2025-03-07, 21:18
Medlem
Bel-Air-Princes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetkamsen
Jag tror hon var full när hon åkte. Har en känsla av att hon inte skulle gjort så här i nyktert tillstånd. Hon får inte frågan en enda gång om hon drack innan hon åkte till Stockholm.

Jag misstänker att hon inte hade tänkt dricka alls eller tänkte "bara ta en öl", men blev nedsupen av sin gamla alkis-kompis. Som hon sannolikt söp tillsammans med för 10 år sen, när hon hade pågående alkoholproblematik och var hemlös.
Hon nämner att Jo*an "tjatade", och han pröjsade för rubbet.

Om hon söp hemma innan hon åkte, hade polisen sannolikt hittat bevis på det i bostaden.

Som har nämnts av andra tror jag att gränserna på hur länge hon kunde lämna grabben ensam när han sov hade tjänjts på, eftersom hon jobbade natt intill bostaden.

Tanken var att träffa sin kompis, tjöta lite, sen köra tillbaka med bilen efter någon timme.
Sen slutade det åt helvette för att hon fick i sig för mycket, vilket inte är jätteförvånande med tanke på hennes historiska relation till alkohol. Att ens träffa den kompisen i den kontexten hon gjorde medans grabben var hemma själv, är djupt oansvarigt.
Det här med att åka pendel tillbaka är nog en idé som dök upp efter andra eller tredje shotten. Hon verkade enligt FUP ha noll koll på Stockolm, dess lokaltrafik och inte ens kollat upp hur hon skulle ta sig tillbaka. Och när polisen LOB:ade henne letade och yrade hon efter sin hyrbil.

Djupt tragisk händelse.
Hoppas hon inte faller tillbaka och att grabben får en stabil och trygg uppväxt, oavsett vem som tar hand om honom i framtiden.
Senast redigerad av Bel-Air-Prince 2025-03-07 kl. 21:37.
Citera
2025-03-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Detta hände i slutet av -23, man undrar vad domen blev och om barnet är omhändertaget fortfarande. Det hoppas jag innerligt.

Citat:
Ursprungligen postat av SnokigaSnoken
Pojken fick alltså placeras hos mormor enligt FUPen, trots att polis och ambulans noterade att pojken inte tydde sig till mormor och att mormor därefter inkommer till polisen med uppgifter om att hon på grund av dåligt minne har glömt att hon lovat att ta hand om pojken aktuell natt. Hur är det möjligt att mormor anses lämplig som familjehem åt pojken? Är han kvar där?

Finns en dom från förvaltningsrätten i Uppsala, februari 2024, att han omhändertogs enligt LVU. Han var då redan placerad i familjehem akut (inte hos mormor).

Förvaltningsrätten i Uppsala mål nr 8024-23.
Citera
2025-03-07, 21:48
Medlem
Jävla pundarskalle! Hoppas att du aldrig mer får se barnet!!
Mar*a M*rk Fd Hurt*g i Vänge!

Tänk att det kan klia så mycket i f*ttan så att man lämnar sin bebis själv hemma utan mat o vatten och åker till Stockholm o festar!!!

Tänk att familj, vänner, kollegor o grannar alltid kommer se ner på dig och snacka skit om dig bakom din rygg!
Citera
2025-03-07, 21:51
Medlem
Har inte klart för mig exakt hur gammal barnet var när händelsen inträffade men jag skulle aldrig vågat lämna ett barn på 18 månader i en spjälsäng. Ett av mina barn fick sluta sova i spjälsängen i den åldern för hon gillade klättra ur den och hon var ett lugnt barn.
Citera
2025-03-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om kvinnan hade druckit mycket, ville hon kanske avvakta med amning och skötsel av bäbisen, på samma sätt som man avvaktar med att köra bilen dagen efter, tills alkoholhalten i kroppen planat ut.

Ammade hon fortfarande, framgår det av FUP?
Citera
2025-03-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoddie
Ingen annan som har läst förhöret med mormor till ungen?
Hon försöker ta på sig skulden och påstår sig ha glömt och virrat bort en lapp som sa att hon skulle vara barnvakt just då..

Mormorn borde åtalas för mened. Hennes upphittade lapp är utan tvekan en efterkonstruktion för att hjälpa dottern. Risken är dessutom överhängande att hon utsätter sitt barnbarn för livsfara med tanke på denna handlingen och tidigare missbruk. Lite medberoende kanske?!

Gå ut runt kvarteret med en hund, slänga sopor etc kan jag köpa om man har en babywatch och kan vara vid barnets sida på nån minut. Att sätta sig i en bil och åka 40 (!!!!!!) Minuter för att ta en öl, är en fruktansvärd handling.

Jag minns att jag sprang ner till soprummet (2min) när min var i samma ålder. Vad hade hon tänkt göra om det började brinna? Om hon krockade? Med 22 kr på kontot? Hon hade inte ens pengar till en taxi.

Hon brister redan innan i omvårdnad av båda barnen. En 14-åring ska inte vara uppe på nätterna 3-4 dagar i veckan för att passa sitt syskon. Ännu mindre ha ett ansvar om det händer något.
Citera
2025-03-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille

Hon slutade amma efter 7 dar efter barnets födelse står det.
Citera
2025-03-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Detta hände i slutet av -23, man undrar vad domen blev och om barnet är omhändertaget fortfarande. Det hoppas jag innerligt.

Enligt dn.se ikväll omhändertogs barnet och har sedan dess varit placerat i familjehem.
Citera
2025-03-07, 22:38
Medlem
Ni som har tittat på bilderna, visst hade pojken ett Emla plåster i höger armveck? Varför då?
Citera
2025-03-07, 22:39
Medlem
Undra hur kontakten med barnet och den sk modern ser ut idag? Modern kan väl rimligtvis inte jobba kvar som boendestödjare efter detta? Har hon blitt alkis på heltid efter detta? Vilken jävla fylla mest rimliga är väl att hon var packad redan hemma innan hon drog till sthlm? Annars finns ingen rim och ranson i det hela
Citera
2025-03-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

(Åklagarmyndighetens eller Tingsrättens klavertramp behöver nog inte ens diskuteras. Hur fan fick man ut en helt ren kopia av en FUP inför en rättegång som dessutom skall hållas inom lyckta dörrar? Grabbens hela liv är ju utsmetat i FUP. Hela hans 2åriga BVC-journal är ju med i klartext.)

Det är förjävligt rent utsagt! Blir så jävla vansinnig när jag tänker på bilderna på barnet utan kläder. Och BVC-journalen.

Nån borde anmäla Uppsala tingsrätt!
Jag var på g att mejla dem idag men fegade ut i sista minuten.

Kan nån med mer stake än mig anmäla tingsrätten? Eller i vart fall kontakta dom. Det sitter folk där och tjänar pengar varje månad, som har till jobb att maska bl.a. FUPar. Hur fan är det möjligt?? Nåns jobb borde ryka asap.

uppsala.tingsratt@dom.se
Citera
2025-03-07, 22:51
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille

Utifrån trådstarten utgick jag ifrån att barnet i alla fall var i en ålder där så är brukligt.

Blev osäker nu. Trådstarten har genomgått en omfattande redigering. Men jag har för mig ordet spädbarn förekom, eventuellt redan i rubriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in