2025-03-07, 11:28
Medlem
När Sverige gick med i EU, den största union som skapats sedan USA, så fick Sverige ge med sig på att inte sälja Snus till andra länder förutom inom Sveriges gränser. Ett av de mest fungerande länderna i Europa, och de fick inte sälja nikotin i icke rökbar form till andra unionsmedlemmar...

När jag reste till andra europeiska länder fick jag ta med mig snus hemifrån, eller röka cancer till lungorna smärtade för att stilla mitt nikotinbegär. På vägen hem köpte jag hundratals liter av alkohol till en tiondel av svenska priset.

Under 2010-talet kom tobaksfritt snus. De helvita snuset. "Nicotine pouches". För cirka 3 år sedan, i Maj 2022, blev Swedish Match köpt upp av den amerikanska jätten Philip Morris.

Efter det ser jag deras produkt "Zyn" över allt, ett varumärke av det tobaksfria snuset. Ni vet de helvita påsarna som blivit stort sista 10 åren.
Jag har varit i 3 länder där jag kan gå in i vilken kiosk som helst och köpa Zyn.

Något som multimiljard-ekonomin Sverige var förbjudet att göra får att gå med i EU. Där det beroendeframkallande nikotin redan var lagligt, i form av det mycket mer skadliga, men amerkansk-dominerande "cigaretter".

USA köper företaget - och plötsligt tillåts det i nästan varenda europeska land. EU bryr sig i alla fall inte.

Är vi dömda att vara simps åt USA? Ligger det i vårt DNA?
Lilla Sveriges förbjuds att sälja sin produkt som varit kulturellt bunden i nästan 200 år på semi-inhemsk marknad, men en månad efter en amerikansk megajätte köper upp ägandet så är det klart EU ska tillåta det.

What gives?
Är det inte helt sinnessjukt och rent av föraktfullt?
Jävla hjärndöda töntar?
Citera
2025-03-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farligfisksoppa
När Sverige gick med i EU, den största union som skapats sedan USA, så fick Sverige ge med sig på att inte sälja Snus till andra länder förutom inom Sveriges gränser. Ett av de mest fungerande länderna i Europa, och de fick inte sälja nikotin i icke rökbar form till andra unionsmedlemmar...

När jag reste till andra europeiska länder fick jag ta med mig snus hemifrån, eller röka cancer till lungorna smärtade för att stilla mitt nikotinbegär. På vägen hem köpte jag hundratals liter av alkohol till en tiondel av svenska priset.

Under 2010-talet kom tobaksfritt snus. De helvita snuset. "Nicotine pouches". För cirka 3 år sedan, i Maj 2022, blev Swedish Match köpt upp av den amerikanska jätten Philip Morris.

Efter det ser jag deras produkt "Zyn" över allt, ett varumärke av det tobaksfria snuset. Ni vet de helvita påsarna som blivit stort sista 10 åren.
Jag har varit i 3 länder där jag kan gå in i vilken kiosk som helst och köpa Zyn.

Något som multimiljard-ekonomin Sverige var förbjudet att göra får att gå med i EU. Där det beroendeframkallande nikotin redan var lagligt, i form av det mycket mer skadliga, men amerkansk-dominerande "cigaretter".

USA köper företaget - och plötsligt tillåts det i nästan varenda europeska land. EU bryr sig i alla fall inte.

Lilla Sveriges förbjuds att sälja sin produkt som varit kulturellt bunden i nästan 200 år på semi-inhemsk marknad, men en månad efter en amerikansk megajätte köper upp ägandet så är det klart EU ska tillåta det.

What gives?
Jävla hjärndöda töntar?

När jag såg Agenda i söndags, med politikernas torra röster som ekade om Ukrainakriget och USA:s plötsliga tvekan att fortsätta bära NATO och EU:s militära mantel, slog det mig hur Miljöpartiet och Vänstern helt plötsligt inte längre kunde gömma sig bakom bekväma låtsasproblem. Verkligheten brakade ner från himlen med en skoningslös kraft, och för första gången såg jag något annat än den vanliga självgodheten i deras ögon. Nu fanns där en klarsynt blick, en sorts bitter nykterhet som tidigare bara funnits hos konservativa politiker. Skräcken hade satt sina klor i dem det var ingen övning längre. Det var verkligheten, naken och brutal.

På samma sätt måste hela Sverige vakna upp från den progressiva frihetsdvala som vi bekvämt sovit i under de senaste 60 åren. Våra framtida ledare kan inte längre luta sig tillbaka och naivt betrakta världen utifrån. Det är dags att sätta Sverige främst, klart och kompromisslöst, innan andra nationer gör anspråk på det vi tagit för givet.
Citera
2025-03-07, 12:29
Medlem
Citat:

What gives?
Jävla hjärndöda töntar?

Istället för att beskylla människor med rejält mycket högre iq än du, och som har betydligt mycket mer stake än du, för att vara töntar, så varför inte bara fråga?

Usa är ett gigantiskt land med 330 miljoner människor. Sverige är ett litet land med 10 miljoner människor. Det innebär att vid en förhandling så kommer Usa ha en mycket högre röst, vilket inte är varken konstigt eller dåligt. Eu har ca 500 miljoner människor, så där har Sverige ännu mindre röst, om vi står utanför.

Det är förklaringen till att länder blir bemötta olika. Men är Sverige en del av Eu så blir vi en del av EUs höga röst, tex vid en förhandling med Usa eller Kina, det är oftast mycket bra för lilla Sverige.
Citera
2025-03-07, 13:25
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Bra frågeställning.

Jag antar det på något sätt, som är för komplext för mig att greppa, så är det så att bankerna bestämmer. Bankerna styrs av samma människor som styrt USA under lång tid.

Just nu är jag dock osäker om Trump är ännu en skådespelare som agerar enligt manus från dessa, eller om han faktiskt har en personlig agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in