2025-05-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Jag har inte hängt med riktigt i debatten kring just PEth-prover. Det är ju långt ifrån den enda alkoholmarkören, men jag uppfattar det som att alla indragna körkort som diskuteras just nu, baseras på endast PEth-prover. I körkortsfrågor, när det gäller ex indraget körkort pga rattfylleri så tas ju fler prover vid varje provtillfälle, oftast CDT och P-GT, och sällan PEth.
Det är väl där kritiken finns, att man dragit in körkort enbart p.g.a enstaka PEth test.
Om jag förstår det rätt så krävs en mer rigorös utredning för att det skall vara rättssäkert.
Hur ofta ett PEth test görs har jag ingen koll på.
Har aldrig sett eller hört nåt i den årliga kollen som min arbetsgivare gör. Så har vet inte om det inte tas eller enbart kommenteras om man har ett högt värde.
Citera
2025-05-19, 15:56
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är väl där kritiken finns, att man dragit in körkort enbart p.g.a enstaka PEth test.
Om jag förstår det rätt så krävs en mer rigorös utredning för att det skall vara rättssäkert.
Hur ofta ett PEth test görs har jag ingen koll på.
Har aldrig sett eller hört nåt i den årliga kollen som min arbetsgivare gör. Så har vet inte om det inte tas eller enbart kommenteras om man har ett högt värde.

Det borde kunna se på 1177, under provsvar, men det kanske inte syns där om det är om det är privat företagsvård.
Citera
2025-05-19, 16:01
Medlem
Citat:
Det borde kunna se på 1177, under provsvar, men det kanske inte syns där om det är om det är privat företagsvård.
Nej de prover företagshälsovården tas syns inte på 1177.
Sen har jag inte sett några sådana mätvärden då jag kollat för annat, låg bl.a. inne på HIA för en utredning om hjärtat. Men det var bara mitt låga blodtryck som spökade.
Men såg inget om PEth.
Senast redigerad av SkogsSaab 2025-05-19 kl. 16:04.
Citera
2025-05-19, 16:06
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
https://www.transportstyrelsen.se/gl...h-och-cdtt.pdf

Citat
"Transportstyrelsens praxis
I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas att PEth eller CDT bör användas för att upptäcka långvarigt högt intag av alkohol. Ny forskning och kliniska erfarenheter talar även för att skillnaden mellan CDT och PEth som biomarkörer för alkoholöverkonsumtion är liten, både vad gäller det tidsfönster som ett förhöjt värde avspeglar och den mängd alkohol som krävs för att provet ska stiga över respektive gränsvärde.

Enligt Transportstyrelsens praxis kan minst två CDT-prover > 1,9 % tagna inom ett år, med minst fem veckors mellanrum, uppfylla kriteriet av ett alkoholbruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt. Därmed kan Transportstyrelsen ställa diagnosen missbruk, vilket utgör hinder för körkortsinnehav till dess att varaktig nykterhet kan verifieras och prognosen för fortsatt nykterhet är god. Den alkoholmängd som krävs för att uppnå två CDT prover > 1,9 % med minst fem veckors mellanrum är minst dubbelt så hög som av Socialstyrelsen bestämd gräns för riskbruk som innebär stora risker för alkoholskador i kroppen. Enligt Transportstyrelsens tidigare praxis har PEth inte kunnat likställas med CDT. Eftersom skillnaden mellan CDT och PEth som biomarkörer för alkoholöverkonsumtion är liten, både vad gäller det tidsfönster som ett förhöjt värde avspeglar och intagen mängd alkohol, kan Transportstyrelsen även betrakta två PEth-värden som överstiger 0,30 µmol/L tagna inom ett år, med minst fem veckors mellanrum, som likvärdiga med alkoholbruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt (diagnosen missbruk enligt medicinföreskrifterna). Diagnosen missbruk innebär hinder för körkortsinnehav till dess att varaktig nykterhet kan verifieras och prognosen för fortsatt nykterhet är god.
"

Men CDT och P-GT är ju bättre när det gäller en långvarig överkonsumtion, och det är ju just det man kan se i dessa två prover.

Oavsett, har man en någorlunda hälsosam relation till alkohol och tar sig en karatefylla emellanåt, kommer det inte synas på några av dessa prover. Ska supas på ganska hårt under en längre tid för att dessa värden ska sticka norrut.
Citera
2025-05-19, 16:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men CDT och P-GT är ju bättre när det gäller en långvarig överkonsumtion, och det är ju just det man kan se i dessa två prover.

Oavsett, har man en någorlunda hälsosam relation till alkohol och tar sig en karatefylla emellanåt, kommer det inte synas på några av dessa prover. Ska supas på ganska hårt under en längre tid för att dessa värden ska sticka norrut.

Det borde väl räcka att köra bil nykter?
Citera
2025-05-19, 17:16
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det borde väl räcka att köra bil nykter?

Nej det gör det inte. Långvarig överkonsumtion av alkohol kan påverka de kognitiva funktionerna så att man kan vara en farlig förare utan att kunna ha mätbar rattfylla.
Citera
2025-05-19, 17:35
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Exakt, du har insett att du har fel men vågar inte erkänna det för dig själv ännu. Du är inne i det som kallas förnekelsestadiet. Transportstyrelsen likställer som sagt CDT > 1,9% med PEth > 0,3. Det framgår väldigt tydligt i deras föreskrifter som ni läkare ska förhålla er till.

Nej man likställer inte eftersom de visar på olika saker. PEth svarar på intaget av alkohol och byggs upp ganska snabbt så att värdet höjs även på tillfälligt drickande eller återfall under en behandlingsperiod. CDT mäter förändringen på proteinet transferrin där alkohol hämmar kolhydrater att sätta sig på proteinet i normal omfattning. CDT ökar långsamt och påverkas inte eller måttligt av tillfälligt drickande. PEth har halveringstid på c:a 4-11 dagar men CDT har halveringstid på 14-17 dagar. Man kan förstås sätta gränser för bägge för att visa på ett högt och långvarigt drickande men det är inte att likställa då egenskaperna för bildandet och nedbrytningen av PEth resp. CDT är väldigt olika.
Citera
2025-05-19, 17:39
Hon kommer att vinna i HFD. Jag tänker på fallet som Centrum för Rättvisa driver. Det måste eniigt lag och riktlinjer finnas rimliga grunder för körkortsåterkallelse, vilket en enda tolkning av ett pethvärde som grund inte är. Lika orimligt som 1 pethvärde är för körkortsåterställelse är 1 pethvärde för att dra in körkort.
Citat:
Sen var det inte ett PEth-värde i Linns fall utan 5 prover över 0,3 varav ett var 0,69.
Ok i så fall finns det starkare grunder men återigen skulle inte 5 separata gröna AO tester sagt mig att en alkoholist, vem som helst, hade slutat dricka.
5 slumpmässiga och separata tester som inte hade visat på alkoholintag hade däremot sagt mig att en person är nykter. Rimlighet vs orimlighet måste enligt mig gå åt både hållen på likvärdiga grunder.
Senast redigerad av herrknallhatt 2025-05-19 kl. 17:52.
Citera
2025-05-19, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Nej man likställer inte eftersom de visar på olika saker. PEth svarar på intaget av alkohol och byggs upp ganska snabbt så att värdet höjs även på tillfälligt drickande eller återfall under en behandlingsperiod. CDT mäter förändringen på proteinet transferrin där alkohol hämmar kolhydrater att sätta sig på proteinet i normal omfattning. CDT ökar långsamt och påverkas inte eller måttligt av tillfälligt drickande. PEth har halveringstid på c:a 4-11 dagar men CDT har halveringstid på 14-17 dagar. Man kan förstås sätta gränser för bägge för att visa på ett högt och långvarigt drickande men det är inte att likställa då egenskaperna för bildandet och nedbrytningen av PEth resp. CDT är väldigt olika.

"Utifrån tillgänglig vetenskap kan gränsvärdet > 0,30 µmol/L för PEth och gränsvärdet > 1,9 % för CDT anses likvärdiga för att upptäcka långvarigt högt intag av alkohol."
Citera
2025-05-19, 17:44
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrknallhatt
Hon kommer att vinna i HFD. Jag tänker på fallet Centrum för rättvisa driver. Det måste enigt lag finnas rimliga grunder, vilket en enda tolkning av ett pethvärde som grund inte är.

Det tror jag inte, om det ens tas upp i HFD. Centrum för rättvisa är inte rätta personerna att bedöma rättsläget och de går på vad Linn själv säger, vilket har visat sig inte vara sant i flera artiklar i media. Transportstyrelsen har en annan bild än vad som kommit fram i media, utan att undanhålla det Linn vill undanhålla.

Sen var det inte ett PEth-värde i Linns fall utan 5 prover över 0,3 varav ett var 0,69.
Citera
2025-05-19, 17:45
Medlem
Att PEth har samma evidensstyrka som CDT är rent skitsnack! Arbetsdokumentet från Socialstyrelsen ligger öppet på webben. Tom sökbart på Google. Vilka stjärnor.

Kortfattad info från Socialstyrelsen
PEth evidensstyrka ++ (kostnad 300 kr styck)
CDT evidensstyrka ++++ (kostnad 100 kr styck)

Någon tjänar pengar på det här!

PEth-gate deluxe! Hur tusan ska de styra upp det här? Fram med popcornen grabbar och tjejer.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-19 kl. 17:49.
Citera
2025-05-19, 17:45
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
"Utifrån tillgänglig vetenskap kan gränsvärdet > 0,30 µmol/L för PEth och gränsvärdet > 1,9 % för CDT anses likvärdiga för att upptäcka långvarigt högt intag av alkohol."

Ja i ett bredare perspektiv men värdena kan inte likställas då de visar på olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in