Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Fast man är ju med i en försvarsallians. Det är ju ur spel om nya presidenter ställer nya villkor hela tiden. USA har fått länder att avstå från kärnvapen för att de står för kärnvapenförsvaret. Man kan inte ändra sådant var 4e år. I praktiken innebär det att alla måste agera som om USA inte är med i NATO, för man vet inte vad USA bestämmer imorgon. Det går ju åt två håll, USA är den enda NATO-medlem som fått hjälp enligt paragraf 5.
Tänk din sista mening såhär: "Vilken kollega hade du helst hjälpt, den som alltid ställer upp oavsett, eller den som bara ställer upp om du lyder hans tillfälliga nycker och krav?"
Jag vill inte in på länken. Jag baserade min kommentar enbart på rubriken och på det som står i ts, utan att veta ett skit om vad det egentligen handlar om. Därav en banal jämförelse.
Jag kan tycka att det är knepigt att diskutera världspolitiken när man inte alls är insatt, som jag då. Men jag håller med dig, en allians är en allians och det är ur spel om man ska ändra på villkoren och USA fick faktiskt hjälp av NATO att rensa upp i Afghanistan efter 9/11.
Kanske är NATO på väg ur spel eller i alla fall USA del i det hela. Det är ett spännande världsläge och man kan inte lita på någon.
Men som sagt, jag har ingen koll så jag ska inte snacka.
Trevlig helg och adjö!