2025-06-11, 17:22
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsken1399
Vad i helvete, det står på Google att handsprit kan påverka Pethprover, kanske var därför mitt senaste prov visade 0.49 efter 3 veckors nyktert? Om man inte räknar ett 6 packfolköl..

Fyfan vilket äckligt känsligt det här testet är! Man blir ju skrämd, hoppas det löser sig eller försvinner helt snart!

Nej, handsprit kan inte ge höga utslag på PEth, det har gjorts forskning kring detta (lätt att hitta via AI).

Citat:
En studie med 15 deltagare som använde 70 % handsprit 24–100 gånger per dag under 12–13 dagar visade att inga nådde gränsen 20 ng/ml – nivån för att anses positivt för alkoholintag
Syftet var att undersöka om ren absorption via huden eller inandning ger PEth – men studievis bekräftades att det inte gör det.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34748012/
2025-06-11, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jag har inget emot att man inför krav på läkarkontroll för körkort över viss ålder men å andra sidan får man ju oftast detta indirekt ändå eftersom krämpor och sjukdomar kommer med åldern och man ändå går till läkare. Man litar också i hög grad på att folk kan bedöma sin egen körförmåga men alkohol har en särställning då missbruk/beroende sätter omdömet ur spel.

Det du skriver sist är bara löjligt. Sen är det så att om nu folk blir gradvis sämre vid hög ålder så gäller ju detta alla, å andra sidan ökar erfarenheten också. Men hög ålder plus alkoholberoende är förstås värre än bara hög ålder ensamt.

Den här tråden handlar inte om beroende, "missbruk", skadligt bruk, "alkoholöverkonsumtion" osv. Denna tråd handlar om PEth-prover utan koppling till diagnoser eller "hittepådiagnoser".
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-11 kl. 17:24.
2025-06-11, 17:41
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Den här tråden handlar inte om beroende, "missbruk", skadligt bruk, "alkoholöverkonsumtion" osv. Denna tråd handlar om PEth-prover utan koppling till diagnoser eller "hittepådiagnoser".

Nej, tråden heter "Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)" och som enda tråd som är tillåten att diskutera detta i så rymmer den givetvis sådana frågor, alltså om grundorsaken till att folk får höga värden.
2025-06-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Om jag vore du så skulle jag inte tycka att det är ett dugg roligt. Det där kan möjligen räcka för att Transportstyrelsen ska starta en utredning av din lämplighet att ha körkort om vårdgivaren gör en anmälan. Då sitter du i skiten.
Han är ju dum i huvudet som inte tar proven dom kommer rycka hans körkort på grund av det
2025-06-11, 17:46
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ja det är verkligen konstigt. Någon som vet hur det går med fallet Linn och utredningen som Polisen skulle påbörja?

Har sökt men inte hittat annat än att den pågår ännu. ChatGPT-4o erbjöd sig dessutom att hålla mig uppdaterad om det om något ändras kring detta, eller om ändrade riktlinjer, lagändringar kring PEth etc. Det funkar så att nästa gång jag startar en ny konversation eller fortsätter en gammal (om vad som helst) så görs automatiskt en koll om det finns något nytt om detta, bra funktion!
2025-06-11, 17:50
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Börjar kröka? 2 standardglas varje dag året runt är väl redan att kröka och en riskkonsumtion.

Du skämtar va? För såpass dum i huvudet kan väl ingen ändå vara! ”Kröka” (2glas)😂😂😂😂
2025-06-11, 18:17
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Du skämtar va? För såpass dum i huvudet kan väl ingen ändå vara! ”Kröka” (2glas)😂😂😂😂

Jag skulle snarare säga att den som dricker över gränsen för riskbruk, 10 standardglas i veckan, regelbundet, är den som är dum i huvudet. Och dumheten lär tillta med tiden i takt med att alkoholen skadar kroppen.
2025-06-11, 18:19
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Jag skulle snarare säga att den som dricker över gränsen för riskbruk, 10 standardglas i veckan, regelbundet, är den som är dum i huvudet. Och dumheten lär tillta med tiden i takt med att alkoholen skadar kroppen.
Världen är verkligen så mycket bättre tack vare rediga jävlar som dig.
2025-06-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ja det är verkligen konstigt. Någon som vet hur det går med fallet Linn och utredningen som Polisen skulle påbörja?

Nja jag tror du blandar ihop det.

Det här med polisens utredning av TS tror jag är något ”hitte-på”. Blir nog inget av det och rör nog inte Linn.

Däremot driver Centrum för rättvisa Linns fall. De har sänt in sitt överklagande till Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD) den 2 juni 2025.

Nu skall HFD läsa igenom det och besluta om Linn skall få frågan prövad av HFD eller inte genom att meddela prövningstillstånd eller genom att inte meddela det.

Jag tror inte att HFD kommer meddela PT och att domen kommer stå fast.

HFD kommer inte palla att ge sig in i TS gyttret och tyvärr offra Linn .
Senast redigerad av BenHall 2025-06-11 kl. 18:38.
2025-06-11, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Nja jag tror du blandar ihop det.

Det här med polisens utredning av TS tror jag är något ”hitte-på”. Blir nog inget av det och rör nog inte Linn.

Däremot driver Centrum för rättvisa Linns fall. De har sänt in sitt överklagande till Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD) den 2 juni 2025.

Nu skall HFD läsa igenom det och besluta om Linn skall få frågan prövad av HFD eller inte genom att meddela prövningstillstånd eller genom att inte meddela det.

Jag tror inte att HFD kommer meddela PT och att domen kommer stå fast.

HFD kommer inte palla att ge sig in i TS gyttret och tyvärr offra Linn .

Jag syftade på två olika saker men det kanske inte var så tydligt. Dvs 1. Fallet Linn och 2. Polisens utredning.
2025-06-11, 18:56
Avslutad
Citat:

Samtidigt har WHO dessa gränser när det gäller dagligt bruk.

Citat:
LEVEL OF RISK
GENDER LOW MEDIUM HIGH
Male 1-40g 41-60g 61+g
Female 1-20g 21-40g 41+g

Enligt dem är lågriskspannet avseende dagligt bruk 0-3,3 standardglas för män och 0-1,7 standardglas för kvinnor. Dvs ~23 glas i veckan för män och ~11,5 glas i veckan för kvinnor. Så det är en viss skillnad mellan WHOs och Socialstyrelsens rikgränser.

Många som ligger inom övre lågriskspannet enligt WHO lär ligga pyrt till om de råkar ut för PEth-tester.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-11 kl. 18:59.
2025-06-11, 19:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har inget emot att man inför krav på läkarkontroll för körkort över viss ålder men å andra sidan får man ju oftast detta indirekt ändå eftersom krämpor och sjukdomar kommer med åldern och man ändå går till läkare. Man litar också i hög grad på att folk kan bedöma sin egen körförmåga men alkohol har en särställning då missbruk/beroende sätter omdömet ur spel.

Det du skriver sist är bara löjligt. Sen är det så att om nu folk blir gradvis sämre vid hög ålder så gäller ju detta alla, å andra sidan ökar erfarenheten också. Men hög ålder plus alkoholberoende är förstås värre än bara hög ålder ensamt.

Jaså, för de gamla vill du ha läkarkontroller. För de som dricker räcker det ju med några PEth-test. De behöver ingen läkare undersöka. Det är ju det detta handlar om. De som dricker kan vi förvänta oss kognitiva nedsättningar och eventuell rattonykterhet - så då drar vi kortet innan något av detta ens inträffat.

Gamla nykterister vill du ska läkarundersökas, där räcker det inte med att deras kognitiva förmågor kommer försämras. Där ska det visst fastställas.

Varför ska det vara skillnad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in