2025-03-13, 08:54
Medlem
"Matpriserna ökade med 3,9 procent i februari jämfört med samma månad i fjol. Det är den högsta ökningstakten på över ett år. Kaffe och mejerivaror lyfter mest.

”Oroväckande”, enligt en ekonom."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/mPdL0E/matpriser-steg-3-9-procent

är det fortfarande "putinpriser" eller något annat som pungslår kunderna?

"”En fortsatt global oro, väderrelaterade orsaker och störningar i handelsflöden "

just det där har dom väl kompenserat för flera gånger om?
Citera
2025-03-13, 09:58
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Matpriserna ökade med 3,9 procent i februari jämfört med samma månad i fjol. Det är den högsta ökningstakten på över ett år. Kaffe och mejerivaror lyfter mest.

”Oroväckande”, enligt en ekonom."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/mPdL0E/matpriser-steg-3-9-procent

är det fortfarande "putinpriser" eller något annat som pungslår kunderna?

"”En fortsatt global oro, väderrelaterade orsaker och störningar i handelsflöden "

just det där har dom väl kompenserat för flera gånger om?

Ja, precis, det är ju det som livsmedelsföretagen har. Absolut att matpriserna inte står helt still även om inflationen i stort dämpats, särskilt med tanke på kaffekrisen globalt och i viss mån även kakao. Att det bidrar med några decimalers ökningar på månadsbasis hade jag köpt, men inte i närheten av 3,9%. Det är ju rent sjukt. Det är ju bara girighet, ingenting annat.
Citera
2025-03-13, 11:34
Medlem
"En gång i månaden åker Ingrid och hennes syster över till Danmark för att handla.
Anledningen är att matpriserna är lägre än i Sverige.

– Vid min senaste handing sparade jag in 800 kronor, med resan dit inräknad, säger hon."

– Vi har alltid åkt över mycket till Danmark, men sedan ungefär tre år tillbaka har vi åkt dit kontinuerligt för att handla mat, säger hon.

– Det är faktiskt enorm skillnad på priserna. Även om det har blivit dyrare i Danmark också är det inte alls samma sak som här i Sverige, fortsätter hon."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gw1qV5/matpriserna-reser-till-danmark-ingrid-52-enrom-skillnad

ja om detta stämmer är det ju anmärkningsvärt
Citera
2025-03-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Om det är så enkelt som att de onda ICA handlarna tar sjuka marginaler så är det väl ett ypperligt tillfälle att tjäna pengar genom att starta företag som inte tar sjuka marginaler.
Det är just det som de som gnäller borde göra.

(Men det handlar nog inte om folk som vill arbeta, utan om folk som vill ha, och någon annan skall betala).

Har man nu problem med ICA så är det väl bara att handla på COOP. Dom tar inte ut något stora vinster.
Citera
2025-03-13, 17:48
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
Media för fram narrativet om klimatförändringar, men det är en rökridå – ett sätt att avleda uppmärksamheten och dämpa de enorma protester som bryter ut när matpriserna skjuter i höjden.

Det globala finansiella systemet överlever endast om pengar (skulder) pumpas ut i allt snabbare takt, vilket med tiden leder till allt högre inflation.

Covid blev den perfekta ursäkten att trycka gigantiska summor för att förhindra en kollaps av obligationsmarknaden.

Yep. Tyvärr är det alltför få som tycks förstå det här och det är inte bara Sverige som är påverkat. Det började redan under bankkrisen 2008 och eskalerade kraftigt efter covid 2020 när extrema stimulanspaket skickades ut. När jag nu läser att EU skall rusta för 7000 miljarder utan att höja skatterna så blir jag lite smått nyfiken på vad det kan komma att få för effekt framöver…. ?
Prishöjningarna (egentligen värdesänkning av pengarna) har bara börjat.
Citera
2025-03-14, 10:44
Medlem
"Prisökningarna i Sverige – så skiljer det sig i Norden

Statistik visar hur prisuppgångarna i Sverige skiljer sig från övriga Norden.
– Det är framför allt Finland som utmärker sig med lägre prisökningstakt, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen."

https://efn.se/prisokningarna-i-sverige-sa-skiljer-det-sig-i-norden

sverige "bäst" i klassen som vanligt
Citera
2025-03-14, 10:53
Avstängd
Håller inte alls med - det är Ankdammsfolket som haft det för bra. O de som inte sparat o samlat
pengar på den tiden har varit dumma i huvudet - men jag har ju inte kunnat jag var barna då-
spöa då dina idiotföräldrar om de inte sparade

Tänk $ 5.00 - 6.50 - DMark 1.50 - 1.75 - Dmark var knappt 1-2, dvs Ankdammspeng
€ 3.00 - 3.50. Dkr/Nok 0.75 -0.80

Räkna enligt ovan på USA bilar - kaffe/olivoljepriser o annat

Personligen har jag aldrig haft så stark ekonomi som idag - trots kvadrupla kostnader.

Ni som klagar - gå på klistersson o co att de återställer valutan till vad jag skrivit ovan
o så kan ni unna er mat bileri ink drivmedel o kanske även bygga hus (men då måste
även momsen återställas till noll)
Citera
2025-03-14, 14:25
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Yep. Tyvärr är det alltför få som tycks förstå det här och det är inte bara Sverige som är påverkat. Det började redan under bankkrisen 2008 och eskalerade kraftigt efter covid 2020 när extrema stimulanspaket skickades ut. När jag nu läser att EU skall rusta för 7000 miljarder utan att höja skatterna så blir jag lite smått nyfiken på vad det kan komma att få för effekt framöver…. ?
Prishöjningarna (egentligen värdesänkning av pengarna) har bara börjat.

Korrekt. Hur betalade USA för Vietnam-kriget? Inflation. Dollarn rasade med 50% fram till 1978, vilket fick till följd att tyska D-Marken seglade upp som en lätt övervärderad alternativ sparvaluta. (Idag 2025 kanske japanska yenen skulle stiga i värde på liknande sätt). Schweizerfrancen är väl för finansialiserad för att ersätta mer än den redan lär göra.
Citera
2025-03-15, 22:05
Avstängd
Vet inte om det sagts.
Utöver andra nämnda orsaker har MATpriserna i VÄRLDEN höjts av:
/P g a omställning till energigrödor (fordonsbränsle, elproduktion) har jordbruksarealen för MAT minskat, vilket gett mindre matproduktion, vilket drivit upp matpriser.
/Kriget i Ukraina har ställt till det en del med matproduktionen i Ukraina, som är en stor matproducent och exportör normalt.
Citera
2025-03-16, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Korrekt. Hur betalade USA för Vietnam-kriget? Inflation. Dollarn rasade med 50% fram till 1978, vilket fick till följd att tyska D-Marken seglade upp som en lätt övervärderad alternativ sparvaluta. (Idag 2025 kanske japanska yenen skulle stiga i värde på liknande sätt). Schweizerfrancen är väl för finansialiserad för att ersätta mer än den redan lär göra.

Endast fattiga eller snart fattiga människor sparar dock i en fiatvaluta oavsett vilken. Vill man spara seriöst får man spara i något som inte kan skapas gratis ur tomma intet av någon annan, dvs. i guldmynt eller numera bitcoin.
Citera
2025-03-18, 12:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Vilket jävla skitsnack! Det är likadant i hela EU, oavsett om det är en blå eller röd regering. Korkade jävla vänstertomte!

Jag håller med. Den stora anledningen till inflationsbrasen står egentligen att finna i den globala kreditexpansionen som fick extra skjuts år 2008 i och med finanskrisen. Den inleddes väl visserligen långt innan, men det var då vi fick minusräntor och det blev en jävla fart. Under pandemin fick vi ännu mer stödpaket. Pandemin och stoppet i Suezkanalen gjorde att det uppstod flaskhalsar lite överallt. Det fanns större efterfrågan än utbud och då började priserna klätta.
Därefter har det smittat av sig och förvandlats till ett självspelande piano.

Ska man bryta trenden handlar det inte om att höja skatter eller låta bli att räkna upp lönerna. Det är penningpolitiken som måste stramas upp kraftigt. Det kan inte vara fri fri tillgång till pengar. Då blir det såhär.
Citera
2025-03-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"En gång i månaden åker Ingrid och hennes syster över till Danmark för att handla.
Anledningen är att matpriserna är lägre än i Sverige.

– Vid min senaste handing sparade jag in 800 kronor, med resan dit inräknad, säger hon."

– Vi har alltid åkt över mycket till Danmark, men sedan ungefär tre år tillbaka har vi åkt dit kontinuerligt för att handla mat, säger hon.

– Det är faktiskt enorm skillnad på priserna. Även om det har blivit dyrare i Danmark också är det inte alls samma sak som här i Sverige, fortsätter hon."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gw1qV5/matpriserna-reser-till-danmark-ingrid-52-enrom-skillnad

ja om detta stämmer är det ju anmärkningsvärt

Det där stämmer inte alls!
Bor själv i Malmö och det jag har noterat från pandemin till nu är hur mycket mer danskar som åker över och handlar och min egen teori har varit att det är dessa konsumenter som drivit upp priserna i varje fall i Malmö. I den butiken som jag handlar i så är säkert varannan kund på helgen en dansk och de handlar galet mycket. När en annan står där och tvekar på om man ska ha en eller två paket korv pga priset, så kan en dansk komma efteråt och helt länsa facket på korv och jag tror verkligen inte de gör det pga kvalite eller att de gillar svenskt så mycket mer.
Men jag kan tänka mig om man bor i en villa lite utanför Malmö och handlar lokalt där, så är det säkert än mer dyrt och lönar sig bättre att åka till Köpenhamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in