2025-03-07, 08:02
Medlem
RutgerFuchss avatar
Åsa skriver att idrottsstjärnor blivit tråkiga, PK och slätstrukna och längtar sig tillbaks till tiden där stjärnorna präglades av aggressivitet och sexualitet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Oo2dRq/asa-linderborg-jag-saknar-idrottens-udda-personligheter

Visst kan man hålla med henne i mångt och mycket, men är det inte väl magstarkt att gnälla över något som man i allra högsta grad är medskyldig till? Hade inte en reflektion om den egna skulden till att det blivit som det blivit varit på sin plats? Om man i årtionden huggit som en hök på, skandaliserat och gett upphov till cancelling av udda människor, kallat dem för toxiska gubbslem som förstör världen, har man då inte ett eget ansvar för att människor för slippa hatdreven från media som i sin tur gör en till allmän persona non grata, just blivit slätstrukna, präktiga, PK och löjligt ödmjuka?

Kanske ingressen till artikeln borde lytt:
"Varför bär kniven som sitter i ryggen på mig mina egna fingeravtryck"?

Diskussionsunderlag:
Bär media ett ansvar för hur människor i offentligheten har blivit?
Om det är så, är det rimligt att svära sig fria från detta ansvar och ondgöra sig över konsekvenserna av det?
Om Åsa vill förändra det rådande klimatet, hade en rejäl pudel varit på sin plats, där hon sedan aktivt arbetar för att påverka mediehusen att sluta att skandalisera, cancella och marginalisera udda människor?
Citera
2025-03-07, 08:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Sent ska syndaren vakna…
Media är väl de som stått på barrikaderna och hamrat in PK och gjort allt för att förbjuda allt som inte är woke!

Tyvärr upplever jag att den yngre generationen är helt hjärntvättade i detta och man märker att yngre kollegor är snöflingor av rang som gärna förbjudet allt. Skämt tål de inte heller! Allt ska vara allvarligt, och känselspröten för risk för att känna sig stött är välslipade.

Enligt egen efterforskning verkar USA, England och Sverige vara eliten gällande PK och woke.

Tyvärr ser jag ingen ljusning i detta land och kan jag kommer jag förhoppningsvis flytta härifrån, ifrån alla dessa osköna allvarsamma människor. Det är en dröm att slippa alla lättkränkta människor!
Citera
2025-03-07, 08:54
Avslutad
En ovanligt svag text för att vara Linderborg. Jag fastnar för följande:

"Jag vill inte romantisera kring sponken, själsligt fladder och rotlöshet – det finns inget vackert i Nacka Skoglunds öde – men jag sörjer att det inte längre finns nåt utrymme för de udda existenserna.

Det är bipolära tider vi lever i. Vissa människor kan öka intresset för sin person genom att vara hur gränsöverskridande som helst, de säljer ut precis allt de har, just nu kan man titta eller lyssna på ett dussin hel- och halvkändisar som tuggar med öppen mun om sitt sexliv.

Andra kan inte göra nånting utan att elden släpps lös.
"

Vad menar hon? Är det vita kränkta mäns rätt att tafsa som ska försvaras på bekostnad av den före detta tafsvakten Siri H som avhandlar sitt sexarbete tillsammans med Linda S i podden Gränslöst?

Eller något helt annat? Det är öppet för tolkning. Handlar det ens om sport när hon går över till hel- och halvkändisar.

"Tugga med öppen mun", en metafor hämtad ur det dåliga bordskickets kakafoni av störigheter vill väl signalera det osmakliga i att dela med sig av sitt sexliv som känd.

Och vad har detta med "udda existenser" att göra? Tyvärr är jag som sportanalfabet inte insatt i Nacka Skoglunds öde eller hur pass udda han var, även om det säkert finns någon tråd på Flashback som kan råda bot på min okunskap.

Jag blir mest nyfiken på vilka andra som inte kan göra någonting utan att elden släpps lös?

Vem som flocken far efter med högafflar är en fråga om samtid och vem som har momentum i en samtid. Den lilla människan kan använda den stora som hävstång. Det gäller att veta vem man ska hetsa mot och när det går att göra det, få folk med sig eller emot sig. Då släpps elden lös. Annars blir överorden enbart fäktande mot väderkvarnar.
Citera
2025-03-07, 09:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
En ovanligt svag text för att vara Linderborg. Jag fastnar för följande:

"Jag vill inte romantisera kring sponken, själsligt fladder och rotlöshet – det finns inget vackert i Nacka Skoglunds öde – men jag sörjer att det inte längre finns nåt utrymme för de udda existenserna.

Det är bipolära tider vi lever i. Vissa människor kan öka intresset för sin person genom att vara hur gränsöverskridande som helst, de säljer ut precis allt de har, just nu kan man titta eller lyssna på ett dussin hel- och halvkändisar som tuggar med öppen mun om sitt sexliv.

Andra kan inte göra nånting utan att elden släpps lös.
"

Vad menar hon? Är det vita kränkta mäns rätt att tafsa som ska försvaras på bekostnad av den före detta tafsvakten Siri H som avhandlar sitt sexarbete tillsammans med Linda S i podden Gränslöst?

Eller något helt annat? Det är öppet för tolkning. Handlar det ens om sport när hon går över till hel- och halvkändisar.

"Tugga med öppen mun", en metafor hämtad ur det dåliga bordskickets kakafoni av störigheter vill väl signalera det osmakliga i att dela med sig av sitt sexliv som känd.

Och vad har detta med "udda existenser" att göra? Tyvärr är jag som sportanalfabet inte insatt i Nacka Skoglunds öde eller hur pass udda han var, även om det säkert finns någon tråd på Flashback som kan råda bot på min okunskap.

Jag blir mest nyfiken på vilka andra som inte kan göra någonting utan att elden släpps lös?

Vem som flocken far efter med högafflar är en fråga om samtid och vem som har momentum i en samtid. Den lilla människan kan använda den stora som hävstång. Det gäller att veta vem man ska hetsa mot och när det går att göra det, få folk med sig eller emot sig. Då släpps elden lös. Annars blir överorden enbart fäktande mot väderkvarnar.

Åsa är osynkad. Hon ska nog ta och bosätta sig i säg Hässelby i några år för att förstå att vi är alla udda existenser utanför tullarna. Eller så är det kanske balkongflickorna hon refererar till med den där frasen om lösa eldar?

Nacka var en kille som spelade både för AIK och HIF och sen söp och knaprade ihjäl sig. Så går det om man spelar för de lagen.
Citera
2025-03-07, 09:12
Medlem
Dofternas avatar
Nu avpublicerad.
Citera
2025-03-07, 09:13
Medlem
Tänker hon på ’de udda existenserna’ som hetsar till självmord? Glöm inte Åsas historia.
Citera
2025-03-07, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs

Om Åsa vill förändra det rådande klimatet, hade en rejäl pudel varit på sin plats, där hon sedan aktivt arbetar för att påverka mediehusen att sluta att skandalisera, cancella och marginalisera udda människor?

Glömde visst att förhålla mig till diskussionsunderlaget du erbjöd. Håller inte riktigt med om alla dina utgångspunkter eller din analys men media, även sociala medier som främst TikTok och Instagram är en freakshow. Det betyder att ju freakigare ju synligare. Freaket, nörden och tönten har i tur och ordning bjudits in i finrummet, och nu har vi Trump och Musk där vi har dem. Margaret Thatcher var väl också ett freak på sitt vis, Ebba Busch är ett freak när hon käkar på Max i nobelstass eller gör djävulstecknet på Jimmie Åkessons bröllop. Annie Lööf var ett freak som folk dock identifierade sig med.

Ett freak ber inte om ursäkt utan bjuder på show. Utan show finns ingen anledning att titta, då kan man lika gärna läsa en bok. Böcker om eller av freaks är populära, men att ta del av dem kräver lite mer än en högaffel.
Citera
2025-03-07, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eurasiatic
Åsa är osynkad. Hon ska nog ta och bosätta sig i säg Hässelby i några år för att förstå att vi är alla udda existenser utanför tullarna. Eller så är det kanske balkongflickorna hon refererar till med den där frasen om lösa eldar?

Nacka var en kille som spelade både för AIK och HIF och sen söp och knaprade ihjäl sig. Så går det om man spelar för de lagen.
Va?
Citera
2025-03-07, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu avpublicerad.
Hon kanske återkommer med förtydligande?
Citera
2025-03-07, 09:16
Medlem
Mr.Swedens avatar
Åsa Linderborg - lillgrisen som på sin ledarplats trackaserade stadsteaterns chef Benny Fredriksson till självmord - vill alltså ha tuffare tag? Det var väl just tuffare tag Fredriksson anklagades för.

Det här är enkelt, lillgrisen är klassisk marxist med fokus på det svenska samhällets chockerande ekonomiska orättvisor (suck) och har känt sig marginaliserad i vänsterns identitesflum. Nu ser hon sin chans till en återkomst. Som herpes, ungefär.
Citera
2025-03-07, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Va?

Stammar jag?

Tror du att några andra än vita kan hålla på som Julia och Skugge i Sverige? Inte om man är lite mörk under ögonen va och bor på femte våningen va?

Va? Va?
Citera
2025-03-07, 09:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Diskussionsunderlag:
Bär media ett ansvar för hur människor i offentligheten har blivit?
Om det är så, är det rimligt att svära sig fria från detta ansvar och ondgöra sig över konsekvenserna av det?

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu avpublicerad.
Fast att den försvann, visar väl på något också. Frågan är varför? Man kan attackera henne för det som hänt tidigare. Men frågan är väl om hon har rätt i sak och om det är därför artikeln försvann.

Vilka åsikter får egentligen framföras. Malin Ekman slutade på SvD då hennes artiklar refuserades för de var för Trump vänliga.

Sen har väl Åsa pudlat ett antal gånger. Men människor glömmer aldrig. Så vad hon än säger om pk-klimatet kommer man att dra upp det varje gång som motargument och fortsätta som förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in