• 7
  • 8
2025-03-16, 07:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Vidare arbetar många palestinier på bosättningarna så de är kanhända inte bara av ondo för palestinierna.
https://miff.se/allt-du-behover-veta...-bosattningar/
https://miff.se/mediabevakning-och-i...der-i-samaria/
Tror du någon som inte redan är fanatisk israelvän tar den där propagandan på allvar?

Citat:
Jaså det var Nakba du tänkte på, min syn på Nakba är att det råder delade meningar om vad det var som egentligen hände, i vilken mån det var fråga om israelisk fördrivning om den i så fall var planerad eller ett resultat av kriget, eller om det var så att var fråga om "vanliga" flyktingströmmar som brukar uppkomma i krig, eller om det rentutav var så arabländerna uppmanade palestinierna att fly.
T o m israeliska underrättelsetjänsten skrev i en rapport efter kriget att det i huvudsak var judisk fördrivning det handlade om, sen kan du komma med dina "delade meningar". Det råder delade meningar om förintelsen ägde rum också...

Det ska också påpekas att det samtidigt fördrevs/flydde/emigrerade frivilligt (även här går meningarna i sär) hundratusentals judar från Arabvärlden. Vad som är klart är att det blev kvar fler araber i det som nu är Israel än judar i Arabvärlden, vad som också är klart är att delar av den arabiska "urbefolkningen" är så pass lojal med Israel att de omfattas av värnplikten (druserna) och att

Citat:
Israel har utkämpat många krig mot sina grannländer, vilka av dem anser du Israel startade ?
1948 startade med att sionisterna började en storskalig fördrivning av den infödda palestinska befolkningen.
1956 började med att Israel i allians med Frankrike och England anföll Egypten.
1967 började med att Israel angrep Egypten.
1973 var det arabstaterna som angrep.
Sen har vi några storskaliga israeliska angrepp på Libanon och deras närmast rutinmässiga bombningar av Syrien.
Citera
2025-03-18, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tror du någon som inte redan är fanatisk israelvän tar den där propagandan på allvar?

Du behöver inte ta den på allvar om du inte vill, då behöver inte jag ta proplaestinska påståenden på allvar. Frågan är ju då vad det är för mening att diskutera någonting. Mitt förslag är i stället att man bemöter påståenden i sak och inte lägger vikt vid VEM som kommer med dem.

Citat:
T o m israeliska underrättelsetjänsten skrev i en rapport efter kriget att det i huvudsak var judisk fördrivning det handlade om, sen kan du komma med dina "delade meningar". Det råder delade meningar om förintelsen ägde rum också...

Kan du komma med någon källa som styrker det ?

Citat:
1948 startade med att sionisterna började en storskalig fördrivning av den infödda palestinska befolkningen.

Jag tror knappast Arabstaterna blandade sig i saken p.g.a empati med Palestinierna, för då hade de väl behandlat de palestinska flyktingarna bättre och erbjudit dem medborgarskap och intrigerat dem i de samhällen de flytt till.

Citat:
1956 började med att Israel i allians med Frankrike och England anföll Egypten.
1967 började med att Israel angrep Egypten.

Vad gäller 1967 har jag hört andra versioner.

Citat:
1973 var det arabstaterna som angrep.

Skönt att vi kunde vara överens om det, detta ledde ju också till att Israel bytte Sinai mot fred.

Citat:
Sen har vi några storskaliga israeliska angrepp på Libanon och deras närmast rutinmässiga bombningar av Syrien.

Israel skulle nog säga att krigen mot Libanon provocerats framm av Plo och Hizbollah.
Vad är det för rutinmässigt bombade av Syrien du tänker på ? Att de bombade en misstänkt kärnreaktor i Syrien 2007 (https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygbo...%C3%A4ggningen) och att de i slutet av förra året bombade bort stora delar av Syriens militära kapacitet var INTE dåliga saker. Med tanke på hur blodigt inbördeskriget i Syrien var vill jag knappt tänka på vad som skulle hänt om Syrien lyckats skaffa kärnvapen. Vad som kunnat hända med druserna, Alawiterna och de kristna i Syrien om IS eller Al Qaida kommit över för avancerade vapen är inte heller trevligt att tänka på, särkilt med tanke på vad som redan har hänt.
Citera
2025-03-18, 06:40
Avstängd
Citat:
Kan du komma med någon källa som styrker det ?
"To summarize the previous sections, one could, therefore, say that the impact of “Jewish military action” (Haganah and Dissidents) on the migration was decisive, as some 70% of the residents left their communities and migrated as a result of these actions. . . ."
https://www.juancole.com/2023/05/nat...estinians.html
Detta var då den israeliska versionen som torde underdrivit hur stor del av den etniska rensningen de var skyldiga till.

Citat:
Jag tror knappast Arabstaterna blandade sig i saken p.g.a empati med Palestinierna, för då hade de väl behandlat de palestinska flyktingarna bättre och erbjudit dem medborgarskap och intrigerat dem i de samhällen de flytt till.
De kanske ville slippa ta emot alla dessa flyktingar?
Citat:
Vad gäller 1967 har jag hört andra versioner.
Det tror jag säkert, men det innebär inte att de är sanna.

Citat:
Skönt att vi kunde vara överens om det, detta ledde ju också till att Israel bytte Sinai mot fred.
Jo, kriget vart lite väl jämnt för Israels smak så de insåg att de var tvungna att offra lite land för att få fred med en av grannarna. Vad vi ser här är att medan jag är villig att erkänna att araberna startat en del krig klarar du inte att erkänna att Israel gjort något fel. Då blir det "hört andra versioner."

Citat:
Israel skulle nog säga att krigen mot Libanon provocerats framm av Plo och Hizbollah.
Det skulle de säkert. Nu fanns ju i och för sig inte Hizbollah när Israel anföll första gången.
Citera
2025-03-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Senast jag kollade så terroriserade han ett grannland. Är man inte terrorist då?

Så då är alla palestinier terrorister menar du?
Citera
2025-03-21, 23:33
Medlem
zombie-nations avatar
Trump har meddelat att de är på Israels sida. Innan visste inte de om de skulle ha USA med sig, men nu vet de så nu kan de utrota palestinier utan urskiljning och få stöd.
Citera
2025-03-26, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"To summarize the previous sections, one could, therefore, say that the impact of “Jewish military action” (Haganah and Dissidents) on the migration was decisive, as some 70% of the residents left their communities and migrated as a result of these actions. . . ."
https://www.juancole.com/2023/05/nat...estinians.html
Detta var då den israeliska versionen som torde underdrivit hur stor del av den etniska rensningen de var skyldiga till.

Jag ska försöka hinna med att läsa på och återkomma, skulle dock inte förvåna mig om det finns olika tolkningar av detta.

Citat:
De kanske ville slippa ta emot alla dessa flyktingar?

Hade inte ett accepterande av delnnigsplanen varit ett bra sätt för att slippa det ?

Citat:
Det tror jag säkert, men det innebär inte att de är sanna.

Saken är bara den att det verkar finnas en mängd olika versioner av händelser relaterade till den ArabiskIsraeliska konflikten, jag har tagit del av betydligt mer Israelvänliga versioner än dina, versioner som stryks med utförliga och djupgående resonemang t.ex:
https://www.youtube.com/watch?v=w9uLtCAbbRc

Citat:
Jo, kriget vart lite väl jämnt för Israels smak så de insåg att de var tvungna att offra lite land för att få fred med en av grannarna. Vad vi ser här är att medan jag är villig att erkänna att araberna startat en del krig klarar du inte att erkänna att Israel gjort något fel. Då blir det "hört andra versioner."

Jag har aldrig sagt att Israel aldrig gjort fel, när det kommer till vilka som startade krigen finns dock olika versioner, jag säger inte att din nödvändigtvis är fel och Israels nödvändigtvis rätt. Jag kan dock ge flera exempel där jag anser Israel gjort fel.

Citat:
Det skulle de säkert. Nu fanns ju i och för sig inte Hizbollah när Israel anföll första gången.

Nej men 2006 och 2024 kan kan gott argumentera för att Hizbollah provocerade fram krigen, vad gäller 1982 går det att argumentera för att PLO provocerade fram dem. Sen antar jag att det finns andra uppfattningar.
Citera
2025-03-26, 07:22
Avstängd
Citat:
Hade inte ett accepterande av delnnigsplanen varit ett bra sätt för att slippa det ?
Israel hade redan visat att de aldrig avsåg att följa den med angreppet på Jaffa och Deir Yassin som låg utanför "deras" zon. Detta ens om man nu anser det rimligt att ge bort halva landet till en bunt invandrare.

Citat:
The establishment of a state, even if only on a portion of the land, is the maximal reinforcement of our strength at the present time and a powerful boost to our historical endeavors to liberate the entire country.

We shall admit into the state all the Jews we can. We firmly believe that we can admit more than two million Jews. We shall build a multi-faceted Jewish economy– agricultural, industrial, and maritime. We shall organize an advanced defense force—a superior army which I have no doubt will be one of the best armies in the world. At that point I am confident that we would not fail in settling in the remaining parts of the country, through agreement and understanding with our Arab neighbors, or through some other means.
/David Ben Gurion 1937
när han skulle försvara varför han accepterade en delningsplan. Låter detta som någon det går att lita på i en kompromiss?

Citat:
Saken är bara den att det verkar finnas en mängd olika versioner av händelser relaterade till den ArabiskIsraeliska konflikten, jag har tagit del av betydligt mer Israelvänliga versioner än dina,
Jag är fullt medveten om att det finns mycket proisraelisk propaganda. Den är dock väl selektiv i sina fakta för min smak.

Citat:
Nej men 2006 och 2024 kan kan gott argumentera för att Hizbollah provocerade fram krigen, vad gäller 1982 går det att argumentera för att PLO provocerade fram dem. Sen antar jag att det finns andra uppfattningar.
Ja, själv skulle jag ju se att Israel ockuperade rest-palestina sedan 1967 som en rätt grov provokation...
Citera
2025-10-06, 04:09
Spänt läge inför veckans fredssamtal – Trump hotar Hamas med utplåning.
Samtidigt fortsätter Israel att släppa bomber över Gaza!

Utspelet hade föregåtts av ett tydligt hot från den amerikanska presidenten.
”Om denna SISTA CHANS till ett avtal inte möts kommer ett HELVETE, som ingen
någonsin sett tidigare, att bryta ut mot Hamas”, skrev han på Truth Social.

”Låt oss få det gjort, FORT”
Hamas svar hyllades av den amerikanske presidenten, som direkt gjorde ett
nytt inlägg där han konstaterade att ”freden är nära”. Men det måste gå snabbt.

”Jag kommer inte tolerera förseningar, vilket många tror kommer ske, eller någon
form av utkomst där Gaza blir ett hot igen. Låt oss få det gjort, FORT”, skrev han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...alet-i-egypten

Mycket snack som vanligt från Trumpen, får se vad som händer .....

(FB) Trump varnar Hamas: De ska få ett helvete
(FB) Trump. "let hell break out" om Hamas inte släpper gisslan innan Lördag klockan 12.
(FB) Trump befriar gisslan i Gaza
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in