Citat:
Ok jag gör nog en annan analys baserad på vad vi sett under historiens gång. För det första har det alltid visat sig svårare att besegra Ryssland än man från början trott, men låt säga att ett totalt krig Västeuropa VS Ryssland visar sig framgångsrikt även om det kräver enorma resurser och stora förluster. När vi når en viss fas av framgång och Putin och Ryssland känner att allt är förlorat ligger vi ändå farligt till.
Putin skulle högst troligt inte börja peta på kärnvapenknappen i ett inledande skede, så tokig är han inte ännu. När däremot slutet är nära och allt känns förlorat kommer saken i ett annat läge. De farligaste människorna här i världen är de som inte längre har något att förlora. De kan ta till handlingar de tidigare inte ens kunde drömma om.
Låt ändå säga att det något osannolika händer att väst tar hem kriget utan att Putin blir galen och desperat, och att Ryssland är besegrat. Nå Ryssland finns ändå kvar och det är oerhört osannolikt att det bara sådär ska bli en helt vanlig och demokratisk stat utan maktambitioner eller att det faller isär i ett antal helyllestater.
Så nä demokrati har aldrig åstadkommits genom krig eller påtryckningar så jag är helt säker på att ur askan skulle en ny diktatur, terrorstat eller något annat skit växa fram. Det är bara att titta sig om i världen på de diktaturer som tidigare har "befriat" genom maktmedel.
Nej jag tror nog att någon form av förhandlingar med tillhörande säkerhetsgarantier är ett måste för att få slut på skiten. Då menar jag riktiga förhandlingar och inte det försök till utpressning gentemot Ukraina som Trump och Putin kokade ihop. Där de gemensamt skulle robba Ukraina på territorium och råvaror.
Det kan självklart kännas som skit att tvingas förhandla med en angripare men jag tror tyvärr att alla andra alternativ är värre