2025-03-05, 21:18
Medlem
Varför kan man inte köpa tidningen Privata Affärer på Pressbyrån längre?

Hur får man tag på lösnummer?
Citera
2025-03-05, 21:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan den finnas på närmsta bibliotek? Senaste innehållsförteckningen ser ut så här.
Citera
2025-03-05, 21:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Varför kan man inte köpa tidningen Privata Affärer på Pressbyrån längre?

Hur får man tag på lösnummer?
Frågar man på Pressbyrån brukar(de) de ta in olika tidningar? Kan ha ändrats från förr ifs. länge sedan jag köpte en tidning där. Marknaden för papperstidningar har nog krympt drastiskt på senare år.
Citera
2025-03-05, 21:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kan den finnas på närmsta bibliotek? Senaste innehållsförteckningen ser ut så här.
Bra ide! Biblioteken brukar få "pliktex" av de allra flesta tidningar.
Citera
2025-03-05, 22:36
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Frågar man på Pressbyrån brukar(de) de ta in olika tidningar? Kan ha ändrats från förr ifs. länge sedan jag köpte en tidning där. Marknaden för papperstidningar har nog krympt drastiskt på senare år.

Så är det. För något år sen eller två pratade jag å yrkets vägnar med chefredaktören för en väldigt populär tidskrift. Enligt honom läser så gott som ingen under 50 papperstidningar längre.

En utveckling som knappast går att stoppa. Om ett tag kommer det att vara ingen under 60.
Citera
2025-03-05, 23:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
... så gott som ingen under 50 papperstidningar längre.
Jag hittar det här diagrammet (taget härifrån) men vet ej hur undersökningen gjorts. Enl det lever dagstidningen ganska bra, men vi ser inte om det minskat över alla åldrar jämfört tidigare. Gäller dock ej veckotidningar tror jag, så där kan du ha rätt.
Citera
2025-03-06, 07:40
Medlem
Dyngsleggas avatar
Det säljs endast på specifika ställen i varje stad. Ring upp kundservice o fråga!
Citera
2025-03-06, 09:43
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag hittar det här diagrammet (taget härifrån) men vet ej hur undersökningen gjorts. Enl det lever dagstidningen ganska bra, men vi ser inte om det minskat över alla åldrar jämfört tidigare. Gäller dock ej veckotidningar tror jag, så där kan du ha rätt.

Ja precis. Tidskrifter som kommer en eller två gånger i veckan. Också månadstidningar.

Att det ser litet ljusare ut för dagstidningar i pappersformat beror kanske på alla nedskärningar som gjorts de senaste 10-15 åren. Åtminstone dom lokaltidningar jag känner till har blivit förtvivlat tunna och finns det två dagstidningar i samma stad är innehållet som regel identiskt så när som på ledarsidorna samt kultur och nöje.

I min hemstad är medelåldern på dom som abonnerar på morgontidningen i pappersformat högre än 65.
Citera
2025-03-06, 11:44
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Ja precis. Tidskrifter som kommer en eller två gånger i veckan. Också månadstidningar.

Att det ser litet ljusare ut för dagstidningar i pappersformat beror kanske på alla nedskärningar som gjorts de senaste 10-15 åren. Åtminstone dom lokaltidningar jag känner till har blivit förtvivlat tunna och finns det två dagstidningar i samma stad är innehållet som regel identiskt så när som på ledarsidorna samt kultur och nöje.

I min hemstad är medelåldern på dom som abonnerar på morgontidningen i pappersformat högre än 65.
kolla in dom i butiken som köper kvällstidning. gissar att snittåldern är 85 år och det har varit så några år nu.
Citera
2025-03-06, 12:14
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
kolla in dom i butiken som köper kvällstidning. gissar att snittåldern är 85 år och det har varit så några år nu.

Snittålder 85 är kanske att ta i men du är definitivt på rätt spår.

Endast en digital krasch kan vända den här utvecklingen. Papperstidningen är utifrån alla kända variabler dödsdömd.
Citera
2025-03-08, 11:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Papperstidningar är ett utdöende fenomen men praktiskt att ha under skorna när det idkas skovård.

Såg ett inslag på TV om en helt blind man som prenumererade på en papperstidning enbart för att ha när han tände sin braskamin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in