• 4
  • 5
2025-03-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
och vår biståndsbudget ligger på 2 %, vi satsar nästan lika mycket på afrikanska länder som
på vårt eget försvar.
Ja. De pengarna bör vi istället satsa på vårt eget försvar.
Citera
2025-03-07, 13:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Han vill bara sälja vapen till Europa. Men det är slut med det nu, nu kommer Europa att sluta köpa amerikanskt och utveckla eget. Begriper han verkligen inte det?
Citera
2025-03-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Han vill bara sälja vapen till Europa. Men det är slut med det nu, nu kommer Europa att sluta köpa amerikanskt och utveckla eget. Begriper han verkligen inte det?
Det är naturligtvis en aspekt av det hela och naturligtvis har han ekonomiska problem i USA som han måste ta ansvar för.

Men samtidigt verkar han nu ha insett att han tjänar mer på att försvara allierade än att gå Kremls ärenden.
Citera
2025-03-07, 15:12
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
De platserna är inget USA tjänat på utan enbart varit en kostnad för att bortskämda europeer kunnat ägna sig åt korkad klimathysteri och att leka humanitära stormakter.

Ekonomi logistik och geografi är förslagsvis ämnen du behöver läsa upp i Du kuggade just rejält i dessa ämnen.

Det blir omöjligt för USA att öht bedriva sin verksamhet samt driva sin utrikespolitik utan dessa baser och samarbeten . Att bedriva polisaktioner eller bomba länder till underkastelse fungerar väldigt dåligt utan fungerande logistik ( Den logistik man får blir också sisådär 100 gånger dyrare och dessutom sämre och får längre vägar som dessutom blir mer sårbart )

Men visst om USA ska lämna den globala arenan och bli en isolationistisk igelkott och bli 100% självförsörjande har du givetvis rätt .
Citera
2025-03-07, 16:26
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
och vår biståndsbudget ligger på 2 %, vi satsar nästan lika mycket på afrikanska länder som
på vårt eget försvar.
Biståndsbudgeten ligger på 56 miljarder och försvarsbudgeten på 138 miljarder.
Citera
2025-03-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ekonomi logistik och geografi är förslagsvis ämnen du behöver läsa upp i Du kuggade just rejält i dessa ämnen.

Det blir omöjligt för USA att öht bedriva sin verksamhet samt driva sin utrikespolitik utan dessa baser och samarbeten . Att bedriva polisaktioner eller bomba länder till underkastelse fungerar väldigt dåligt utan fungerande logistik ( Den logistik man får blir också sisådär 100 gånger dyrare och dessutom sämre och får längre vägar som dessutom blir mer sårbart )

Men visst om USA ska lämna den globala arenan och bli en isolationistisk igelkott och bli 100% självförsörjande har du givetvis rätt .

Återigen, USA har knappast tjänat på sitt engagemang och är trötta på att betala för Europas säkerhet.
Citera
2025-03-07, 19:50
Medlem
Donald Trump är en opålitlig avtalspartner som har visat att han inte står fast vid
tidigare ingångna avtal.
Citera
2025-03-08, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Fast man är ju med i en försvarsallians. Det är ju ur spel om nya presidenter ställer nya villkor hela tiden. USA har fått länder att avstå från kärnvapen för att de står för kärnvapenförsvaret. Man kan inte ändra sådant var 4e år. I praktiken innebär det att alla måste agera som om USA inte är med i NATO, för man vet inte vad USA bestämmer imorgon. Det går ju åt två håll, USA är den enda NATO-medlem som fått hjälp enligt paragraf 5.

Tänk din sista mening såhär: "Vilken kollega hade du helst hjälpt, den som alltid ställer upp oavsett, eller den som bara ställer upp om du lyder hans tillfälliga nycker och krav?"

Jag vill inte in på länken. Jag baserade min kommentar enbart på rubriken och på det som står i ts, utan att veta ett skit om vad det egentligen handlar om. Därav en banal jämförelse.

Jag kan tycka att det är knepigt att diskutera världspolitiken när man inte alls är insatt, som jag då. Men jag håller med dig, en allians är en allians och det är ur spel om man ska ändra på villkoren och USA fick faktiskt hjälp av NATO att rensa upp i Afghanistan efter 9/11.

Kanske är NATO på väg ur spel eller i alla fall USA del i det hela. Det är ett spännande världsläge och man kan inte lita på någon.

Men som sagt, jag har ingen koll så jag ska inte snacka.

Trevlig helg och adjö!
Citera
2025-03-09, 10:06
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Då borde han ju vara riktigt glad i Polen som väl är ett av de natoländer som satsar mest på försvaret?

Hur är hans vilja att försvara Polen?

Polen är ett ruttet och efterblivet land på alla sätt man kan komma på. Högerkristet, främlingsfientligt, konservativt. Det gillar nog Trump.
Citera
2025-03-09, 10:09
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Han satsar på Ryssland ändå.

Han vill nog ha in Ryssland i NATO 👎
Citera
2025-03-09, 10:13
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är väl kanske där den stora missräkningen kommer. Europa pratar alltmer om att bygga en egen krigsindustri. Tji att 8000 miljarder kr går rätt in i Trumps fickor.

Hm. Vad ska han med så mycket pengar till? Ondskan bekänner inga gränser, när det kommer till girighet. Krigsindustrin kommer väll Trump att roffa åt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in