minst. Skattesänkningar för höginkomsttagare och förmögenheter stannar på banken och har ingen positiv inverkan på tillväxten. Därför ligger Sverige i EU:s botten när det gäller tillväxt, nu efter några år med högerstyre.
Citera
2025-05-30, 08:54
Avslutad
Tar man in ett lands befolkning om året (Kontinentnivå) så tacka fan att efterfrågan ökar, det är inte normalt att ett land ska ta in en stad i befolkningen om året.. som dessutom förlitar sig på bidrag och hushåll, m.m...

Populationen ökar för snabbt.. Sverige har gått från 7M till nästan 12M på 20år? Tog det inte typ 70år för oss att gå från 4M till 7M?

Det tär som fan på samhället och tyvärr, EU kommer att bli som Kina på -70talet.
Citera
2025-05-30, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det där stämmer inte alls!
Bor själv i Malmö och det jag har noterat från pandemin till nu är hur mycket mer danskar som åker över och handlar och min egen teori har varit att det är dessa konsumenter som drivit upp priserna i varje fall i Malmö. I den butiken som jag handlar i så är säkert varannan kund på helgen en dansk och de handlar galet mycket. När en annan står där och tvekar på om man ska ha en eller två paket korv pga priset, så kan en dansk komma efteråt och helt länsa facket på korv och jag tror verkligen inte de gör det pga kvalite eller att de gillar svenskt så mycket mer.
Men jag kan tänka mig om man bor i en villa lite utanför Malmö och handlar lokalt där, så är det säkert än mer dyrt och lönar sig bättre att åka till Köpenhamn.

Danskarna över till Malmö framförallt för att handla andra produkter, alltså kläder, elektronik, smink, you name it. Inte mat. Iaf de danskar jag känner..

Var i cph för några veckor sen ä, visst var en del mat billigare inne på netto, spec nötkött.
Däremot kan du ju handla på luco eller rosengård, billigast där.
Citera
2025-05-31, 09:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Bara hos låginkomsttagare som konsumerar det extra utrymmet och de får ju minst. Skattesänkningar för höginkomsttagare och förmögenheter stannar på banken och har ingen positiv inverkan på tillväxten. Därför ligger Sverige i EU:s botten när det gäller tillväxt, nu efter några år med högerstyre.
Du svarar på något helt annat än vad jag skrev, oavsett om pengarna konsumeras upp av privatpersoner eller sätts på banken skapar de ingen inflation få statens konsumtionsutrymme minskar lika mycket. Mängden pengar ökar inte.
Citera
2025-06-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsarn
Det slog mig att vi haft rejäla prisökningar de senaste åren. Man pratar om pandemin, omvärldsläget och hög inflation som lett till höga priser. Allt i Sverige har blivit löjligt dyrt.

Vissa menar på att storföretagen utnyttjar omvärldsläget för att maximera sina vinster.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/jlGMEo/jattebolag-pekas-ut-sa-drev-de-pa-inflationen

I artikeln säger man också att det handlar om att hitta syndabockar, dessa storföretag. Men hur kommer det sig att man maximerat sina vinster?

Vad tror ni? Har ni också märkt att allt var blivit sjukt dyrt? Vad tycker ni kostar orimligt mycket? Tror ni något ligger bakom dessa priser?
Kan någon då visa hur COOP maximerat sina vinster?

Alla som på något sätt menar att det finns någon sanning i påståendet bör ju klara av att visa giltigheten med hjälp av fakta.
Citera
2025-06-04, 01:08
Medlem
Är rubrikens ord , riktiga ord? Sådana som SA tar upp?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in