2025-03-06, 15:54
Medlem
Det är ett ständigt tjat om Bromma flygplats som ena veckan ska läggas ner för att nästa vecka vara kvar så politikerna kan flyga till Arlanda.
Jag har aldrig varit på BF men jag förutsätter att de har ett flygledartorn och nu misstänker jag att ni förstår vart jag vill komma.
Flygplatsen är trots allt olönsam och det finns ingen anledning att ha en flygplats i tätbebyggt område.
Vad man däremot kan ha är en Nationalarena för motorsport. Fördelen om man har internationella evenemang är att man då kan landa flygplan på arenan.
Frågan är varför det Svenska motorsportförbundet inte jobbar på den frågan?
Citera
2025-03-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z007
Det är ett ständigt tjat om Bromma flygplats som ena veckan ska läggas ner för att nästa vecka vara kvar så politikerna kan flyga till Arlanda.
Jag har aldrig varit på BF men jag förutsätter att de har ett flygledartorn och nu misstänker jag att ni förstår vart jag vill komma.
Flygplatsen är trots allt olönsam och det finns ingen anledning att ha en flygplats i tätbebyggt område.
Vad man däremot kan ha är en Nationalarena för motorsport. Fördelen om man har internationella evenemang är att man då kan landa flygplan på arenan.

Well. Jag googlade åt dig: https://www.fastighetsvarlden.se/not...-000-bostader/
"Kommunfullmäktige i Stockholm har beslutat att säga upp stadens avtal med statliga Swedavia om Bromma flygplats, skriver det rödgröna styret i ett pressmeddelande. Planen är att skapa Bromma Parkstad med 16.000 bostäder."
Citera
2025-03-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Well. Jag googlade åt dig: https://www.fastighetsvarlden.se/not...-000-bostader/
"Kommunfullmäktige i Stockholm har beslutat att säga upp stadens avtal med statliga Swedavia om Bromma flygplats, skriver det rödgröna styret i ett pressmeddelande. Planen är att skapa Bromma Parkstad med 16.000 bostäder."
Jo, jag har hört det där om bostäder. De kan bygga på annan plats och göra något bra av BF i stället.
Citera
2025-03-06, 16:05
Medlem
Citat:
Jo, jag har hört det där om bostäder. De kan bygga på annan plats och göra något bra av BF i stället.

"Kommunfullmäktige i Stockholm" är nyckelordet. Engagera dig där, ty beslutet verkar ligga där...

Förövrigt, är det så vettigt med motorsportbana i tättbebyggt område? Tänk på parkerings-problemen.
Citera
2025-03-06, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
"Kommunfullmäktige i Stockholm" är nyckelordet. Engagera dig där, ty beslutet verkar ligga där...

Förövrigt, är det så vettigt med motorsportbana i tättbebyggt område? Tänk på parkerings-problemen.
På Råsunda har man löst det med parkering under ett köpcenter. Finns det inte spårbunden trafik till BF kan man lösa transporter för publik med att bygga en pendelstation.
Det är just det som är fördelen med att ha en arena centralt. Publiken behöver inte bil.
Citera
2025-03-06, 16:40
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Eller flygplansrace (lite skämt)
Citera
2025-03-06, 16:44
Medlem
Motorsport i röd/gröna Stockholm?
Det lär snudd på anses som värre än en flygplats, glöm det.
"I vissa fall, framför allt inom motorsporten, har föreningar till och med tvingats att lägga ner sin verksamhet. Sveriges motorbanor har de tuffaste myndighetskraven i EU och Norden gällande ljud/buller och det är betydligare tuffare krav för motorbanor än vad det är för exempelvis industrier samt väg- och flygtrafik."
Citera
2025-03-06, 17:06
Medlem
Jordgubbes avatar
Kunde man inte göra det på Solvalla? Eller om du nu vill göra det på fd Bromma flygfält: se om du kan använda dig av "antal tävlingsdagar per år", "antal besökare om året", "biljettpris", samt "vad arrangörer och tävlande skall ha i ersättning" (försök hitta det) och räkna på det för din tanke om bilar på Bromma. Årsavgiften för Bromma är 7 men diskuteras bli 57 miljoner om året. Marken värderas till 30 miljarder. Antalet boende tror jag man diskuterat bli 16 000. Så det är väl främst skattekronor från dem du skall tävla, och se vilket biljettpris du bör sätta.
Citera
2025-03-06, 19:35
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kunde man inte göra det på Solvalla? Eller om du nu vill göra det på fd Bromma flygfält: se om du kan använda dig av "antal tävlingsdagar per år", "antal besökare om året", "biljettpris", samt "vad arrangörer och tävlande skall ha i ersättning" (försök hitta det) och räkna på det för din tanke om bilar på Bromma. Årsavgiften för Bromma är 7 men diskuteras bli 57 miljoner om året. Marken värderas till 30 miljarder. Antalet boende tror jag man diskuterat bli 16 000. Så det är väl främst skattekronor från dem du skall tävla, och se vilket biljettpris du bör sätta.

Det ju mycket snack om miljö och bostadspolitik osv. Men det är också knidvattnet som rinner från politikernas munngipor.

I stället för en tomträtt kan man nu få ett gäng BRFer som varje ska betala 1 miljon om året för sin plätt. 57 miljoner låter ändå högt.
Citera
2025-03-06, 23:42
Medlem
Det är miljömuppar som vill lägga ner och de har som vanligt ett konsekvenstänk som är obefintligt. Kunde absolut vara mysigt och bra med bostäder där flygplatsen ligger, men behövs kapacitet i framtiden går det antingen inte att ordna eller så tar det väldigt lång tid att bygga något liknande. Liknande tänk som med den nerlagda kärnkraften, det är bara det som "känns rätt" som styr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in