2025-03-07, 13:57
Medlem
Fick ett paket med vegeteriska korvar, har alltid skjutit det åt sidan men nu när jag testat kunde jag inte se skillnad mot kött... Dessa var från scan (Chorizo), antar kryddningen gör mycke men finns det några andra bra fabrikt?
Citera
2025-03-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Varför liksom... vad är grejen?

Men jag åt en köttfri soppa med vitlök och köttfri köttfärs.

Det var gott.

Det viktiga med soppor är ju att få till en bra buljong. Kanske de hade riktig buljong i?

Nu var det ingen soppa utan stekta korvar...Men bra försök
Citera
2025-03-07, 15:08
Medlem
Loreias avatar
Peas of heaven's cheezy korv och Scans vego-salsiccia är enligt mig dom bästa
Citera
2025-03-07, 16:05
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Fick ett paket med vegeteriska korvar, har alltid skjutit det åt sidan men nu när jag testat kunde jag inte se skillnad mot kött... Dessa var från scan (Chorizo), antar kryddningen gör mycke men finns det några andra bra fabrikt?

Vegetarian sedan 16 år tillbaka häröver.
Min åsikt (vad beträffar det utbud jag har provat i från svenska butiker) om det är specifikt korv du efterfrågar är att Scans chorizo och Middagskorv från Pärson eller Garant är de enda som jag personligen tycker har varit värda att köpa. Icas middagskorv var bara vidrig. De flesta andra av "hotdog"-typ är torra, gryniga och rätt smaklösa.
Har du nära till Finland så har de betydligt bättre vegokorv imo.

Vad beträffar andra produkter som inte är korv så finns det såklart både mer och mindre trevliga alternativ. Men generellt så äter jag rätt lite "fejkköttprodukter" nowadays.
Citera
2025-03-07, 16:07
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia

Nu när du säger salsiccia så måste jag medge att jag skrev fel i mitt förra inlägg. Det är ju salsicca och inte chorizo som jag gillade från Scan!
Citera
2025-03-07, 17:19
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Vegetarianer tror att de gör gott för både kropp och miljö men det är inte bra. Tankevurpa. Trevlig helg!

Är inte vegetarian för varken kropp eller miljö, om än att mina värden är toppen :P
Citera
2025-03-08, 21:22
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia

Tycker du de är bra, eller bara de bästa som finns att välja på?

(Saknar Coops veg-korvar som faktiskt var riktigt bra. Men de försvann av någon oklar anledning. Och jag har inte hittat någon bra ersättning än.)
Citera
2025-03-08, 22:03
Medlem
Vem0ths avatar
Scans "Chorizo" är väldigt god måste jag erkänna. Man känner direkt att det inte är kött men det smakar "korv" på ett konstigt sätt om man kan överleva den konstiga texturen. Peas of Heaven har en betydligt bättre konsistens i sina korvar men dessa lurar mig inte för fem öre att det skulle efterlikna kött, jag känner smaken av hela listan av ingredienser vilket jag inte vill göra när jag äter korv då vill jag bara ha ett bra skinnlager som känns bra att tugga igenom och en smak som efterliknar hur en korv ska smaka.

Scan har inte riktigt hittat konsistensen men vi är väldigt nära en bra vegansk korvprodukt om några kloka skallar slår samman.
Citera
2025-03-12, 09:55
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Tycker du de är bra, eller bara de bästa som finns att välja på?

(Saknar Coops veg-korvar som faktiskt var riktigt bra. Men de försvann av någon oklar anledning. Och jag har inte hittat någon bra ersättning än.)

Tycker genuint att dom smakar gott, gillar även https://sorundavego.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in